هیل: سفر آسیایی ترامپ چالش‌برانگیزترین سفر خارجی اوست

کدخبر: ۱۸۹۰۳۶
نشریه هیل در گزارشی به بررسی نخستین سفر رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه شرق آسیا پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشریه آمریکایی هیل در گزارشی درباره سفر دونالد ترامپ به آسیا، محور‌های اصلی گفتگو‌های او در این سفر را بررسی کرد.

این نشریه در گزارشی نوشت: نخستین سفر ترامپ به آسیا از زمان تصدی سمت ریاست جمهوری، جمعه آغاز شد؛ سفری که به منزله چالش برانگیزترین سفر خارجی وی از زمان رئیس جمهور شدن تاکنون خواهد بود.

این سفر ۱۳ روزه به پنج کشور، ترامپ را وادار به دست و پنجه نرم کردن با دو مورد از بزرگترین «مشکلات» موجود در دستور کار وی خواهد کرد: بحران هسته‌ای کره شمالی، و کاهش نفوذ آمریکا در منطقه (جنوب شرق آسیا).

این طولانی‌ترین سفر خارجی یک رئیس جمهور از زمان سفر ۱۲ روزه جرج دبلیو. بوش، رئیس جمهور پیشین آمریکا، به آسیا در سال ۱۹۹۱ به شمار می‌رود.  برنامه فشرده سفر ترامپ به منطقه محکی برای ارزیابی میزان شکیبایی وی خواهد بود. این سفر شامل شرکت در سه اجلاس بین‌المللی است که در آن‌ها، ترامپ رو در روی ده‌ها تن از سران جهان قرار خواهد گرفت. وی همچنین با سران پنج کشور جهان به طور دوجانبه دیدار خواهد کرد.

در اینجا به پنج موضوع مربوط به سفر ترامپ می‌پردازیم:

برنامه هسته‌ای کره شمالی

«تهدید هسته‌ای پیونگ‌یانگ» بیشتر تعاملات ترامپ را در شرق آسیا تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

اچ. آر. مک مستر، مشاور امنیت ملی ترامپ، پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت آمریکا «در حال از دست دادن زمان» برای توقف تلاش کره شمالی به منظور دستیابی به موشک‌های هسته‌ای است که قابلیت رسیدن به خاک آمریکا را دارند.

ترامپ قول داده است اگر کره شمالی به تهدید آمریکا ادامه دهد، این کشور هدف آماج «آتش و خشم» واشنگتن قرار گیرد. وی همچنین بار‌ها کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، را در صفحه‌اش در توئیتر به تمسخر گرفته و او را «مرد موشکی» نامیده است.

ترامپ تقریباً به طور قطع پکن را تحت فشار قرار خواهد داد تا برای مهار کره شمالی بیشتر تلاش کند. اگرچه، گام‌های دیگری که ممکن است ترامپ برای تعامل با کشور‌های دیگر منطقه برای مقابله با این تهدید بردارد، همچنان نامعلوم است.

با چین چه باید کرد؟

یکی از پرسش‌های اساسی درباره سفر ترامپ به آسیا این است که با وجود قدرت و جسارت فزاینده چین، ترامپ که شعارش «نخست، آمریکا» است، چگونه نفوذ آمریکا در منطقه را بازخواهد یافت.

ترامپ در زمان نامزدی ریاست جمهوری آمریکا، بار‌ها مشارکت تاریخی آمریکا در آسیا را زیر سؤال برد و بار‌ها چین را با اظهارات خود تهدید کرد؛ اما وی پس از تصدی سمت ریاست جمهوری، پی برد که این رابطه پیچیده‌تر از آن است که تصور می‌کرد.

ترامپ برای منزوی کردن کره شمالی به شدت به شی جین پینگ، رئیس جمهور چین وابسته بوده است. وی در عین حال تهدید به بروز مناقشه‌ای بزرگ بر سر کسری تجاری کرده است که از نظر وی «وحشتناک و شرم‌آور» است.

در حالی که مقامات دولت ترامپ از این رویکرد دووجهی استقبال کرده‌اند، رئیس جمهور در مذاکرات آتی با شی جین پینگ، دست بالا را نخواهد داشت.

دیدار احتمالی با پوتین

ترامپ پنجشنبه شب در مصاحبه با فاکس نیوز گفت: ممکن است هفته آینده با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در اجلاس همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام در دانانگ ویتنام دیدار کند.

او گفت: «شاید ما با پوتین دیدار کنیم. پوتین بسیار مهم است؛ زیرا آن‌ها می‌توانند در مورد کره شمالی به ما کمک کنند. آن‌ها می‌توانند در مورد سوریه به ما کمک کنند. ما باید درباره اوکراین با هم گفتگو کنیم.»

کاخ سفید از بیان اینکه آیا این دیدار برگزار خواهد شد یا خیر، خودداری کرده است، اما کرملین جمعه اعلام کرد گفتگو‌ها در حال انجام است.

ترامپ با بی‌میلی با اعمال تحریم‌های جدیدی علیه روسیه در ماه اوت موافقت کرد؛ اقدامی که پوتین را واداشت به تلافی این کار، شمار کارکنان سفارت و کنسولگری آمریکا را در مسکو به بیش از نصف کاهش دهد.

مسئله‌ای که موجب تشدید تنش‌ها شده، این است که ترامپ در حالی عازم سفر آسیا می‌شود که دامنه تحقیقات رابرت مولر، مشاور ویژه درباره مداخله روسیه در انتخابات، چند روز پیش با اعلام جرم علیه مقامات سابق ستاد انتخاباتی ترامپ، گسترده‌تر شد.

ترامپ همچنان با مشکلات داخلی رو به روست

مشکلات سیاسی ترامپ در داخل، او را در سفر خارجی‌اش نیز رها نخواهند کرد.  همه رؤسای جمهور زمانی که به خارج از کشور سفر می‌کنند، تلاش می‌کنند پرداختن به مسائل داخلی را به پس از بازگشت از سفر موکول کنند، اما این مشکلات در مورد ترامپ ممکن است بسیار حاد باشد.

او در حالی عازم سفر آسیاست که مولر با ارائه نخستین اتهامات مربوط به تحقیقات درباره مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، علیه دو تن از مقامات سابق ستاد انتخاباتی ترامپ کیفرخواست صادر کرد، و از یک مقام دیگر اعتراف گرفت.

اگر مولر زمانی که ترامپ در کشور نیست، اقدامات بیشتری علیه مشاوران وی اتخاذ کند، ممکن است این امر، دستورکار سفر خارجی وی را تحت‌الشعاع قرار دهد، و باعث شوی در نظر همتایان خارجی خود، ضعیف و درگیر رسوایی به نظر آید.

میزان پایین مقبولیت ترامپ در حالی بیشتر از قبل کاهش یافته است که جمهوری‌خواهان به دنبال کسب نخستین پیروزی بزرگ قانونی خود هستند. ترامپ جمعه (به وقت محلی) آمریکا را به مقصد آسیا ترک کرد، یعنی درست یک روز پس از آنکه نمایندگان جمهوریخواه طرح جامع مالیاتی خود را ارائه کردند. ارائه این طرح بدین معناست که سران جمهوری‌خواه تلاش خود را برای جلب حمایت مردم از این طرح بدون موعظه‌های قلدرمآبانه ترامپ آغاز کرده است.

ترامپ همچنین با پیامد‌های حمله تروریستی اخیر در نیویورک -که هشت کشته و حدود ۱۲ زخمی برجا گذاشت- نیز رو به روست. این حمله مرگبارترین حمله در نیویورک از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تاکنون به شمار می‌رود.

آیا ترامپ در طول این سفر صرفاً روی موضوعات سفر متمرکز خواهد شد؟

نخستین سفر خارجی ترامپ به عنوان رئیس جمهور، بهار امسال بسیار مشابه سفر اخیرش به آسیا آغاز شد؛ سفری که تحت‌الشعاع بحث‌های جنجالی قرار گرفته و با تردید‌هایی هم درباره توانایی خویشتنداری وی همراه شده است.

ترامپ بر خلاف پیش‌بینی‌ها، در سفرش به خاورمیانه و اروپا به طور عمده طبق برنامه سفر، فقط به موضوعات سفر پرداخت. هر چند که وی با سرزنش متحدان ناتو در اجلاس سران کشور‌های عضو، موجب رنجش‌هایی شد. با این حال، وی در آن سفر کمتر در صفحه اش در توئیتر پیام گذاشت، و بر موضوع‌های مرتبط با سفر متمرکز شد. کارکنان او که نشست‌های پیاپی را برنامه‌ریزی می‌کردند و باعث می‌شدند وی وقت کمتری برای تعامل با رسانه‌های خبری داشته باشد، نیز در این امر مؤثر بود.

هیل در انتهای گزارش خود نوشت: سفر ترامپ به آسیا احتمالاً برنامه فشرده مشابهی خواهد داشت. طبق این برنامه، دیدار ترامپ با سران چین، ژاپن، آسیا، کره جنوبی، فیلیپین، شرکت در اجلاس سران همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام، نشست اتحادیه کشور‌های جنوب شرق آسیا و آمریکا، و اجلاس شرق آسیا برنامه‌ریزی شده است. اما نمی‌توان گفت این رئیس جمهور کاملاً غیرقابل پیش‌بینی آمریکا در این سفر چه اظهاراتی بیان خواهد کرد. با این حال، مشاوران وی به نگرانی‌ها درباره لفاظی‌های ترامپ اعتنا نمی‌کنند. مک مستر این هفته در جمع خبرنگاران گفت: «رئیس جمهور از هر لحنی که بخواهد استفاده خواهد کرد.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید