مدیرعامل توانیر اعلام کرد:

رشد ٧٠ درصدی مصرف برق مساجد

کدخبر: ۲۱۴۳۴۱
اقتصادنیوز : مجانی‌شدن برق در مساجد میزان مصرف را ٧٠‌درصد افزایش داد.

به گزارش اقتصادنیوز ، روزنامه شهروند در گزارشی درباره افزایش مصرف برق در مساجد نوشت :    مجانی‌شدن برق در مساجد میزان مصرف را ٧٠‌درصد افزایش داد. بیگلری مشاور مدیرعامل شرکت توانیر درحالی روز گذشته این خبر را اعلام کرد که ایرانی‌ها به‌طور متوسط ٢ تا ٣سنت برای هر کیلو وات ساعت برق پول پرداخت می‌کنند و فعالان این صنف همین ارزانی را دلیل میزان مصرف بالای انرژی می‌دانند.

براساس آمارهای رسمی، متوسط قیمت برق در ایران به ازای هر کیلووات ساعت ۶۶ تومان است، درحالی ‌که قیمت تمام‌شده آن بدون احتساب قیمت سوخت ۱۰۰ تومان در ‌سال ۹۶ است. اکنون ۵۱‌درصد مردم پول برق مصرفی‌شان زیر ۸‌هزار تومان و ۱۷‌درصد زیر ۱۵‌هزار تومان است. این مقدار کمتر از یک‌درصد از سبد مصرفی خانوارهاست، درحالی ‌که در دنیا این مقدار حدود چهار‌درصد است.

محاسبات وزارت نیرو حاکی از این است که در بخش برق سالانه حداقل ۷‌هزار ‌میلیارد تومان مابه‌التفاوت قیمت تمام‌شده در نرخ تکلیفی بدون احتساب هزینه سوخت است و سالانه ۲۴۰‌میلیارد کیلووات ساعت برق یارانه‌ای در داخل کشور به فروش می‌رسد که فاصله قیمت تمام‌شده و فروش تکلیفی تبدیل به بدهی می‌شود. علاوه بر این، اگر سوخت نیروگاه‌ها حساب شود، یارانه‌ای که دولت بابت این مابه‌التفاوت پرداخت می‌کند، بالغ بر ۱۵‌هزار ‌میلیارد تومان در‌ سال است.

یک‌درصد جمعیت جهان، ٢‌درصد انرژی جهان را مصرف می‌کند

ایران یک‌درصد جمعیت جهان را در برمی‌گیرد، اما ٢‌درصد مصرف انرژی در ایران اتفاق می‌افتد. آنگونه که مدرس دانشگاه شهیدبهشتی می‌گوید؛ میزان مصرف خانگی و غیرخانگی برق در ایران چهاربرابر کشورهای اروپایی است. بیگلری با اذعان به این‌که در بحث مدیریت مصرف انرژی، هدف درست، صحیح و منطقی مصرف‌کردن است نه کاهش مصرف، خاطرنشان کرد: درحال حاضر همه شهرنشینان و ٩٩‌درصد از جوامع روستایی کشور از نعمت برق برخوردارند، درحالی‌ که یک‌میلیارد و ٢٠٠‌میلیون نفر در دنیا از داشتن انرژی الکترونیکی محروم هستند.

مقایسه تعرفه برق ایران و جهان

بد نیست که بدانید در بین ۲۰۰ کشور دنیا، ایران در زمره سه کشور دارای کمترین تعرفه برق قرار دارد. قیمت برق در کشورهای مختلف متفاوت است و به عوامل مختلفی همچون زیرساخت‌ها و موقعیت جغرافیایی کشورها بستگی دارد، اما در میان کشورهای اروپایی سوئد کمترین و ایتالیا بیشترین قیمت برق را دارند که البته این نرخ در ایران از کشور سوئد کمتر است. شهروندان ایتالیایی به ازای هر کیلووات ساعت انرژی الکتریکی ۷/۱۵سنت به اضافه مالیات مربوطه را پرداخت می‌کنند.

آلمان با قیمت ۲۲/۱۵ سنت و انگلستان با فروش هر کیلووات ساعت برق به قیمت ۱۶/۱۴سنت، بیشترین قیمت برق را در سطح جهان دارند. علاوه ‌بر این، شهروندان کشور بلژیک، پرتغال و اسپانیا به ترتیب با پرداخت ۱۷/۱۱سنت، ۰۵/۱۱سنت و ۰۴/۱۱سنت به ازای هر کیلووات ساعت انرژی الکتریکی در جایگاه‌های بعدی قرار دارند، این درحالی است که ساکنان کشور اسلواکی به ازای هر کیلووات ساعت انرژی الکتریکی ۹/۹سنت و ساکنان آمریکا نیز ۴۳/۹سنت پرداخت می‌کنند.

از سوی دیگر، کشورهای ٩,٤٣، آفریقای‌جنوبی، اتریش، لهستان، هلند، استرالیا و جمهوری‌چک نیز قیمت برقی بین ۸ تا ۹/۸ سنت به ازای هرکیلووات ساعت برق دارند و کشورهای کانادا با ۲۳/۷سنت، فنلاند با ۴۲/۶سنت و سوئد با ۳۴/۵سنت نیز در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در این میان، میانگین قیمت برق در ایران کمتر از ۷۰ تومان و در محدوده ۲ تا ۳سنت به ازای هر کیلووات ساعت انرژی است.

به‌طور کلی، قیمت برق شامل چهار بخش قیمت سوخت، تبدیل انرژی در نیروگاه‌ها، انتقال برق به شرکت‌های توزیع و هزینه توزیع و خدمات مشترکان است که با این حساب قیمت تمام‌شده هر کیلووات ساعت برق برای وزارت نیرو بدون احتساب «قیمت سوخت»، ۱۰۰تومان تمام می‌شود؛ یعنی ۶۰تومان هزینه نیروگاه، ۲۰تومان هزینه توزیع برق و ۲۰تومان نیز هزینه انتقال برق است که این اعداد در نیروگاه‌های بادی، آبی و اتمی متفاوت است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید