وزیر دفاع ایران در چین: اقدامات آمریکا ناقض صلح و امنیت جهانی است

کدخبر: ۲۳۷۱۱۶
اقتصادنیوز؛ «امیر حاتمی» روز جمعه در دیدار با 'وی فنگ هه' وزیر دفاع جمهوری خلق چین، اقدامات یکجانبه‌گرایانه آمریکا را ناقض صلح و امنیت جهانی عنوان کرد.
وزیر دفاع ایران در چین: اقدامات آمریکا ناقض صلح و امنیت جهانی است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ «امیر حاتمی» روز جمعه در دیدار با 'وی فنگ هه' وزیر دفاع جمهوری خلق چین در پکن افزود: ما معتقدیم امنیت یکپارچه است و نا امنی در منطقه غرب آسیا نه تنها محیط پیرامونی بلکه سایر مناطق جهان را هم تحت تاثیر قرار داده است.

امیر حاتمی با انتقاد از رویکرد یکجانبه گرایانه آمریکا در نقض مکرر مقررات بین المللی توسط آن کشور اظهار داشت عملکرد این کشور ناقض صلح و امنیت جهانی است.

وی با اشاره به مشترکات تاریخی و فرهنگی دو کشور و همچنین سابقه چند هزار ساله همکاری های دو جانبه، این ظرفیت ها را زمینه مناسبی برای توسعه همکاری های دو کشور دانست و اظهار داشت: دو کشور دارای منافع و تهدیدات مشترک هستند و می توانند در این چارچوب نیز همکاری ها را توسعه دهند.

امیر حاتمی مولفه دفاع را یکی از مولفه های اصلی و تعیین کننده در همکاری های دفاعی که روسای جمهوری دو کشور در بیانیه مشترک به ان تاکید کرده اند عنوان کرد.

وزیر دفاع جمهوری خلق چین نیز در این دیدار با اشاره به رویکرد و دیدگاه دوستانه دو کشور مبنی بر توسعه روابط ، تصریح کرد چین به عنوان کشوری در حال پیشرفت، آماده همکاری و تعامل با ایران است. 

'وی فنگ هه' افزود: چین با رهبری و هدایت 'شی جین پینگ' رییس جمهوری چین و رهبر حزب کمونیست به دستاوردهای بیشتری هم خواهد رسید.

دو طرف در ادامه این نشست و مذاکرات، موضوعات همکاری های دفاعی و نظامی را مطرح و در مورد آنها تبادل نظر کردند که وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بر تنظیم و پیگیری همکاری های صمیمانه و عمل گرایانه تاکید کرد.

در این مذاکرات، طرفین در خصوص تحولات جهانی و منطقه ای و چگونگی همکاری های دو طرف در مقابله با تروریسم و کمک به ایجاد صلح و ثبات جهانی تبادل نظر کردند.

همکاری های دفاعی دو جانبه بخش اصلی این مذاکرات بود در این رابطه اجرایی شدن بخش دفاعی که در بیانیه جامع مشارکت راهبردی روسای جمهوری دو کشور در سال 95 به امضای وزرای دفاع دو کشور رسیده است مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت و طرفین بر پیشبرد اهداف مورد نظر در اسناد مذکور تاکید کردند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در این سفر با تعداد دیگری از مقامات عالی دفاعی و نظامی این کشور دیدار و گفت و گو و از برخی یگان های نظامی و واحدهای صنعتی این کشور نیز بازدید خواهد کرد.

پیش از این دیدار مراسم استقبال رسمی از وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران انجام شد.

امیر حاتمی که به دعوت همتای چینی خود و به منظور توسعه همکاری های اقتصادی در راس یک هیات بلندپایه دفاعی به چین سفر کرده است پنجشنبه شب به وقت محلی وارد پکن شد.

با سفر وزیر دفاع جمهوری خلق چین به تهران در آبان ماه سال 1395 و امضای توافقنامه همکاری های دفاعی و نظامی بین دو کشور که در جریان آن سفر انجام شد، این روابط وارد مرحله جدیدی شده و سفر وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان به چین می تواند شتاب بیشتری به این همکاری ها در چارچوب منافع متقابل دو کشور ببخشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید