انتخابات عراق و انزوای جدایی طلبان در کردستان

کدخبر: ۲۱۲۱۱۸
کمتر از یک هفته مانده به برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق، تبلیغات و نطق های نامزدها در کردستان این کشور نشانگر انزوای بیش از پیش گفتمان و جریان جدایی طلب در این منطقه است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، نگاهی به فعالیت ها و ادبیات گروهها و احزاب کرد عراقی در جریان تبلیغات انتخاباتی و در قالب کمپین های مختلف نشان می دهد که شکست مدیریت و گفتمان احزاب حاکم بر کردستان عراق و ضرورت انتخاب افرادی جدید که بتوانند بهتر با دولت مرکزی در بغداد تعامل کنند، از مهمترین محورهای گفتمان در این منطقه در آستانه انتخابات سراسری است.

در همین راستا این روزها در جریان فعالیت های انتخاباتی، گروه های کرد عراقی در تلاش برای معرفی خود به عنوان بهترین مدافع حقوق کردها نزد دولت مرکزی در بغداد هستند.

'مسرور بارزانی' فرزند 'مسعود بارزانی' (رهبر حزب دمکرات کردستان عراق و رئیس پیشین اقلیم و متولی اصلی برگزاری همه پرسی جدایی طلبانه در سوم مهر96) به عنوان یکی از سخنرانان کمپین انتخابات 'حزب دمکرات کردستان عراق' در یکی از کمپین های تبلیغاتی خود اعلام کرد: کسانی که هیچ تاوانی برای احقاق حقوق مردم کرد نداده اند، در (تعامل و مذاکرات با) بغداد نیز نمی توانند از حقوق کردها دفاع کنند.

بارزانی در ادامه سخنان خود در میان شماری از هواداران حزب دمکرات کردستان عراق افزود: کسانی که به مردم کردستان در برگزاری همه پرسی خیانت کردند، نمی توانند خدمتی به منافع کردها در بغداد کنند و نمی توانند مدافع حقوق کردها در مرکز باشند.

وی همچنین از وجود 'جنگ قانون اساسی' میان اربیل و بغداد در آینده نزدیک خبر داد.

شماری از روشنفکران کرد عراقی این سخنان را نوعی تناقض ایدئولوژیک در گفتار و کردار رهبران حزب دمکرات کردستان عراق ارزیابی می کنند.

'احمد میره' یکی از روزنامه نگاران کرد عراقی در این باره نوشت: حزب دمکرات کردستان عراق که تا دیروز منادی استقلال و همه پرسی و ناسیونالیسم کردی بود، امروز مدافع حضور قوی در صحنه سیاسی عراق می باشد، امری که نشان از تناقض ایدئولوژیک در این حزب به رهبری مسعود بارزانی دارد.

به اعتقاد شماری از تحلیلگران، حزب دمکرات کردستان عراق در تلاش است با بهره گیری از فضای قومیتی و ناسیونالیستی آرای لازم را در انتخابات پیش رو برای خود تضمین کند.

'اتحادیه میهنی کردستان عراق' به عنوان یکی دیگر از احزاب حاکم در منطقه کردستان نیز در تبلیغات انتخاباتی خود از حضور قوی کردها در بغداد دفاع کرده و آن را 'ضامن حقوق کردها در کشور' قلمداد کرده است.

'قباد طالبانی' فرزند 'جلال طالبانی' رهبر فقید اتحادیه میهنی در سخنانی تبلیغاتی برای هواداران این حزب گفت: برخی احزاب کرد عراقی که به اشتباه این باور را القاء می کنند که اربیل صحنه اصلی برای دفاع از حقوق کردها است، باید بدانند که بغداد امروز صحنه اصلی برای دفاع از بودجه و حقوق کردها می باشد.

همسو با این سخنان رسانه های اتحادیه میهنی کردستان عراق، حزب دمکرات کردستان را متهم کردند که این حزب در برخی مناطق عرب نشین، اعراب را تحت فشار گذاشته تا به این حزب رای دهند.

'شیخ علی باپیر' رهبر 'جماعت اسلامی کردستان عراق' به عنوان یکی از احزاب مخالف حاکمیت سیاسی در اقلیم کردستان عراق از هواداران حزب خود خواست حضور در پای صندوقهای رای را یک وظیفه شرعی قلمداد کنند.

وی افزود: با ذکر نام خداوند افرادی را روانه بغداد (پارلمان ملی) کنید که شایسته دفاع از حقوق مردم باشند.

رهبر جماعت اسلامی کردستان عراق همزمان از نیروهای نظامی و امنیتی خواست، بدون اینکه تحت تاثیر تهدید احزاب حاکم قرار بگیرند، با رای خود از مردم منطقه کردستان عراق دفاع کنند.

باپیر تصریح کرد که زمان آن رسیده که به ظلم و ستم برخی خاندان (احزاب حاکم) در منطقه کردستان عراق خاتمه داده شود.

'جنبش تغییر' نیز با برجسته سازی وعده های مسئولان کرد عراقی در گذشته، آنها را شایسته خدمت به مردم ندانسته و خواستار آن شده که برای مقابله با تاراج ثروت و سامان دادن به وضعیت اقتصادی منطقه کردستان عراق، به احزاب حاکم رای ندهند.

به اعتقاد تحلیلگران سیاسی، انتخابات این دوره پارلمان عراق شکاف بین گروههای کرد عراقی را افزایش داده و احزاب کردستان بجای تمرکز بر ارائه برنامه نامزدها، به تخریب همدیگر روی آورده اند.

به باور آنها در این میان بیش از هر چیز انزوای گفتمان و جریان جدایی طلب و تاکید بر ضرورت نزدیکی به بغداد، مورد تاکید گروهها و شخصیت های سیاسی در کردستان عراق قرار گرفته است.

انتخابات پارلمانی عراق 22 اردیبهشت ماه جاری با حضور 7 هزار نامزد به منظور دستیابی به 327 کرسی این پارلمان برگزار می شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید