گاردین: هرج و مرج بر اولین سالگرد ریاست‌جمهوری ترامپ سایه افکنده است

کدخبر: ۱۹۸۶۹۱
روزنامه گاردین در گزارشی با اشاره به تعطیلی دولت آمریکا نوشت نابسامانی بر اولین سالگرد ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید سایه افکنده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی نوشت نابسامانی و هرج و مرج بر اولین سالگرد ریاست جمهوری ترامپ سایه افکنده است.

در این گزارش آمده است: پس از آن که کاخ سفید و کنگره نتوانستند بر سر لایحه بودجه دولت به توافق برسند، به هشتصد هزار کارگر فدرال گفته شده است در خانه بمانند و بر سر کار حاضر نشوند. از کارگرانی که حضور آن‌ها ضروری تلقی می‌شد و پرسنل نیرو‌های مسلح خواسته شده است بر سر کار حاضر شوند. اگر روند تعطیلی دولت آمریکا ادامه داشته باشد، احتمالا این افراد حقوقی دریافت نخواهند کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: در حالی که مذاکرات درباره این بحران همچنان ادامه دارد، ترامپ سفر خود را به فلوریدا لغو کرد؛ جایی که او امیدوار بود بتواند نخستین سالگرد ریاست جمهوری‌اش را جشن بگیرد.

در عوض، ترامپ در حالی معترضان در نخستین سالگرد ریاست جمهوری وی در مقابل کاخ سفید و در شهر‌های مهم آمریکا تجمع کردند، در واشنگتن باقی ماند و شروع به نوشتن توئیت‌های خشمگینانه کرد.

گاردن نوشت: ترامپ در تلاش برای مقصر جلوه دادن دموکرات‌ها در ارتباط با تعطیلی دولت آمریکاست و ادعا می‌کند آن‌ها به موضوع مهاجرت در مقابل دیگر آمریکایی‌ها اولویت داده‌اند. این در حالی است که دموکرات‌ها ترامپ را به سبب کنار کشیدن از مصالحه بر سر آینده مهاجران جوان بدون اوراق شناسایی موسوم به رویاپردازان مقصر می‌دانند. آن‌ها خاطرنشان کردند این نخستین تعطیلی دولت آمریکا در زمانی است که یک حزب بر هر سه بخش حکومت (مجلس، سنا و دولت) استیلا دارد. آخرین تعطیلی دولت آمریکا در اکتبر سال 2013 رخ داد.

مذاکرات روز شنبه بر تصویب بودجه موقت متمرکز بود. هوکابی سندر سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید اعلام کرد ترامپ در جریان موضوع قرار گرفته است و با مقامات جمهوری خواه در تماس است.

قانون داکا -که مربوط به زمان ریاست جمهوری اوباماست- که به حدود 700 هزار فرد جوان اجازه می‌دهد در آمریکا بمانند، قرار است در روز پنجم ماه مارس به پایان برسد؛ زیرا ترامپ آن را لغو کرده است. دموکرات‌ها از حمایت از لایحه بودجه‌ای خودداری کرده اند که سبب احیای حمایت از این افراد جوان نمی‌شود.

در ادامه این گزارش گاردین با آوردن نمونه‌هایی از مشاجره‌های لفظی میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آورده است: مایک مولوانی، رئیس امور بودجه در کاخ سفید، چاک شومر رهبر اقلیت در سنای آمریکا را به دروغ‌گویی درباره نشست روز جمعه‌اش با ترامپ متهم کرد.

ترامپ و شومر در کاخ سفید با یکدیگر ناهار خوردند. گفته می‌شود رئیس جمهور آمریکا بر سر دادن مدت زمان بیشتر برای دستیابی به توافقی بر سر مهاجران جوان غیر قانونی در ازای تأمین مالی بیشتر امور دفاعی، تأمین مالی برای احداث یک دیوار مرزی و اجرای سخت‌گیرانه قانون مهاجرت توافق کرد.

نظرسنجی شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان نشان دادن 31 درصد از شهروندان آمریکایی دموکرات ها، 26 درصد جمهوری‌خواهان و 21 درصد ترامپ را عامل تعطیلی دولت می‌دانند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید