وزیر امورخارجه دولت بیل کلینتون: خروج از برجام می‌تواند تمام حسن اعتبار آمریکا را از بین ببرد

کدخبر: ۲۰۶۹۳۳
مادلین آلبرایت وزیر امور خارجه دولت بیل کلینتون در یادداشتی که در نیویورک‌تامیز نشر یافت به سیاست‌های دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده حمله کرد.

 به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا او تاکید کرد: دونالد ترامپ با حمایت از خودکامگان، بخت این را که فاشیسم در سطح جهان عرض اندام کُنَد، بالا برده است.» او در ابتدای نوشته‌اش این پرسش را طرح کرده است که«آیا ترامپ را پیش از اینکه خیلی دیر شود، متوقف خواهیم کرد؟» او در ادامه تصریح کرد:« امروز جهان عصری جدید را تجربه می کند. جهان دوره آزمون و خطا را طی می کند تا ببیند آیا از پس تروریسم، منازعات فرقه ای، مرزهای شکننده، رسانه های اجتماعی سرکش و مردان قدرقدرت اقتدارگرای سودجو و جاه طلب، می تواند همچنان پرچم دمکراسی را در اهتزاز نگاه دارد یا نه.پاسخ ابدا به خودی خود مشخص نیست.در این وانفسا، شاید تنها دلخوشی ما به این باشد که با همه این پدیده های نگران کننده، هنوز هم در جهان هستند مردمانی که دوست دارند در صلح و آزادی زندگی کنند. اما فراموش نکنیم که ابرهای طوفان زا گردهم آمده اند.در واقع فاشیسم و زمینه های گرایش به آن، امروز بیش از هر زمان دیگر بعد از پایان جنگ جهانی دوم در جهان زنده شده است و خطری است هشدار دهنده.نمونه عینی آن را به سهولت می توان در کشورهایی مانند مجارستان، فیلیپین، لهستان و ترکیه سراغ گرفت. اینها که اتفاقا همگی متحدان آمریکا به شمار می آیند، دولتهایی هستند که به ظاهر دمکراسیند، اما در همه آنها نیت حزب حاکم مطلقا عمل به دمکراسی نیست، بلکه طالب اقتدارگرایی و تمامیت خواهی است.سر و کله این خشم خام که پرورنده فاشیسم است، امروز در سرتاسر اقیانوس اطلس پیدا شده و جنبشهای ملی گرا را پرورش می دهد و بجِد مخالف ایده اروپای واحد است. اتفاقا یکی از این کشورها همین آلمان است که این روزها شاهد ظهور نگران کننده حزب راست گرای 'آلترناتیو' به عنوان حزب اصلی اپوزیسیون است.و اما در روسیه 'ولادیمیر پوتین' هم زنگ خطر استبداد و دیکتاتوری به صدا درآمده است. روسیه پوتین، روسیه تاخته به اوکراین، فضول در دمکراسیهای خارجی، متهم به ترور مخالفان سیاسی و دروغگویی بی شرم است. پوتین فرزند مفتخر 'ک گ ب' همین چندی پیش دوباره برای شش سال دیگر به سمت ریاست جمهوری روسیه انتخاب شد.در ونزوئلا هم 'نیکولاس مادورو' این ایدئولوگ ظالم و بیرحم قرار است ماه آینده در یک انتخابات ساختگی طعم پیروزی و انتخاب مجدد را بچشد. در چین 'شی جینپنگ'، 'کنگره ملی خلق' را که یک نهاد مطیع محض است، متقاعد کرده که محدودیت دوره زمامداری رئیس جمهورب را که در قانون اساسی بر آن تصریح شده است، از میان بردارد.در خاورمیانه هم که تا همین چند سال پیش سراسر شاهد تجلی دلگرم کننده 'بهار عربی' بود، این قیام نویدبخش مردمی در زیر پای خیانت رهبرانی همچون 'عبدالفتاح سیسی' در مصر خرد و نابود شد. سیسی که همین تازگی ها مجددا به مقامش انتخاب شد، تمام دستگاه امنیتیش را به کار انداخت تا خبرنگاران و تمام مخالفان سیاسی را با ستم و سرکوب هر چه بیشتر در پشت میله های زندان حبس کند. »

آلبرایت در ادامه تفسیر خود در نیویورک تایمز نوشت: «در آمریکا هم رئیس جمهوری همچون ' دونالد ترامپ' روی کار آمده است که با این ریاست جمهوری فرّار و آسیب پذیرش، بخت این را که فاشیسم با طراوتی تازه در سطح جهان عرض اندام کند، بالا برده است. اگر آزادی بتواند بر تمامی چالشهای پیش رو فائق آید، مسلما دنیا اینجا به فوریت نیازمند رهبری آمریکا خواهد بود. این یکی از درسهای غیر قابل حذف قرن بیستم بود؛ منتها ترامپ با گفته ها، کردارها وعده های عمل نکرده اش، بطور ثابت و یکنواخت روز به روز از تسلط مثبت آمریکا بر شوراهای جهانی کاست.ترامپ به جای آنکه ائتلاف های بین المللی برای حل مشکلات و معضلات جهانی ایجاد کند، دائما بر دکترین خود شامل 'هر کشور برای خودش' پا می فشارد و با این شیوه آمریکا را چه در حوزه تجارت، چه در تصمیمات جهانی در مورد آب و هوای کره زمین و چه در ایجاد صلح در خاورمیانه، منزوی و مطرود گذارده است.»

وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در ادامه تفسیر خود نوشت: «تهدید ترامپ به خروج از توافق هسته ای 2015 ایران، می تواند پیمانی را که جهان ایمنتر ساخته است، به هم بریزد و تمام حسن اعتبار آمریکا به قابل اعتماد بودن آن را هم در این برهه حساس زمانی از بین ببرد. »

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید