اگر یبوست دارید هرگز این کارها را نکنید !

کدخبر: ۱۹۵۴۳۱
نمناک: این نوشته به معرفی کارهایی می‌پردازد که نباید در صورت ابتلا به یبوست توسط فرد انجام شوند. با ما در نت‌نوشت همراه باشید تا مروری بر این کارها داشته باشیم.

یبوست از جمله مواردی است که همواره شایع بوده و هنوز هم شایع است. برای رهایی از آن نه تنها باید برخی کارها را انجام داد، بلکه برخی کارها را هم نباید انجام داد. این نوشته به معرفی کارهایی می‌پردازد که نباید در صورت ابتلا به یبوست توسط فرد انجام شوند. با ما در نت‌نوشت همراه باشید تا مروری بر این کارها داشته باشیم.

کارهایی که به هنگام ابتلا به یبوست نباید انجام داد

۱- مصرف غذاهای فرآوری شده:

غذاهای فرآوری شده از چربی زیادی برخوردار اند و همچنین هضم آن‌ها دشوار است. هر دوی این موارد در بدتر و شدیدتر کردن یبوست نقش دارند. همچنین این غذاها سرشار از فروکتان اند و متأسفانه به سبب آن که بدن ما فاقد آنزیم‌هایی برای هضم این ماده است، این ماده به درستی در معده تجزیه نمی‌شود و مشکلات گوارشی را به همراه خواهد آورد.

۲- مصرف قهوه و الکل:

آغاز کردن روز با مصرف یک فنجان قهوه امری ست خوشایند و کم‌تر کسی است که به آن علاقه نداشته باشد، اما خبر بد این است که قهوه برای یبوست مضر است. این قضیه برای الکل نیز صادق است چرا که الکل موجب تکرر ادرار می‌شود و تکرر ادرار نیز کم‌آبی بدن را در پی دارد. احتمالاً می‌دانید که یکی از عوامل یبوست همین کم‌آبی بدن است و با وجود آن اوضاع شدیدتر و دردناک‌تر هم می‌شود.

۳- مصرف بیش از اندازه‌ی لبنیات:

اگر به مشکلات گوارشی دچارید از بدترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که به مقدار زیاد از شیر و فرآورده‌های لبنی استفاده کنید. شیر و فرآورده‌های لبنی موجب شدیدتر شدن یبوست و نفخ روده می‌شوند. در واقع گاهی علت یبوست و نفخ نبود لاکتازِ کافی جهت تجزیه و هضم لاکتوز موجود در شیر و لبنیات است.

۴- عدم فعالیت:

ورزش و فعالیت نقشی مثبت در رفع یبوست دارند و عدم فعالیت خود یکی از عواملی است که موجب بدتر شدن اوضاع می‌شود. در واقع فعالیت کم موجب کاهش حرکات روده و کاهش جریان خون ورودی به روده می‌شود و این دو امر تشدید مشکلات گوارشی، از جمله یبوست، را به همراه دارند.

۵- مصرف مکمل‌های آهن و کلسیم:

دریافته شده که مصرف مکمل‌های آهن و کلسیم موجب کاهش انقباضات سیستم گوارش می‌شود. لذا تنها در صورتی از این مکمل‌ها مصرف کنید که پزشک تجویز کرده باشد.

۶- مصرف مسکن‌ها:

داروهای متعددی می‌توانند موجب یبوست شوند. از جمله‌ی این داروها، که مصرف زیادی هم دارند، می‌توان به ضد التهاب‌های غیر استروئیدی اشاره داشت. این داروها را صرفاً در صورت تجویز پزشک مصرف کنید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید