تبخیر 60 تا 70 درصدی بارش ها

کدخبر: ۲۲۷۷۹۱
اقتصادنیوز: معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: اکنون به طور معمول 60 تا 70 درصد بارش ها تبخیر می شود و با توجه به گرم شدن زمین میزان تبخیر آب در آینده افزایش می یابد.

به گزارش اقتصادنیوز؛ محمدعلی طهماسبی روز دوشنبه در حاشیه کارگروه بسته بندی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم آباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بخش کشاورزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و هیچ محصولی بدون آب تولید نمی شود اما با استفاده از سیستم های آبیاری تحت فشار می توانیم تا حد زیادی بر مشکل تبخیر آب غلبه کنیم.

طهماسبی افزود: در کشت گلخانه ای 10 تا 15 برابر تولید بیشتر و تا 80 درصد مصرف آب کمتر می شود زیرا از تبخیر و تعرق بی رویه جلوگیری می شود. در باغات هم وضع به همین صورت است و با نصب سایه بان در باغ می توان تا 30 درصد از تبخیر آب جلوگیری کرد.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای احداث گلخانه یا نصب سایه بان وام 6درصد پرداخت می شود.

وی اظهار داشت: پیش از هر اقدامی نیازمند حاکم شدن اخلاق آبی در جامعه هستیم که متاسفانه در کشور ما ضعیف است و هنوز آب آنطور که باید مقدس شمرده نمی شود.

وی اظهار داشت: ایرانیان در گذشته از پایه گذاران قنات و کاریز بوده اند و این یعنی که شیوه نگرش به این نعمت الهی در گذشته متفاوت از امروز بوده است.

وی گفت: راه مدیریت کاشت محصولات آبدوست این است که کاشت آن را به فضای بسته ببریم یا از کشت آن دست برداریم و کشاورز را به سمت کاشت محصولاتی مانند زعفران سنجد زرشک و غیره هدایت کنیم تا هم آب بسیار کمتری مصرف کند و هم از سوددهی بسیار بالاتری برخوردار شود.

طهماسبی افزود: فرسایش خاک نسبت به آمار جهانی در ایران بسیار زیاد است و یکی از علل مهم آن شخم زدن های بی رویه در جهت شیب خاک است.

وی اظهار داشت : علم و تکنولوژی کشاورزی حفاظتی امکانات جدیدی را بدون ضربه رساندن به طبیعت برای ما فراهم آورده اما مسئله آموزش این روش ها به کشاورز و فرهنگ سازی در این خصوص از مهمترین مسائل است.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی همچنین گفت: لرستان یکی از حاصلخیزترین مستعدترین و ثروتمندترین استان های کشور است و علی رغم خشکسالی و مشکلات زیست محیطی وضعیت استان مناسب تر از بسیاری نقاط دیگر است اما این ثروت ها و دارایی ها منجر به تشکیل سرمایه در درون استان نشده است.

وی افزود: از مقاسیه این ظرفیت ها با بیکاری حدود 30درصدی استان استباط می شود که کار زیادی در این حوزه صورت نگرفته است.

در جلسه گفتگوی دولت و بخش خصوصی مسائلی مانند ایجاد زنجیره تولید در بخش کشاورزی استان با هدف تولید و صادرات محصولات در همه فصول مطرح شد که این زنجیره مواردی مانند کاشت داشت برداشت و مراحل پس از آن مانند فراوری های اولیه و ثانویه را شامل می شود.

مقرر شد استانداری، بانک کشاورزی اتاق بازرگانی و جهاد کشاورزی از این طرح بصورت کامل حمایت کنند.

گردش نقدینگی این طرح در خود استان است از این جهت منافع فراوانی را نصیب استان می کند البته رفتار و سیاست وزارت جهاد کشاورزی نیز حمایت از طرح های زنجیره ای است ، چرا که منجر به کاهش هزینه های تولید و در نتیجه منتج به افزایش قدرت رقابت در بازار خواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید