تاکید کره جنوبی و ژاپن بر حل صلح آمیز مساله هسته ای شبه جزیره کره

کدخبر: ۱۹۵۱۷۰
نمایندگان کره جنوبی و ژاپن در جریان مذاکرات خود در توکیو بر گسترش همکاری ها برای حل صلح آمیز مساله هسته ای کره شمالی تاکید ورزیدند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، 'لی دو هون' نماینده این کشور در امور هسته ای شبه جزیره کره و 'کنجی کاناسوگی' همتای ژاپنی وی تاکید کردند رایزنی هایشان برای یافتن راهی به منظور بازگرداندن کره شمالی به گفت و گوهاست.

این گزارش می افزاید در مذاکراتی که مقام های دو کشور از روز جمعه شروع کرده اند این مساله مطرح شده است که تحریم ها و فشارهای اقتصادی باید طوری باشد که کره شمالی حاضر به گفت و گو شود.

با این وصف هر دو نفر که مذاکره کنندگان ارشد اتمی دو کشور محسوب می شوند ابراز امیدواری کردند مساله کره شمالی به شکل مسالمت آمیز حل شود.

وزارت خارجه کره جنوبی نیز امروز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد مقام های دو کشور باز هم تاکید کردند فشارها و تحریم ها بر کره شمالی بیشتر شود تا این کشور برنامه هسته ای نظامی اش را رها کند.

آنها افزودند که تلاش بر این است جدیت آنها برای کره شمالی به منظور گفت و گو مشخص شود و پیونگ یانگ دست از تحرکات نظامی اتمی بردارد و موشک های قاره پیما و بالستیک پرتاب نکند.

وزارت خارجه کره جنوبی تصریح کرد فرستاده این کشور از طرف ژاپنی خواسته است تا کره شمالی را ترغیب کند در بازی های المپیک زمستانی کره جنوبی شرکت کند.

این دیدار در شرایطی انجام می شود که به گزارش یونهاپ، احتمال دارد کره شمالی که می گوید دیگر به یک قدرت هسته ای تبدیل شده است در سال آینده میلادی حاضر به گفت و گو با کره جنوبی و آمریکا شود.

از سوی دیگر گزارش های متضادی وجود دارد مبنی بر اینکه کره شمالی حاضر به گفت و گو تحت تحریم نخواهد بود و احتمال دارد در سال 2018 میلادی یک موشک بالستیک با کلاهک اتمی جنگی آزمایش کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید