اعتراض ها در جنوب شرق آسیا علیه اقدام ترامپ در مورد بیت المقدس

کدخبر: ۱۹۳۲۷۲
اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس نه تنها با مخالفت رسمی برخی دولت ها در جنوب شرق آسیا روبه رو شد بلکه ده هاهزار تن از مردم این کشورها نیز روزجمعه در تظاهرات گسترده ای انزجار خود را نسبت به این تصمیم اعلام کردند.

ایرنا؛ دراندونزی پس از آنکه دولت این کشور در یک اعلام موضع رسمی با تصمیم ترامپ در مورد بیت المقدس مخالفت کرد روز گذشته (جمعه ) نیز هزاران تن از مردم این کشور باشرکت در یک تظاهرات گسترده درمقابل سفارت آمریکا نارضایتی خود را در این زمینه نشان دادند.

دراین تظاهرات مردم اندونزی با سردادن شعارهای ضد آمریکایی و سوزاندن آدمک ترامپ در مقابل سفارت آمریکا در جاکارتا خشم و انزجار خود را از تصمیم جدید آمریکا در مورد قدس شریف به معرض دید جهانیان گذاشتند.

اکثر این معترضان که لباس سفید واحد با گردن آویز چفیه فلسطین پوشیده بودند با حمل پرچم های فلسطین، شعارهای الله اکبر را در مقابل سفارت آمریکا در جاکارتا که فعالیت های خود را متوقف کرده بود، سردادند.

اندونزی به عنوان پرجمعیت ترین کشور مسلمان جهان در سال های اخیر شاهد تظاهرات عمومی متعددی در حمایت از مردم فلسطین بوده است.

به گزارش منابع رسانه ای ،جوکو ویدودو، رئیس جمهوری اندونزی نیز روز گذشته از ایالات متحده خواست تا در تصمیم خود درمورد بیت المقدس تجدید نظر کند و به وزیر امور خارجه خود دستور داد تا سفیر ایالات متحده را برای توضیح در این زمینه احضار کند.

**مالزی

دولت مالزی نیز با تصمیم آمریکا در مورد قدس شریف مخالفت کرد .

علاوه برآن هزاران تن از مردم مالزی نیز روز گذشته پس از اقامه نماز جمعه با شرکت در یک تظاهرات گسترده به سوی سفارت آمریکا در کوالالامپور اعتراض خود را به اقدام اخیر 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اعلام قدس به عنوان پایتخت صهیونیست ها نشان دادند.

در این اعتراض های که از 'تابونگ حاجی' ساختمان حج مالزی، محل برگزاری نماز جمعه در کوالالامپور، آغاز شد، ده ها هزار تن با شعارهای ضد آمریکایی و شعارهای حمایت از قدس و مردم فلسطین به سوی سفارت آمریکا حرکت کردند.

حرکت اعتراضی امروز مردم مالزی را می توان نمونه ای بی سابقه از تجمعات اعتراض آمیز این کشور علیه آمریکا دانست که بنابه گفته برخی فعالان تشکل های مدنی حدود 12 تا 15 هزار تن در آن شرکت کردند.

سفارت آمریکا نیز عصر دیروز در کوالالامپور تعطیل بود وبه همین دلیل تشکل های مدنی مالزی و همچنین احزاب سیاسی این کشور مجبور شدند، یادداشت اعتراض آمیز خود را پیش از ظهر به مقامات سفارت آمریکا تحویل دهند.

این معترضان دست کم دو یادداشت اعتراض آمیز را که یکی متعلق به ائتلاف امید مالزی و دیگر به تشکل های مدنی این کشور تعلق داشت به مقامات این سفارت ارائه کردند.

معترضان در مالزی با شعارهای 'الله اکبر'، 'قدس را آزاد کنید'، 'شرم بر ترامپ'، 'زنده باد فلسطین' و 'پاینده باد قدس' و همچنین با دست نوشته هایی با محتوای آزادی فلسطین و قدس و محکوم کردن حمایت های آمریکا از رژیم صهیونیستی، خشم خود را به واشنگتن نشان دادند. پاره کردن تصاویر ترامپ و به آتش کشیدن آدمک وی نیز از دیگر حرکت های نمادین معترضان مالزیایی در روزگذشته بود.

**سنگاپور

وزارت امور خارجه سنگاپور نیز در این زمینه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: وضعیت قدس یک مسئله پیچیده است و هر اقدام نسنجیده در مورد این شهر سبب افزایش مشکلات فلسطینیان می شود.

وزارت امور خارجه سنگاپوردر این بیانیه تاکید کرد که وضعیت قدس یک 'مسئله پیچیده و حساس با یک تاریخ طولانی' است.

براساس این بیانیه هر اقدام یک جانبه و نسنجیده برای تغییر وضعیت قدس پیشرفت صلح در خاورمیانه را با مانع روبه رو کرده و باعث افزایش مشکلات فلسطینیان می شود.

وزارت امور خارجه سنگاپورهمچنین تاکید کرده است که وضعیت آینده قدس باید از طریق مذاکرات مستقیم بین دو طرف مشخص شود.

سنگاپور دراین بیانیه 'حمایت طولانی مدت و پایدار' خود از راه حل صلح و ثبات در منطقه مورد تاکید قرارداد.

اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس نقض آشکار قطعنامه ها و معاهده های بین المللی است.

قدس شرقی از نظر قطعنامه های سازمان ملل اراضی اشغال شده محسوب می گردد.

شورای امنیت سازمان ملل در دسامبر سال میلادی گذشته قطعنامه ای تصویب و تاکید کرد که «هیچ تغییری در مرزهای قبل از چهارم ژوئن 1967 از جمله در رابطه با بیت المقدس به رسمیت شناخته نخواهد شد، مگر اینکه طرف ها در مذاکرات بر سر آن به توافق برسند».

کنگره آمریکا در 23 اکتبر 1995 طرح انتقال سفارت آمریکا به قدس را تصویب کرد اما دولت های مختلف آمریکا از آن زمان تاکنون از اجرای این مصوبه کنگره امتناع کرده اند اما دونالد ترامپ در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وعده داده بود که این مصوبه را اجرا کند.

با وجود مخالفت های گسترده جهانی و منطقه ای، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه تصمیم خود را برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و شروع روند انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس اعلام کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید