گزینه‌های احتمالی 4 وزارتخانه/ وزرای پیشنهادی اقتصاد و راه و شهرسازی نهایی شدند+رزومه

کدخبر: ۲۴۵۸۷۳
اقتصادنیوز؛ بنابر اعلام نمایندگان، گزینه‌های پیشنهادی دولت برای چند وزارت‌خانه که تا کنون چندبار به تعویق افتاده، فردا معرفی خواهند شد. در همین حال اخبار رسیده به اقتصادنیوز حکایت از قطعی شدن گزینه‌های پیشنهادی دولت برای دو وزارتخانه راه و شهرسازی و اقتصاد را دارد.
گزینه‌های احتمالی 4 وزارتخانه/ وزرای پیشنهادی اقتصاد و راه و شهرسازی نهایی شدند+رزومه

به گزارش اقتصادنیوز؛ با وجود گذشت مدت زیادی از رأی عدم اعتماد نمایندگان مجلس به علی ربیعی، وزیر کار و نیز مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد، این دو وزارتخانه همچنان تحت نظر سرپرست اداره می‌شوند. از سوی دیگر با اعلام رسمی استعفای عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، تغییر در این وزارتخانه نیز قطعی به‌نظر می‌رسد. ادامه حضور محمد شریعتمداری، وزیر صنعت نیز از مدت‌ها پیش درابهام قرار دارد.

وزارت مسکن، راه و شهرسازی؛ محمد اسلامی 

از مدتی پیش اخبار غیررسمی از استعفای عباس آخوندی از وزارت راه و شهرسازی منتشر شده بود و با انتشار نامه استعفای آخوندی، این اخبار شکل رسمی به خود گرفت. پیش‌تر از «علیرضا رزم‌حسینی» و «علی اکبر حاج‌محمدی» به عنوان گزینه‌های جانشینی آخوندی در این وزارتخانه نام برده می‌شد.

بر اساس اخبار رسیده به اقتصادنیوز اما، رئیس‌جمهوری قرار است «محمد اسلامی» را به عنوان جایگزین عباس آخوندی به مجلس شورای اسلامی معرفی کند.

«محمد اسلامی» کیست؟

محمد اسلامی از آبان 96 استاندار مازندران است. وی دانش‌آموخته مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه دیترویت میشیگان آمریکا در مقطع کارشناسی و همچنین کارشناس ارشد مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه تولیدو اوهایو آمریکاست و در سال 1383 نیز مدرک MBA مدیریت جهانی هوانوردی مشترک را از دانشگاه رویال رودز کانادا و دانشگاه شریف دریافت کرده است. 

معاون مهندسی و طرح‌های توسعه سازمان صنایع دفاع بزرگ، مدیرعامل شرکت هواپیماسازی ایران، قائم‌مقام سازمان صنایع هوافضا، رئیس موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع و معاون مهندسی پدافند غیرعامل وزارت دفاع و همزمان دبیر ستاد توسعه سواحل مکران از دیگر سمت‌های محمد اسلامی بوده است.

اسلامی هم‌چنین عضو هیئت امنای دانشگاه صنعتی اصفهان و مدرس دانشگاه صنعتی مالک‌اشتر است.

وزارت امور اقتصادی و دارایی؛ فرهاد دژپسند

با کنار رفتن مسعود کرباسیان از وزارت اقتصاد، رحمت‌الله اکرمی سرپرستی این وزارتخانه را به عهده دارد. شنیده‌های اقتصادنیوز حاکی از آن است که «فرهاد دژپسند»، گزینه نهایی حسن روحانی برای معرفی به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی است.

فرهاد دژپسند دارای مدرک دکترا در رشته اقتصاد از دانشگاه آزاد اسلامی و استادیار دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی تهران می باشد. وی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد اقتصاد ایران و اقتصاد بخش عمومی تدریس می کند. بسیاری او را از طیف اقتصاددانان با گرایش اقتصاد اسلامی می شناسند.

دژپسند در دوران سیدمحمد خاتمی معاون برنامه ریزی اقتصادی وزارت بازرگانی بود و در تهیه قانون تجارت و قانون تجارت الکترونیکی نقش عمده ای را ایفا کرد. سپس با انتصاب فرهاد رهبر به ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی به عنوان معاون تولید و برنامه ریزی برگزیده شد. در اردیبهشت ماه سال 1385 دژپسند اعلام کرد که ارتباط منسجمی بین برنامه و اقدامات اجرایی دولت نمی بیند و سرانجام در مهر ماه 1385 از سمت خود استعفا داد.

در دوره اول ریاست جمهور روحانی وی به عنوان معاونت امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه منصوب شد و حدود چهار سالی در این سمت مشغول به فعالیت بود تا اینکه در مورخه 22 شهریور 1396 طی حکمی از سوی محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه از این سمت کنار گذاشته شد و به عنوان مدیر مرکز آموزش و پژوهش‌ های توسعه و آینده ‌نگری منصوب شد. همچنین وی که به عنوان دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز مشغول به فعالیت بود، در مورخه 4 مهر 1396 طبق تصمیم اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری و رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از این سمت کنار رفت و جای خود را به سیدحمید پورمحمدی داد.

وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی؛ محمد شریعتمداری

مدتی است خبرها حکایت از انتقال «محمد شریعتمداری» از وزارت صنعت به وزارت کار دارد؛ که با وجود انتقادات به عملکرد شریعتمداری در وزارت صنعت، رأی اعتماد مجدد مجلس به او در سمت وزیر کار در  ابهام قرار دارد. اگرچه بر اساس آخریم اخبار دریافتی اقتصادنیوز تعداد امضاها برای استیضاح شریعتمداری در وزارت صنعت کاهش قابل توجهی داشته و بر این اساس باقی ماندن شریعتمداری در وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ هاشمی، رحمانی و ویسه

وزارت صنعت همچنان بیشترین محل گمانه‌زنی از گزینه‌های ریاست‌جمهوری برای تصدی این سمت است. پیش‌تر نام «رضا رحمانی» و «رضا ویسه» به عنوان گزینه‌های احتمالی جانشینی شریعتمداری نام برده می‌شد. پیش‌تر اخباری از اعلام انصراف رضا ویسه منتشر شده بود اما بر اساس شنیده‌های اقتصادنیوز، ویسه همچنان یکی از گزینه‌های وزارت صنعت باقی مانده است.

رضا ویسه زاده ۱۳۳۴ در کرج و معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس‌جمهور است. وی ریاست هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) را بین سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ بر عهده داشته است. وی در این پروژه، فاز یک و فازهای شش، هفت و هشت پارس جنوبی را انجام داد. در دوره ریاست ویسه بر ایدرو، وابستگی خودروسازان به این سازمان زیاد شد و او در پی دولتی‌تر کردن صنعت خودرو بود. ویسه در سال ۱۳۷۹ او نشان دولتی درجه سوم کار و تولید را از هیأت وزیران ایران دریافت کرد و در دولت هشتم به عنوان معمار اصلی صنعت خودرو ایران شناخته شد.

در کنار رضا ویسه، «رضا رحمانی» نیز از جمله گزینه‌های وزارت صنعت بوده است. روز گذشته، عبدالرضا هاشم‌زایی، نماینده تهران در مجلس از او و «صادق نجفی» به عنوان گزینه‌های وزارت صنعت،معدن و تجارت نام برد.

رضا رحمانی متولد ۱۳۴۵ در تبریز است، که هم‌اکنون بعنوان قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تولید، فعالیت می‌کند. وی پیشتر در ادوار هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی بعنوان نماینده تبریز در مجلس حضور داشت و در دوره نهم نیز ریاست کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی را برعهده داشت. رحمانی پیش از نمایندگی در مجلس، مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی، همچنین مدیرکل بازرسی و مدیرکل اداری مالی استاندری آذربایجان شرقی را در کارنامه سیاسی و شغلی خود دارا بود.

جدیدترین گزینه‌ای که بر اساس اخبار رسیده به اقتصادنیوز نام وی مطرح شده است، «سید حسین هاشمی»، استاندار سابق تهران و قائم مقام فعلی وزیر کشور است.

«سید حسین هاشمی» زاده ۱۳۳۲ در شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی است. هاشمی قائم مقام وزیر کشور، کارشناس صنایع و سیاست‌مدار اصلاح طلب ایرانی است که در دولت یازدهم از شهریور ۱۳۹۲ تا دوم مهر ۱۳۹۶ استاندار تهران بود و در مهر ۱۳۹۶، محمد حسین مقیمی جانشین وی و استاندار تهران شد و سید حسین هاشمی نیز از سوی عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور دولت دوازدهم به عنوان قائم مقام وزیر کشور منصوب شد، وی هم چنین از دوره چهارم در مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده شهرستان میانه حضور دارد؛ که در دوره‌های پنجم، ششم، هفتم و هشتم به عنوان رئیس کمیسیون صنایع و معادن و در دوره های پنجم و ششم عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی بوده است.

وی از سال ۱۳۷۴ به مدت ۱۰ سال رئیس فدراسیون دوچرخه‌سواری ایران نیز بوده‌است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید