میزان خسارت زلزله کرمانشاه به شهر ها روستاها

کدخبر: ۲۲۷۷۵۲
اقتصادنیوز: مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه با رد آسیب دیدگی واحدهای نوساز در مناطق زلزله ‌زده استان گفت: زلزله 5.9 ریشتری دیروز به 43 روستا و یک شهر خسارت زد.

به گزارش اقتصادنیوز؛ رضا محمودیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس ارزیابی کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی 101 واحد مسکونی روستایی زلزله ‌زده تخریب شده و دیگر قابل سکونت نیستند و 250 واحد هم نیازمند تعمیر است.

او تعداد خانه های شهری خسارت دیده را هم 600 واحد اعلام کرد و افزود: هم اکنون کارشناسان بنیاد مسکن در حال ارزیابی نهایی در شهرستان های غربی استان بویژه ثلاث باباجانی هستند.

محمودیان اظهار داشت: در زلزله دیروز 287 نفر مصدوم شدند که بیشتر آنها به صورت سرپایی درمان شده اند و تنها هشت نفر در مراکز درمانی بستری هستند.

او عنوان کرد که تعدادی از این مصدومان اهل شهرستان جوانرود هستند که در حین فرار دچار مصدومیت جزئی شده اند.

به گفته این مسئول، آب، برق و گاز همه مناطق زلزله زده در کمتر از نیم ساعت از وقوع زلزله وصل شد و هم اکنون تنها آب شرب 2 روستای شهرستان ثلاث و باباجانی دچار کدورت است که بین ساکنان آنها آب معدنی توزیع می شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه به تاثیر زلزله در برخی نقاط دیگر استان غیر از شهرستان ثلاث و باباجانی هم اشاره کرد و گفت: تعدادی روستا در بخش گهواره از توابع شهرستان دالاهو دچار خسارت شده و آب شرب کرندغرب مرکز این شهرستان هم کدر شده است.

محمودیان افزود: هلال احمر تا زمان حل مشکل در شهر کرندغرب بین مردم آب معدنی توزیع می کند.

هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه اعلام کرده است که شرکت آب و فاضلاب مشکل آب شرب این مناطق را طی 24 ساعت رفع می کند.

**هیچ واحد نوسازی آسیب ندیده است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه همچنین خبر آسیب دیدگی واحدهای نوساز در مناطق زلزله‌ زده استان را نادرست دانست و گفت: در این واحدها حتی ترک خوردگی هم نداشته ایم و تنها آن دسته از ساختمان های قدیمی دچار تخریب یا آسیب شده اند که عملیات مقاوم سازی را انجام نداده اند.

صادق خدادادی، فرماندار ثلاث باباجانی هم تاکید کرده است که هیچ واحد بازسازی شده‌ای در زلزله دیروز تخریب نشده است.

برخی گروه ها و کانال های خبری در شبکه های اجتماعی مدعی شده اند که واحدهای مسکونی نوسازی که پس از زلزله آبان 96 ساخته شده اند، در زلزله دیروز تخریب شده یا دچار خسارت شده اند.

محمودیان گفت که هم اکنون همه دستگاه های مربوطه در مناطق زلزله زده مستقر و در حال ارائه خدمات هستند.

نیروهای ارتش و سپاه هم پس از زمین لرزه دیروز با تجهیزات و امکانات لازم در مناطق زلزله زده مستقر شده و آماده امدادرسانی هستند.

ساعت 14:37 روز 31 تیر زلزله ای به بزرگی 5.9 ریشتر 13 کیلومتری بخش تازه آباد در شهرستان ثلاث و باباجانی را لرزاند. مرکز زلزله در 76 کیلومتری مرکز استان کرمانشاه قرار داشت.

شدت این زلزله به اندازه ای بود که در همه شهرهای استان کرمانشاه احساس و سبب نگرانی مردم شد.

در پی این زلزله در سه نقطه از محور جوانرود به ثلاث باباجانی حدود 400 متر ریزش کوه اتفاق افتاد اما راهداران خیلی زود راه های مواصلاتی را بازگشایی کردند.

براساس گزارش خبرنگاران ایرنا بیشتر مردم شهرستان ثلاث باباجانی شب گذشته را در بوستان‌ها و خارج از منازل گذراندند.

** زلزله جدید نبود، پس لرزه بود

مسئول شبکه لرزه نگاری استان کرمانشاه به ایرنا گفت: پس از وقوع زمین لرزه 5.9 ریشتری تاکنون 165 پس لرزه در استان به وقوع پیوسته که 2 مورد آن بالای 4 ریشتر بوده است.

فرهاد فروزی ، زلزله دیروز را هم از پس لرزه های زمین لرزه مهیب 21 آبان 96 دانست و گفت: این پس لرزها 1.5 تا 2 سال بعد از زلزله 7.3 ریشتری 96 ادامه دارد.

از زمان وقوع زلزله آبان سال گذشته تاکنون سه هزار و 649 پس لرزه در استان کرمانشاه رخ داده که 99 مورد آن بالای چهار ریشتر بوده است.

زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان سال گذشته در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت.

این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حدود 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیده اند.

استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای 14 شهرستان و 2 هزار و 622 روستا است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید