​رهبر انصارالله: مذاکرات ژنو با سنگ‌اندازی ائتلاف سعودی شکست خورده است

کدخبر: ۲۳۷۴۱۳
اقتصادنیوز : رهبر جنبش انصارالله یمن با تاکید بر شکست مذاکرات ژنو اعلام کرد که علت اصلی این شکست مانع‌تراشی ائتلاف سعودی برای ورود هیات انصارالله به محل برگزاری مذاکرات در سوئیس است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب ، رهبر انصارالله در ابتدای سخنرانی امشب خود به موضوع مذاکرات ژنو و دلایل شکست آن اشاره کرد و گفت: علت اصلی شکست مذاکرات ژنو، مانع تراشی ائتلاف سعودی برای ورود هیات انصارالله به سوئیس است.

وی افزود: ائتلاف سعودی آمریکایی در مذاکرات دوره‌های گذشته درباره یمن نیز شکست خوردند و به همین دلیل به گزینه نظامی روی آوردند.

الحوثی تصریح کرد: ائتلاف متجاوز در مذاکرات قبلی در جیبوتی نیز مانع عبور هواپیمای حامل هیات مذاکره کننده انصارالله شد.

سید عبدالملک با بیان اینکه جای هیچ توجیهی برای این مانع‌تراشی‌های ائتلاف وجود ندارد، افزود: هیات مذاکره کننده انصارالله فقط می‌خواست به سلامت به ژنو سفر کند و پس از پایان مذاکرات به صنعاء بازگردد.

او گفت: این حق مشروع هیات یمنی است که به سلامت از طریق هواپیماهای یک کشور بی‌طرف به ژنو سفر کند. از نظر ما مشکلی ندارد که چین یا روسیه یا حتی کویت مسئولیت انتقال هیات یمنی به ژنو را بر عهده بگیرد.

رهبر انصارالله خاطر نشان کرد که ائتلاف سعودی حتی حاضر نشدند یک هیات سعودی یا اماراتی در ژنو حاضر شوند و این نشان می دهد که ائتلاف در مذاکرات و دستیابی به نتیجه، جدی نیست.

وی تاکید کرد که هیات مذاکره کننده «مزدوران» که به ژنو اعزام شدند، حتی اختیارات مسایل شخصی خود را ندارند، پس چگونه این هیات می تواند در مذاکرات راه‌حل ارائه کند.

او گفت: آمریکایی‌ها به موفقیت این مذاکره تمایلی نداشتند، زیرا در موفقیت فروش سلاح آنها متوقف می‌شود که این مساله به منبع درآمد و اقتصاد آنها ضربه می‌زند.  

سید عبدالملک الحوثی اعلام کرد که آمریکا با وجود اینکه نقش زیادی در جنگ یمن دارد، جنایت‌های رخ داده در یمن را به گردن عربستان و امارات می‌اندازد و در عین حال خود را حافظ صلح معرفی می‌کند.

وی در ادامه گفت: علت شکست مذاکرات عدم جدیت ائتلاف سعودی، آمریکا، انگلیس و دیگر کشورهای غربی است و هدف آنها ادامه جنگ علیه یمن است.

او گفت: خود هواپیماهای سازمان ملل از سوی جنگنده‌های ائتلاف سعودی ربوده شده و مجبور به فرود در فرودگاه‌‌های سعودی به شکل تحقیرآمیز شدند.

سید عبدالملک الحوثی در بخش دیگر از سخنرانی امشب خود به جنگ اقتصادی علیه یمن اشاره کرد و گفت: جنگ اقتصادی جزو اصلی جنگ علیه کشور و ملت ماست. کشورهای عضو ائتلاف اقدامات زیادی برای ضربه زدن به اقتصاد داخلی ما انجام دادند.

رهبر انصارالله تاکید کرد که واحد پولی یمن پس از هدف قرار گرفتن آن از سوی ائتلاف سعودی، به شدت کاهش پیدا کرد و قیمت‌ کالاهای ضروری افزایش پیدا کرد و این بخشی از جنگ علیه یمن است.

وی درباره توطئه ائتلاف سعودی علیه بانک مرکزی یمن گفت: ائتلاف متجاوز بانک مرکزی را از صنعاء به عدن مرکز جنوب یمن منتقل کرد و هرگونه تعامل با بانک مرکزی در پایتخت یمن را ممنوع کرد.

سید عبدالملک الحوثی با تاکید بر اینکه همه شهروندان یمنی حتی ساکنان استان‌های اشغالی متحمل ضرر و زیان شده‌اند،گفت: کشورهای عضو ائتلاف عربی، همه مناطق یمنی که در آن نفت، مواد شیمیایی، گاز در مارب، شبوه و حضرموت وجود دارد، اشغال کردند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید