اهداف آمریکا از حضور نظامی در سوریه در دوران پساداعش

کدخبر: ۱۹۹۷۹۹
اعتمادآنلاین| آتنا شهبازی: چند روز پیش بود که رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، به‌طور غیرمنتظره‌ اعلام کرد که نیروهای نظامی آمریکا پس از شکست داعش، در سوریه باقی خواهند ماند. دستورالعمل آن‌ها شامل ثبات در کشور، کنار گذاشتن بشار اسد، غلبه بر نفوذ ایران، جلوگیری از تجدید حیات داعش و پایان دادن به جنگ 7 ساله سوریه است.
اهداف آمریکا از حضور نظامی در سوریه در دوران پساداعش

حملات کنونی ترکیه نشان می‌دهد که آنکارا نمی‌خواهد اجازه دهد تا دولت جدید کردی تحت حمایت ایالات‌متحده در شمال سوریه ایجاد شود و می‌جنگد تا جلوی این اتفاق را بگیرد.

به گزارش ایندیپندنت، تنها چند روز پیش بود که رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، به‌طور غیرمنتظره‌ اعلام کرد که نیروهای نظامی آمریکا پس از شکست داعش، در سوریه باقی خواهند ماند. دستورالعمل آن‌ها شامل ثبات در کشور، کنار گذاشتن بشار اسد، غلبه بر نفوذ ایران، جلوگیری از تجدید حیات داعش و پایان دادن به جنگ 7 ساله سوریه است.

به نظر می‌رسد که تیلرسون به این نکته توجه ندارد که این حرکت جدید مطمئناً به بسیاری از نیروهای داخلی و بازیگران منطقه‌ای آسیب می‌رساند و کاملاً با تعهدات ایالات‌متحده مبنی بر اینکه آمریکا تنها برای شکست دادن داعش در این کشور است و اهداف دیگری ندارد، مغایرت دارد. درواقع، ایالات‌متحده سیاست قدیم خود که شامل نگه‌داشتن فاصله‌اش با سواحل سوریه است تغییر داده است و تغییر دادن آن، موجب یکی از بزرگ‌ترین جنگ‌های داخلی تاریخ خواهد شد.

اولین نشانه این پیشرفت جدید که در اوایل هفته اعلام شد این است که ایالات‌متحده قصد دارد یک نیروی مرزی 3 هزارنفری که به‌احتمال‌زیاد کرد هستند آموزش دهد. ترکیه با این موضوع مخالفت کرد و تیلرسون آن را رد کرد؛ اما سخنرانی او در مورد سیاست جدید مداخله آمیز آمریکا در 17 ژانویه، منفجر کننده بود و دلیل محاصره عفرین توسط تانک‌های ترکیه نیز همین مسئله بود.

مبارزه 5 روز اخیر، یک فانتزی خطرناک به نظر می‌رسد. ایالات‌متحده امیدوار است که سیاست‌های جدید مداخله‌گرایانه‌اش، شمال سوریه را تثبیت کند. اینکه کردها را به‌شدت محتاج به حامی‌ای غیر از ایالات‌متحده نشان دهند، نه بشار اسد و نه ایران را تضعیف می‌کند. برعکس، به نفع کردهاست که اکنون از ارتش سوریه می‌خواهند در مقابل تجاوز ترکیه به عفرین و تمامیت عرضی این کشور دفاع کنند. یک درگیری نظامی میان ترکیه و ایالات‌متحده به نفع ایران و دمشق خواهد بود.

ایالات‌متحده در سال 2014، به‌صورت نظامی در سوریه مشغول به کار شد تا مانع تسخیر شهر کوبانی توسط داعش شود. مداخله آمریکا موفقیت‌آمیز بود و آغاز اتحاد بین نیروهای هوایی آمریکا و یگان‌های مدافع خلق برای از بین بردن داعش بود.

این پیشرفت برای ترکیه بسیار هشداردهندده بود که می‌بیند توسط یک ایالت کرد، مسلح و حمایت‌شده از سوی آمریکا، در امتداد مرز جنوبی خود تهدید می‌شود. ایالات‌متحده به ترکیه اطمینان داد که اتحاد آمریکا با یگان مدافع خلق صرفاً جهت مقابله با داعش بوده است.

آمریکا ممکن است بخواهد از اسد خلاص شود و ایران را در سراسر منطقه تضعیف کند، اما خیلی دیر است. دولت‌های طرفدار ایران در عراق و سوریه در قدرت هستند و حزب‌الله نیرومندترین قدرت لبنان است. اگر آمریکایی‌ها بخواهند به جنگ سطح پایین برای تضعیف اسد ادامه دهند، او را بیشتر به ایران وابسته می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید