معاون وزیر خارجه انگلیس:

ایران بداند که اتفاق نادری است که اروپا موضعی متفاوت از آمریکا بگیرد

کدخبر: ۲۳۰۴۶۹
اقتصادنیوز؛ معاون وزیر خارجه انگلیس که به ایران سفر کرده است می‌گوید انگلیس، فرانسه و آلمان در حال حاضر در قبال یک موضوع مهم بین المللی، موضعی متفاوت از امریکا را اتخاذ کرده‌اند. امیدوارم ایران این موضوع را ببیند که این موضوع پراهمیتی برای ما است و این مسأله چیزی نیست که هر سال یا هر دهه به وقوع بپیوندد.
ایران بداند که اتفاق نادری است که اروپا موضعی متفاوت از آمریکا بگیرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ سایمون مک‌دونالد، معاون وزیر امور خارجه انگلیس که برای برگزاری ملاقات‌هایی پیرامون برجام به ایران سفر کرده، در مصاحبه با روزنامه دولتی ایران گفته است:  فکر می‌کنم مقام‌های ایرانی بابت اینکه اروپایی‌ها در مورد این موضوع مهم (برجام) راه خود را از آمریکا جدا کرده‌اند، هنوز بخشی از این توافقنامه هستند و در کنار تهران، به حمایت از آن می‌پردازند، قدردان و خرسند بودند.

او همچنین تصریح می‌کند:‌ با امضای برجام، اروپایی‌ها یک تعهد را پذیرفته‌اند که در مقایسه با یک آرمان از اهمیت و حساسیت بالاتری برخوردار است. اگرچه، ساز و کار‌های جدیدی لازم است ایجاد و به کار انداخته شود که توسعه و بسط آنها زمانبر است. اما لازم است تأکید کنم که به عقیده ما برجام قرارداد خوبی برای ایران است. ما براین باوریم که به نفع ایران است  در این قرارداد باقی بماند. حفظ برجام به نفع اروپا نیز هست و به همین دلیل است که ما به سختی در راستای این هدف مشغول به کار هستیم.

این مقام انگلیسی همچنین در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایران که می‌گوید: «دولت شما تا چه اندازه آماده به خطر انداختن منافع خود برای حفظ برجام است؟» گفته است: هر مذاکره‌ای شامل و نیازمند سازش از سمت دو طرف است. می‌توانم این انتظار را داشته باشم که در این فرآیند مسائلی به وجود خواهد آمد که انجامش برای ما و ایران کمی مشکل است. اما لازم است هر دو طرف برای رسیدن به توافق سازش کنند.

قانون «مسدودسازی تحریم‌ها» نیز مقوله‌ای بوده است که در این مصاحبه با معاون وزیر خارجه انگلیس مورد اشاره قرار گرفته است.

روزنامه دولتی در این باره از مک دونالد می‌پرسد:‌ احیای قانون مسدود ساز تحریم‌ها که از سوی اتحادیه اروپا برای مصون ماندن شرکت‌های اروپایی مبادله‌کننده با ایران دنبال می‌شود تا چه اندازه برای نجات برجام راهگشاست؟ آیا این قانون می‌تواند منافع شرکت‌های بزرگ اروپایی را از مجازات مالی امریکا تضمین کند؟

و او پاسخ می‌دهد: قانون مسدود‌سازی تحریم‌ها بخشی از بسته پیشنهادی اروپا به ایران است. فعال‌سازی این قانون علامت و سیگنال مهمی از سمت اروپایی‌هاست که نشان دهنده حمایت آنها از برجام است. این موضوع هنوز مورد توافق نهایی در اروپا قرار نگرفته است. روندها و مراحلی درباره این موضوع وجود دارد که هنوز در جریان است. بنابراین تا آخر آگوست نخواهیم فهمید که آیا این قانون فعال خواهد شد یا خیر.

این مقام سیاست خارجی دولت انگلیس درباره اختلاف دیدگاه اروپا و آمریکا نیز گفته است: به نظر من، اینکه سه کشور اروپایی عضو برجام در حال انجام اقدامی متفاوت از ایالات متحده هستند، علامت و سیگنال مهمی است. این موضوع در سیاست خارجی به ندرت اتفاق می‌افتد. امیدوارم ایران این موضوع را ببیند که این موضوع پراهمیتی برای ما است و این مسأله چیزی نیست که هر سال یا هر دهه به وقوع بپیوندد. انگلیس، فرانسه و آلمان در حال حاضر در قبال یک موضوع مهم بین المللی، موضعی متفاوت از امریکا را اتخاذ کرده‌اند. دلیل اینکه ما این کار را انجام می‌دهیم این است که بسیار به حفظ برجام پایبند هستیم. باور ما این است که این قرارداد برای ایران خوب است و بهتر است که این کشور در آن باقی بماند. بنابراین در حال تلاش برای کمک به ایران هستیم تا تهران در این توافقنامه باقی بماند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید