علی اکبر صالحی روایت کرد؛

ناگفته‌هایی از شروع مذاکرات محرمانه با آمریکا در دوره احمدی‌نژاد

کدخبر: ۲۳۹۱۹۰
اقتصادنیوز؛ علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگویی جزئیاتی را از شروع مذاکرات محرمانه با آمریکا در سال های 1390 و 91 را تشریح کرد.
ناگفته‌هایی از شروع مذاکرات محرمانه با آمریکا در دوره احمدی‌نژاد

به گزارش اقتصادنیوز؛ علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهوری در گفت‌وگو با جماران، به تشریح شروط رهبر انقلاب برای آغاز مذاکره با آمریکا، موضع رئیس دولت وقت و دبیر وقت شورایعالی امنیت ملی و اقدامات خود پرداخت. صالحی همچنین به برخی سوالات در خصوص مذاکرات با1+5 در دولت یازدهم پاسخ داد.

صالحی درباره شروط رهبری برای مذاکره با آمریکا گفت: وقتی رهبر معظم انقلاب اجازه دادند، یکی از شروط آن این بود که رئیس جمهور وقت متولی هر دو مسیر مذاکره با آمریکا و مذاکره با 1+5 باشد، مسئولیت مذاکره با آمریکا به عهده وزارت خارجه و مذاکره با 1+5 بعهده دبیر شورای عالی امنیت ملی بود. پس رئیس جمهور باید متولی هر دو باشد؛ درست هم همین است. چون رئیس جمهور رئیس شورای عالی امنیت ملی است. باید بین این دو مسیر هماهنگی ایجاد می شد و اینکه مکمل هم باشند. یکی از شروط هم این بود که وزیر خارجه مذاکره نکند و مذاکره در سطح پایین تر باشد. شرط سوم هم این بود که مذاکره برای مذاکره نباشد و تکلیف غنی سازی در همان ابتدا روشن شود. شرط چهارم هم این بود که مذاکره فقط راجع به هسته ای باشد و راجع به موضوع دیگری مذاکره نکنیم.

وی ادامه داد: من خوشحال شدم و خدمت آقای دکتر احمدی نژاد رفتم و گفتم این پرونده را حل می کنم؛ چون با این پرونده زندگی کرده بودم و ابعاد فنی و سیاسی آن را خوب می دانستم. در آمریکا هم مرحله دوم انتخابات بود و با رامنی رقابت تنگاتنگی در جریان بود؛ یعنی گاهی رامنی 51 درصد می شد و اوباما 49 درصد. شرایط برای آنها نگران کننده بود. آرشیو نامه ها در وزارت خارجه هست. پس از اعلام آمادگی آنها برای مذاکرات دوجانبه، در قدم اول بنده یک یادداشت دستی که در آن تقاضاهای خودمان را آورده بودم ارائه کردم و آنها هم بعد از مدت کوتاهی پاسخ دادند که آمادگی حل آنها را دارند.

صالحی افزود: من به آنها اعلام کردم که مجوز مذاکره را گرفته ام. متاسفانه آقای رئیس جمهور کنار کشید و ما باید با دبیر محترم شورای عالی امنیت ملی وقت هماهنگی می کردیم.

صالحی درباره علت کناره‌گیری احمدی‌نژاد گفت: بنده هم غافلگیر شدم. چون می دانستم که می توانم این پرونده را حل کنم. شرایط آماده حل شدن پرونده به بهترین نحو بود. مقام معظم رهبری اجازه داده بودند و ما هم کاملا به مطلب اشراف داشتیم. آمریکا هم از حیث انتخابات در شرایط بغرنجی بود.

وی همچنین گفت: آقای دکتر احمدی نژاد به من توصیه می کرد که بهتر است کنار بکشی ولی اصلاً مانع کار نشدند. موضع آقای جلیلی از ابتدا سلبی بود و در این خصوص همراهی نمی کردند و بنده به ناچار باید با سختی این فرآیند را پیش می بردم.

صالحی ادامه داد: من می خواستم مذاکرات را با هماهنگی با آقای جلیلی پیش ببرم ولی با تعلل فراوان روبرو می شدیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت: به هرترتیب جلسه اول تشکیل شد و در آن نقشه راهی تعیین شد. مثلا همین که باید غنی سازی ما را به رسمیت بشناسند؛ گفتیم صحیح نیست که دو سال مذاکره کنیم و بعد شما بگویید غنی سازی ما را به رسمیت نمی شناسید. غنی سازی برای ما اصل است. ما هم قول می دهیم که نگرانی های شما را هم رفع کنیم. جلسه اول با سلام و علیک و نقشه راه گذشت تا به جلسه دوم رسیدیم. باز با همان تعلل ها روبرو شدیم ولی بالاخره با مسئولیت خودم جلسه دوم مذاکرات را نیز برگزار کردیم و نتیجه آن منجر به ارسال نامه ای از سلطان عمان برای رئیس جمهور وقت مبنی بر به رسمیت شناختن حق غنی سازی کشورمان بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید