گاردین: سکوت جامعه جهانی در برابر نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا زشت و زننده است

کدخبر: ۱۹۶۶۰۶
روزنامه گاردین سکوت جامعه جهانی را در برابر هشدارها در خصوص نسل کشی مسلمانان روهینگیا در میانمار زشت و زننده توصیف کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه گاردین سکوت جامعه جهانی را در برابر هشدارها در خصوص نسل کشی مسلمانان روهینگیا در میانمار زشت و زننده توصیف کرد. این روزنامه نوشت با توجه به آن که هیچ تمایلی برای مداخله انسانی و هیچ اقدامی برای حمایت از مسلمانان روهینگیا از سوی دیوان کیفری بین المللی مشاهده نمی شود احتمالا نه در میانمار و نه در جاهای دیگر عدالت اجرا نخواهد شد. در اواسط دسامبر سازمان ملل در هشداری شدیداللحن اعلام کرد که در میانمار نسل کشی به وقوع می پیوندد اما این هشدار با سکوت زشت و زننده جامعه جهانی مواجه شد و این وضع نشان می دهد که تمایل اندکی به مداخله انسانی برای مقابله با چنین وضعی در سطح جامعه جهانی وجود دارد.

قتل و کشتار مسلمانان روهینگیا در میانمار به تدریج به کشتار توتسی ها در رواندا در هزار و نهصد و نود و چهار شباهت می یابد. پس از آن که جامعه جهانی نتوانست از کشتارهای گسترده در رواندا جلوگیری کند و حدود یک میلیون نفر از اقلیت توتسی ها در این کشور قتل عام شدند جامعه جهانی تاکید کرد هرگز اجازه تکرار چنین کشتاری را نخواهد داد. اما اکنون به نظر می رسد کابوس کشتارها برای مردم مسلمان روهینگیا در میانمار برگشته است.

زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل پیش از این گفته بود ارتش میانمار و شبه نظامیان وابسته به دولت این کشور حملات نظام مندی ضد اقلیت روهینگیا انجام می دهند و نسل کشی در میانمار در حال وقوع است. آمریکا هم چنین ارزیابی درباره تحولات میانمار ارائه کرد.

رعد الحسین در گفتگو با شبکه بی بی سی به صراحت گفت نمی توان ارتکاب نسل کشی را در میانمار انکار کرد. وی گفت به هیچ وجه عجیب نخواهد بود که در آینده دادگاه ها بر اساس مدارک موجود ارتکاب نسل کشی را ضد مسلمانان روهینگیا در میانمار بررسی کنند. سکوت زشت در برابر وضع مسلمانان روهینگیا نشان دهنده این واقعیت است که هیچ حمایتی از اقدام مستقیم در میانمار برای حمایت از مسلمانان روهینگیا وجود ندارد. مفهوم مداخله بشردوستانه با قوه قهریه که در سال هزار و نهصد و نود و نه توسط تونی بلر، نخست وزیر سابق انگلیس در سخنرانی اش در شیکاگو ارائه شد و این مفهوم در کوزوو، سیرالئون و تیمور شرقی هم عملیاتی شد اکنون دیگر طرفدار ندارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید