این بیماری ها باعث تعریق بیش از حد می شوند

کدخبر: ۲۲۹۶۰۶
اقتصادنیوز: مطالعات دانشمندان حاکی از رابطه تعرق بیش از حد با بیماری دیابت می دهد بنابراین باید به پزشک مراجعه کرد و نسبت به این بیماری و روش های درمان آن اقدام کنیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نیک صالحی؛ عرق کردن در نقاط مختلف بدن هر کدام می تواند نشانه ای از وجود یک بیماری باشد چنانچه تعرق بیش از حد نشانه شایع بیماری دیابت می باشد گاهی مقواع به دلیل این تعریق شبانه از خواب بیدار می شوید اما گاهی مواقع و در صورتی که خوشبینانه به این مسئله توجه کنیم احتمال دارد به خاطر مصرف داروها باشد یا نشانه عفونتی در بدن در هر صورت باید به دنبال راه حل این مشکل باشیم تا این مشکل بر زندگی ما تاثیر نگذارد.

تعرق بیش از حد

مطالعات نشان می دهد تعرق بیش از حد می تواند نشانه دیابت، حمله قلبی و اختلال اضطراب و هراس اجتماعی باشد.

تعرق بخشی طبیعی از عملکرد بدن است و میزان آن به عواملی مانند دما یا میزان استرس بستگی دارد. مطالعات محققان موسسه ملی بهداشت آمریکا نشان می دهد تعرق بیش از حد می تواند نشانه بیماری باشد و باید جدی گرفته شود.

۱-دیابت

تعرق زیاد یکی از مهمترین نشانه های دیابت است. افراد مبتلا به دیابت معمولا بیشتر در نواحی صورت، پوست سر و گردن عرق می کنند.

۲-حمله قلبی

معمولا احساس درد در ناحیه قفسه سینه، گردن، بازو و فک از مهمترین نشانه های های حمله قلبی است؛ ولی مطالعات محققان دانشگاه ایلینوی در شیکاگو نشان می دهد تعرق زیاد یکی از علایم کلیدی ایست قلبی است.

۳-یائسگی

حدود ۷۵ درصد زنان در شروع یائسگی دچار گرگرفتگی می شوند و این گرگرفتی می تواند به تعرق شدید منجر شود.

رابطه تعرق بیش از حد و بیماری دیابت

۴-اختلال اضطراب

اختلال اضطراب و هراس اجتماعی از جمله مشکلاتی است که منجر به تعرق بیش از اندازه می شود و باید برای درمان آن اقدام کرد. همانطور که تعرق زیاد نشانه خوبی نیست، کمبود آن نیز می تواند منجر به بروز مشکلاتی شود.

زمانی که بدن در معرض حرارت و گرما قرار می گیرد، جریان خون پوست افزایش می یابد و این امر سبب می شود بدن عرق کند و خنک شود. به مرور زمان و با افزایش سن، بدن این قابلیت را کم و بیش از دست می دهد. زمانی که سالمندان در معرض هوای گرم قرار می گیرند، جریان خون پوست افزایش نمی یابد و گرما باعث می شود دمای درونی بدن افزایش یابد.

افزایش دمای درونی بدن احتمال حملات قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد. تحقیقات نشان می دهد استفاده از مکمل های اسید فولیک در افراد مسن باعث اتساع رگ های خونی و افزایش جریان خون می شود و توان بدن برای تحمل گرما را افزایش می دهد. بنابراین مصرف فولیک اسید برای سالمندان ضروری است.

پوست زیر بازوها و زیر بغل معمولا شکننده و نازک می باشد. متاسفانه استفاده طولانی مدت از ضد عرق به خصوص آن هایی که کلرید آلومینیوم بیشتری دارند باعث خارش و سوزش پوست می شود.

گاهی میزان عرق ترشح شده در زیر بغل افزایش می‌ یابد. با راهکارهایی می‌توان برای کنترل عرق و بوی بد آن استفاده کرد. توجه داشته باشید که اضطراب هم می‌تواند میزان تعریق را افزایش دهد.

عرق کردن فرآیندی طبیعی است که دمای درونی بدن را به ویژه هنگام ورزش و یا در هوای گرم، تنظیم می کند.

به محض اینکه عرق از روی سطح پوست تبخیر می شود، حرارت اضافی را از بین برده و بدن را سرد می کند.

متاسفانه این عملکرد طبیعی گاهی اوقات به دلیل استفاده از دارو های مختلف و یا شرایط و مشکلات احساسی، ممکن است دچار اختلال شده و میزان تعریق افزایش یابد.

اما سوال اساسی این است که با وجود بیش از ۲ میلیون غده تعریق در سراسر بدن، چرا زیر بغل بیشتر از هر جای دیگر عرق می کند؟

در واقع، غدد عرق آپوکرین که باعث تعریق زیاد می شوند، زیر بغل قرار گرفته اند.

ترشحات تولید شده توسط این غده ها حاوی پروتئین و اسیدهای چرب می باشد که باعث ضخیم تر شدن مولکول های عرق و همچنین شیری یا زرد رنگ شدن آن می شود.

اگرچه عرق به تنهایی بدون بو است، اما در برخورد با باکتری های روی سطح پوست و مو که وظیفه سوخت و ساز پروتئین ها و اسیدهای چرب را برعهده دارند، بوی نامطبوعی تولید می شود.

بنابراین، هر شخصی برای برخورداری از بهداشت و ارتباط اجتماعی مناسب، باید میزان تعریق زیر بغل خود را تحت کنترل در آورده و از ازدیاد آن جلوگیری کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید