اعلام برائت از عملکرد ترامپ شدت گرفته است؛

ترام‍‍پ در محاصره منتقدان داخلی

کدخبر: ۲۳۴۷۱۴
اقتصادنیوز؛ دونالد ترامپ با اخراج «جیمز کومی» رئیس اف‌بی‌آی و سپس لغو دسترسی به اطلاعات محرمانه «جان برنان» رئیس پیشین سیا؛ حالا آتش صراحت لهجه منتقدان در رده های لشکری را هم شعله ور ساخت به گونه ای که دریاسالار «ویلیام مک راون» در یادداشتی نوشت: «من افتخار می‌کنم که دسترسی امنیتی مرا نیز همچون برنان لغو کنید تا نام من هم با افتخار در لیست مردان و زنانی باشد که در دوران ریاست جمهوری شما مخالف رویکردها و سیاست‌هایتان بودند.»
ترام‍‍پ در محاصره منتقدان داخلی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ منتقدان عملکرد رئیس جمهوری آمریکا از جناح های سیاسی فراتر رفته و بخش های مختلف جامعه اطلاعاتی این کشور نیز به انتقاد یا مخالفت با سیاست های رئیس کاخ سفید روی آورده اند تا جایی که قرار گرفتن نامشان در فهرست مخالفان ترامپ را افتخاری برای خود می دانند.

 پس از اخراج «جیمز کومی» رئیس اف بی آی، شاید لغو دسترسی به اطلاعات محرمانه «جان برنان» رئیس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، آشکارترین تقابل ترامپ با اعضای جامعه اطلاعاتی آمریکا باشد، هرچند پیش از این در نشست خبری او با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه که در هلسینکی پایتخت فنلاند برگزار شد هم گزارش های دستگاه های اطلاعاتی خود را زیر سوال برده بود.

این مساله آتش صراحت لهجه منتقدان در رده های لشکری را هم شعله ور ساخت به گونه ای که دریاسالار «ویلیام مک راون» در یادداشتی نوشت: «من افتخار می‌کنم که دسترسی امنیتی مرا نیز همچون برنان لغو کنید تا نام من هم با افتخار در لیست مردان و زنانی باشد که در دوران ریاست جمهوری شما مخالف رویکردها و سیاست‌هایتان بودند.»

او افزود: شما با کارهایتان ما را در مقابل چشم فرزندانمان خجالت زده و در صحنه جهانی تحقیر کرده اید و بدتر از همه اینها، مردم آمریکا را یک ملت چند دسته ساخته اید.

فرمانده عملیات علیه «اسامه بن لادن» رهبر گروه تروریستی القاعده، برنان را یکی از بهترین و وطن پرست‌ترین کارگزاران حکومت آمریکا می داند و می گوید: اگر فکر کرده‌اید که با شیوه‌های دوران «مک کارتیسم» می‌توانید صداهای مخالف خودتان را خفه کنید، سخت در اشتباهید.

مک کارتیسم اصطلاحی است که در ابتدای دوران جنگ سرد و به واسطه فعالیت های ضد کمونیستی سناتور «ژوزف مک کارتی» رایج شد چرا که این سیاست باعث رواج عوام فریبی، سانسور، گزینش های شغلی و مخالفت با روشنفکران با بهانه های ضدیت با کمونیسم شد.

ساعتی پس از انتشار اظهارات این ژنرال بازنشسته آمریکایی، سیاستمداران زیادی از دمکرات ها، مخالفان ترامپ و ناظران سیاسی در آمریکا از مواضع «مک راون» حمایت کردند و او را یکی از ملی‌ترین و بی حاشیه‌ترین نظامیانی دانستند که علیه ترامپ موضع گیری کرده است. 

یک روز پیش از این یادداشت هم، 350 روزنامه و نشریه آمریکایی در اقدامی هماهنگ و در مخالفت با سیاست های ترامپ به خصوص علیه رسانه ها، به چاپ مقالات انتقادی علیه چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا پرداختند.

برنان هم خود نسبت به تصمیم ترامپ موضع گیری کرد و گفت: این اقدام، بخشی از تلاش گسترده ترامپ برای سرکوب آزادی بیان و مجازات منتقدان است. این موضوع باید نگرانی شدید همه آمریکایی ها از جمله کارشناسان اطلاعاتی درباره هزینه سخن گفتن باشد. اصول برای من ارزش بیشتری دارند و تسلیم نخواهم شد.

اظهارات برنان به عنوان عالی ترین مقام امنیتی دولت گذشته، دخالت روسیه در انتخابات را جدی تر می کند و اوج این اظهارات زمانی بود که برنان، دیدار ترامپ با پوتین را به عنوان خیانت نام برد و با خطرناک دانستن آن برای آمریکا، گفت: او رئیس جمهوری تبهکاری است که تا کنون داشته ایم و از ظرفیت ریاست جمهوری به شدت سوء استفاده می کند. 

او همچنین سیاست های مهاجرتی ترامپ را زیر سوال برده و رئیس جمهوری این کشور را به ایجاد شکاف اجتماعی در آمریکا متهم کرده و می گوید: اگر ترامپ بر ریاست جمهوری تمرکز می کرد و درباره مشکلاتی که با آن مواجه هستیم صداقت داشت، آمریکا همچنان چراغ آزادی، رفاه و خوبی نشان داده می شد که از همه استقبال می کند.

اما ترامپ که گویی از اظهارات برنان برآشفته می شد، لغو دسترسی های امنیتی این مقام پیشین سیا را شکار جادوگر جعلی نامید و گفت من فکر می کنم این چیزی است که باید انجام می شد.

وی تهدید کرد در آینده، دسترسی امنیتی برخی دیگر از مقام های امنیتی و نظامی پیشین را که مواضع مخالفی با او دارند، لغو می کند.

درس عبرت نگرفتن ترامپ از اخراج کومی اما این بار فضا را به گونه ای دیگر برای او رقم زد و 13 نفر از شخصیت های مهم اطلاعاتی در نامه ای به رئیس جمهوری آمریکا از برنان حمایت کردند. 

آنها اقدام ترامپ را «نامناسب» و «عمیقا پشیمان کننده» دانستند که نشان از همبستگی با مقام های عالی رتبه امنیت ملی داشت. رابرت گیتس مدیر پیشین سیا و وزیر دفاع پیشین آمریکا هم به جمع امضا کنندگان این نامه دو حزبی پیوست. 

این 13 نفر اقدام رئیس جمهوری آمریکا را بی ارتباط به موضوعات امنیتی دانستند و آن را تلاشی برای سرکوب آزادی بیان معرفی کردند.

این نامه می گوید، این اقدام هشداری روشن به مقام های پیشین و فعلی است. آنها لغو مجوزهای امنیتی را موجب نگرانی جامعه اطلاعاتی دانسته و گفتند: تصمیم گیری در مورد تامین امنیت باید بر اساس نگرانی های امنیتی ملی و نه دیدگاه های سیاسی باشد.

آنها در نامه خود تصریح کرده اند اگر محدودیتی برای بیان نظرات سیاسی کارشناسان وجود داشته باشد، کشور تضعیف خواهد شد.

استفاده از ادبیات و کلمات که نشان دهنده تحقیر ترامپ به واسطه بی اطلاعی از آئین حکومت داری است، در نزدیک به دو سال از حضور تاجری که خود را استاد معامله و مذاکره می داند، بیش از پیش رایج شده و «بن رودز» معاون مشاور امنیت ملی اوباما در واکنش به لغو صلاحیت های امنیتی برنان این گونه به ترامپ می تازد که «جان برنان نفر اصلی کاخ سفید دوران اوباما در عملیات کشتن اسامه بن لادن بود. او درباره دفاع از کشور ما بیشتر از کسی می داند که با برداشتن مجوزهای امنیتی، رقبای سیاسی خود را مجازات می کند.»

آمریکایی ها که تا کنون از واژه هایی که نشان دهنده فقدان آزادی بیان در کشورهای دیگر است، برای خارج از مرزهای خود استفاده می کردند، این بار آن واژه ها را برای عالی ترین مقام اجرایی ایالات متحده به کار می برند و ترامپ را به واسطه مقابله با آزادی بیان و سوء استفاده از موقعیت خود، دیکتاتور خطاب کردند.

«چاک شومر» رهبر اقلیت سنای آمریکا در واکنش به لغو صلاحیت های امنیتی برنان گفت: این مساله در دیکتاتوری اتفاق می افتد.

وی تائید کرد که این حرکت از کینه توزی و بغض ریشه گرفته و به دنبال خاموش کردن یک منتقد است. سوء استفاده از قدرت های دولتی برای خاموش کردن منتقدان یا مجازات دشمنان سیاسی دقیقا همان چیزی است که در دیکتاتوری ها اتفاق می افتد.

تصمیم ترامپ به لغو مجوزهای امنیتی افرادی چون برنان نه تنها نتوانست جلوی ادامه انتقاد از عملکرد ترامپ را بگیرد بلکه برنان چند روز پس از لغو مجوز امنیتی خود اظهار داشت: من از دیدن فروریختن ریاست جمهوری آمریکا لذت نمی برم اما قویا احساس آرامش می کنم وقتی می دانم که نقش قانون و نهادهای حکومت بزرگ ما غالب است. امور در نهایت بهتر خواهند شد و ما به عنوان یک ملت التیام خواهیم یافت.

تنگ شدن حلقه محاصره ترامپ در تحقیقات مربوط به تبانی با روسیه در انتخابات، محکوم شدن «پل منافورت» رئیس پیشین ستاد انتخاباتی و «مایکل کوهن» وکیل شخصی ترامپ به اتهامات مالی، در کنار درگیر شدن با جامعه اطلاعاتی، مخمصه بزرگی را برای رئیس جمهوری بحران زای آمریکا رقم زده است.

این مساله برای محافظه کاران آمریکایی هم زنگ خطری در انتخابات میان دوره ای کنگره شده و آنها را هم که نگران تاثیر منفی این تصادم سیاسی بر قانونگذاران جمهوریخواه هستند، به خیل منتقدان رئیس جمهوری آمریکا درآورده است.

فرا حزبی شدن انتقاد از رئیس جمهوری آمریکا، اقدامی است که رفته رفته در ادبیات سیاسی ینگ دنیا جا بازکرده است و ممکن است شرایط را برای ترامپ در رقابت های انتخاباتی 2020 بسیار سخت کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید