روسیه: یک نبرد دیپلماتیک در پیش داریم

کدخبر: ۲۱۲۵۹۹
نماینده روسیه در مقر سازمان ملل در وین گفت: روسیه تمام تلاش خود را برای به حداقل رساندن تبعات منفی تصمیم ترامپ انجام خواهد داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مقر سازمان ملل در وین در آستانه اعلام تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درباره برجام گفت: تصمیم رئیس جمهوری آمریکا درباره برجام هر چه که باشد به معنای پایان فوری این توافق نیست و ما یک نبرد دیپلماتیک در پیش داریم. : از نظر روسیه مساله مهم حفظ برجام در شکل کنونی آن است زیرا هر گونه بازگشایی برجام موجب نابودی آن خواهد شد . 

اولیانوف در خصوص آینده توافق هسته ای ایران و جامعه بین المللی گفت: صادقانه بگویم که نمی دانم و حتی شاید خود ترامپ هم نداند که چه خواهد شد. 

سفیر و نماینده دائم روسیه در مقر سازمان ملل در وین تاکید کرد: در درجه اول باید بگویم که برجام یک دستاورد مهم برای جامعه بین المللی و برای دیپلماسی است که روسیه نیز کمک زیادی به حصول این توافق کرد زیرا فلسفه کاری ما احترام به حق ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای همراه با نظارت و راستی آزمایی بین المللی بوده است. بنابراین، این توافق یک دستاورد بزرگ است و اگر آمریکا بخواهد این توافق را از بین ببرد، اقدامی غیرمسئولانه از سوی آمریکا خواهد بود .

اولیانوف افزود: این اقدامات آمریکا بسیار عجیب است در حالی که ایران بطور کامل به تعهدات خود پایبند بوده و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز 10 بار اجرای تعهدات ایران تائید کرده است، آمریکا بطور ناگهانی و بدون هیچ دلیلی قصد نابود کردن این توافق را دارد و ما بطور قاطعانه با این اقدام مخالفیم. 

دیپلمات ارشد روسیه تاکید کرد: ما اعتقاد نداریم که این توافق با تصمیم ترامپ فوری به پایان برسد؛ به هیچ وجه. ما شروط بند 36 برجام را داریم که رویه کاری برای حل اختلافات را مشخص کرده و همچنین کمیسیون مشترک برجام باید مساله را مورد بررسی قرار دهد و بنابراین سناریوهای منفی بطور فوری محقق نخواهند شد. ما دوره زمانی مشخصی برای تلاش های دیپلماتیک داریم و به شما اطمینان می دهم که روسیه تمام تلاش خود را خواهد کرد تا دست کم تبعات منفی تصمیم ترامپ درباره برجام به حداقل برسد. 

اولیانوف افزود: به هر حال، پرسشهای زیادی درباره خط مشی و مسیر اقدامات آمریکا وجود دارد اما در هر صورت ما به احتمال زیاد در آینده ای نزدیک یک نبرد دیپلماتیک در پیش رو خواهیم داشت . به گمان من اگر آمریکایی ها چنین اقدامی انجام دهند، این یک خسارت واقعی برای نظام منع اشاعه هسته ای خواهد بود که تاثیر آن نه تنها در ماه های آینده بلکه در دهه های آینده مشخص خواهد شد و اگر آنان واقعا برای نظام منع اشاعه هسته ای ارزشی قائل هستند، باید از چنین اقدامی خودداری کنند.

دیپلمات ارشد روسیه اضافه کرد: ایران اکنون، قطعا برتری سیاسی و اخلاقی نسبت به آمریکا دارد . کارنامه ایران پاک است و تمام تعهداتش را انجام داده و این طرف آمریکایی است که تعهدات خود را در برجام انجام نمی دهد. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید