چین، افغانستان، پاکستان و تاجیکستان رزمایش مشترک برگزار می کنند

کدخبر: ۲۱۰۷۸۷
خبرگزاری باختر نیوز افغانستان روز یکشنبه از کابل گزارش داد که کشورهای چین، افغانستان، پاکستان و تاجیکستان در چارچوب یک پیمان چندجانبه و با هدف کسب تجارب جدید در مبارزه ضد تروریستی در منطقه آسیای میانه، رزمایش مشترک نظامی برگزار می کنند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ سرهنگ ووُ کین سخنگوی وزارت دفاع چین که در کابل بسر می برد در جمع خبرنگاران گفت که این چهار کشور علاوه بر چند رزمایش برمبنای شرایط خطر واقعی، دوره های آمورشی مشترکی را نیز برای هماهنگی بیشتر در زمینه مبارزات ضد تروریسم در چارچوب همکاری های چندجانبه درون سازمان همکاری اقتصادی شانگهای برگزار می کنند.

وی بدون اشاره به زمان دقیق برگزاری این رزمایش و محل دقیق آن در هریک از کشورهای عضو این پیمان، در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری ای پی پی پاکستان گفت که این همکارهای دفاعی بیشتر با هدف بهربرداری از ثمره های بیشتر همکاری های اساسی کشورهای عضو سازمان شانگهای در حوزه های مختلف برگزار خواهد شد تا این پیمان را از تهدیدهای تروریستی احتمالی محافظت کند.

این درحالی است که روزنامه 'تایمز ایندیا' هند چهارشنبه گذشته به نقل از نیرمالا سیتارامان وزیر دفاع آن کشور از شرکت هند و پاکستان به عنوان دو رقیب تاریخی در یک رزمایش مشترک با کشور چین به عنوان بخشی از فعالیت های سازمان همکاری شانگهای خبر داده بود.

براساس آن گزارش، هند، روسیه، پاکستان و چین به همراه سایر کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که بیشتر آسیایی هستند برای نخستین بار در کنار یکدیگر در عملیات های مبارزه با تروریسم، خنثی سازی شبکه های تروریستی و جلوگیری از حملات احتمالی و همچنین تست آمادگی جنگی، شرکت خواهند کرد.

سربازان هندی و پاکستانی پیش از این تنها در عملیات های حافظ صلح سازمان ملل متحد در کشورهای خارجی با یکدیگر همکاری کرده اند.

اما برخلاف خبر رزمایش مشترک چین، پاکستان، افغانستان و تاجیکستان، رزمایش مشترک هند، چین و پاکستان موسوم به ' عملیات صلح 2018' قرار است در رشته کوه های اورال روسیه و در هفته آخر ماه اوت آغاز شده و در هفته اول ماه سپتامبر خاتمه یابد.

این رزمایش هر دو سال یک بار برگزار می شود و رزمایش 'عملیات صلح 2018' پنجمین رزمایش چند جانبه نظامی سازمان همکاری شانگهای خواهد بود.

سازمان همکاری شانگهای سازمانی میان‌دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تشکیل شده‌ است. این سازمان در سال 2001 توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان پایه‌گذاری شد که نقش اصلی و تعیین کننده را در سازمان شانگهای، دو کشور چین و روسیه برعهده دارند.

پذیرش چهار کشور مغولستان، ایران، هند و پاکستان در سال 2004 به عنوان اعضای ناظر از جمله اقدامات مهم این سازمان بود.

اما هند، پاکستان و ازبکستان سال گذشته به عضویت کامل این سازمان درآمدند.

سازمان همکاری شانگهای ترکیبی از اهداف سیاسی، امنیتی و اقتصادی را به صورت توامان تعقیب می کند. مقابله با ایده جهان تک قطبی و مهار روند رو به گسترش حضور قدرت‌های فرامنطقه‌ای، به‌ویژه ناتو و ایالات متحده آمریکا در فضای اوراسیا از طریق موازنه نرم و تحکیم همکاری‌های منطقه‌ای، مقابله با سه عنصر جدایی‌طلبی، افراط ‌گرایی و تروریسم و نیز گسترش همکاری های اقتصادی به‌ویژه در بخش انرژی، از جمله مهم‌ترین اهداف سازمان همکاری شانگهای به شمار می‌رود. آنچه بر اهمیت اهداف و برنامه‌های این سازمان افزوده تحولاتی است که طی سال‌های اخیر در فضای ژئوپلیتیک اوراسیا و مناطق پیرامونی آن روی داده است. تحولات مهمی چون امنیتی شدن فضای بین‌المللی پس از حادثه 11 سپتامبر، اشغال افغانستان، حضور مستقیم ناتو و ایالات متحده در منطقه آسیای مرکزی، گسترش فعالیت گروه‌های افراطی و تروریستی در افغانستان و پاکستان و مسائل مربوط به انتقال و امنیت انرژی، موجب توجه روز افزون جامعه جهانی به اهداف و برنامه‌های بازیگران سازمان همکاری شانگهای شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید