شریعتمداری در فراکسیون زنان برنامه‌های خود را تشریح کرد

کدخبر: ۲۴۶۸۶۵
اقتصادنیوز؛ محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور ارائه برنامه‌های خود در نشست فراکسیون زنان مجلس حضور یافت.
شریعتمداری در فراکسیون زنان برنامه‌های خود را تشریح کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خانه ملت؛ محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی سه شنبه یکم آبان ماه به منظور ارائه برنامه‌های خود در نشست فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرد.

ابهامات در مورد مشکلات حوزه صنعت باقی مانده است

پروانه مافی خطاب به وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: شما چهره آشنای کابینه هستید اما در پی مشکلاتی که در حوزه صنعت ایجاد شد هم دولت صدمه دید و هم سرمایه اجتماعی دولت ناامید شدند بنابراین با توجه به اتفاقاتی که در این حوزه افتاد شما برای کسب رأی اعتماد نمایندگان باید توجیه قانع‌کننده‌ای داشته باشید چرا که مسائل حوزه صنعت حل نشده است و مشکلاتی اعم از وضعیت بازار خودرو بدون پاسخ ماند و ابهامات در این حوزه همچنان باقی است.

ضرورت تغییر تیم مدیریتی وزارت تعاون

در ادامه سکینه الماسی گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارتخانه خاصی است چرا که تلفیقی از 3 وزارتخانه است که خدمات حمایتی ارائه می‌دهد اما متأسفانه در شرایط کنونی فقط بنگاه‌های اقتصادی آن همچون شستا و صندوق‌های بازنشستگی شناخته می‌شوند در حالی که وظیفه آنها چیز دیگری است.

نماینده مردم کنگان، دیر و جم در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر پیشنهادی کار تصریح کرد: در ابتدا از شما می‌خواهم تیم جدیدی برای اداره این وزارتخانه تعیین کنید چرا که با روش تیم کنونی به سر منزل مقصود نمی‌رسید ضمن اینکه وزارت تعاون یکی از وزارتخانه‌هایی است که تعداد معدودی بازنشسته در آن فعالیت دارند.

وی با اشاره به ضرورت اجرای ماده 101 عدالت جنسیتی یادآور شد: برای انتخاب مدیران، شایسته‌سالاری را ملاک عمل قرار دهید ضمن اینکه برای تحقق این مهم لازم است کمیته تخصصی تشکیل شود.همچنین باید جلسه‌ای فارغ از کج سلیقگی و اختلاف نظر برگزار شود تا مشکلات موجود در این وزارتخانه مورد بررسی قرار گیرد.

جوانگرایی در سیستم مدیریتی را در اولویت قرار دهید

سیده حمیده زرآبادی با اشاره به اینکه شریعتمداری از 100 امتیاز لازم 80 امتیاز را برای معرفی به عنوان وزیر پیشنهادی کار و تعاون کسب کرده است، گفت: روند اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان در معاونت‌های این وزارتخانه پررنگ است اما در هلدینگ شستا از بازنشستگان زیادی استفاده شده بنابراین اصلاح در این بخش باید بر مبنای جوانگرایی و استفاده از ظرفیت بانوان با محوریت شایسته سالاری صورت گیرد و همان طور که در شهرک‌های صنعتی از ظرفیت 31 مدیر جوان استفاده کردید، این مدل را باید در شستا هم اجرا کنید.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بخش تأمین اجتماعی اشکالات ساختاری و عملکردی وجود دارد و این سازمان که بخشی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است اعتباراتی برابر با چند وزارت آموزش و پرورش دارد.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کارگران از جمله اقشاری هستند که درآمد آنها وابسته به سیاست‌گذاری‌های وزارت تعاون است و این در حالی است که آنها در حوزه رفاه حقوق معوقه داشته و در زمینه بیمه نیز با مشکل مواجه هستند که امیدواریم راهکاری در جهت رفع آن داشته باشید.

رفع آسیب‌های اجتماعی باید در دستور کار وزیر جدید تعاون قرار گیرد

طیبه سیاوشی شاه‎عنایتی با بیان اینکه بیشترین بخشی که در فراکسیون‌های مختلف آن سر و کار داریم به سازمان بهزیستی و معاونت رفاه حول محور آسیب‌های اجتماعی برمی‌گردد، گفت: به رغم اقدامات خوبی که سازمان بهزیستی در جهت اقدامات حمایتی انجام داده است اما همچنان مشکلات عمده‌ای در تهران وجود دارد که معلول هستند و لازم است به مواردی همچون کودکان کار و زنان سرپرست خانوار به طور ویژه ورود کنید.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اقدامات اورژانس اجتماعی قابل تقدیر است اما اقداماتشان کافی نبوده است ضمن اینکه باید نگاه ویژه‌ای به رفع خشونت علیه زنان و کودکان وجود داشته باشد که نتیجه آن جامعه را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مثلث طلایی وزارتخانه‌های تعاون، اقتصاد و صمت راهگشای مشکلات کشور می‌شود

معصومه آقاپور علیشاهی ضمن تشکر از اقدامات ربیعی و محسنی بندپی با بیان اینکه این سرمایه‌های اجتماعی باید حفظ شوند، گفت: یکی از مطالبات فراکسیون زنان پررنگ‌تر شدن نقش خانم‌ها در سمت‌های مدیریتی است، از سوی دیگر ساماندهی شرکت‌های تابعه، صندوق‌های بازنشستگی که سهام متفاوتی دارند، باید در دستور کار قرار گیرد، همچنین بر هزینه‌ و درآمد آنها، شستا و شرکت‌های زیرمجموعه آنها نظارت دقیقی صورت گیرد.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: هم اکنون در بخش مدیریت شرکت‌های تابعه صندوق‌های بازنشستگی در شهرستان‌ها یک مافیا ایجاد شده ضمن اینکه در سیستم مدیریتی از ظرفیت افراد غیربومی استفاده شده که یک فاجعه محسوب می‌شود.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی طی درخواستی از شریعتمداری تأکید کرد: 3 وزارتخانه تعاون، اقتصاد و صمت مثلث طلایی هستند که باید همپوشانی داشته باشند چرا که تک روی در آنها فایده‌ای ندارد و از این طریق می‌توانند نقش بسزایی در رفع مشکلات کنونی کشور داشته باشند.

ضرورت بازنگری نظام آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در راستای تحولات جهانی/ تقویت و حمایت از اتاق تعاون در جهت توسعه کمک‌های مردمی در دستور کار قرار گیرد

فریده اولادقباد با بیان اینکه یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم اشتغال، کارآفرینی و استفاده از تولیدات داخلی کشور است، خطاب به شریعتمداری افزود: امیدواریم با درایت شما بتوانیم به بهره‌وری از نظام آموزشی و بهبود فضای کسب و کار و ارتقاء شاخص‌هایی که در چارچوب قانون اساسی بدان اشاره شده است، کمک کنیم .

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شرکت‌های نوپا، مشاغل خانگی و صنایع کوچک و متوسط باید مورد حمایت قرار گیرند که این امر نیز نیازمند کار فرابخشی است ضمن اینکه ایجاد اشتغال تنها مختص به یک وزارتخانه نیست، از سوی دیگر یکی از دغدغه‌هایی که در حوزه آموزش وجود دارد مهندسی نظام آموزش فنی و حرفه‌ای کشور است که باید با توجه به تحولات جهانی مورد بازنگری قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: تقویت اتاق تعاون، توانمندسازی و حمایت از آنها برای جلب و توسعه کمک‌های مردم باید در دستور کار قرار گیرد و یک پیوندی بین آنها ایجاد شود همچنین در حوزه رفاه اجتماعی برای ساماندهی کودکان کار و متکدیان که آمارشان روز به روز در حال افزایش است، برنامه ریزی شود.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: از شریعتمداری انتظار داریم هر چه سریعتر ماده 75 قانون برنامه ششم توسعه در خصوص غربالگری ژنتیک ازدواج به منظور کاهش معلولیت‌ها را که یکی از دغدغه های کنونی است در دستور کار قرار دهد، همچنین توسعه و حمایت از سازمان‌های مردم نهاد در بخش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و بهره‌وری از شرکت‌های تحت پوشش صندوق‌های بیمه‌ای و اصلاح ساختار و فرآیند صندوق‌های بیمه‌ای و شفاف سازی در مورد شستا و صندوق‌های بازنشستگی و هیئت مدیره آنها از مطالبات این فراکسیون است.

برنامه وزیر پیشنهادی کار برای قشر آسیب‌‌پذیر جامعه شفاف شود

در ادامه ناهید تاج‌الدین عضو هیئت رئیسه فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه کشور در شرایط تحریم قرار داشته و مشکلات اقتصادی زیادی برای مردم ایجاد شده است، از وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخواست داریم تا برنامه خود را در جهت نحوه ارائه خدمات به اقشار آسیب‌پذیر جامعه اعم از کودکان کار، زنان سرپرست خانوار و کارگرانی که دستمزد کمی دارند شفاف کند چرا که این مشکلات قطعا به افزایش آسیب‌های اجتماعی منتهی می‌شود.

مخالف واریز سهم 9.27 درصدی درمان به خزانه دولت هستم

محمد شریعتمداری در تشریح برنامه‌های خود برای فعالیت در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یکی از دغدغه‌هایی که پیرامون همکاری وزارتخانه‌های بهداشت و تعاون وجود دارد در زمینه منابع مالی مربوط به حوزه درمان است که با نگاهی قانونی بدان پرداخته شده است و قانونگذار تعیین کرده که سهم 9.27 درمان به خزانه دولت واریز شود و این در حالی است که این مبالغ متعلق به سازمان تأمین اجتماعی است که به وزارت بهداشت پرداخت می‌شود.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: بنده معتقدم رفع این مشکل در گرو تعامل دو وزارتخانه بود و ای کاش می‌شد از طریق ابزار قانونی به این موضوع ورود نمی کردیم چرا که بیمه‌گذاران که در نظام تأمین اجتماعی 30 سال حق بیمه پرداخت کرده‌اند از این تصمیم راضی نیستند.

وی تأکید کرد: اگر این قانون ایجاد نمی‌شد اختلافی هم وجود نداشت و این دو وزارتخانه با هم به تفاهم می رسیدند ضمن اینکه در شرایط کنونی 77 بیمارستان دولتی با وجود بهره‌مندی از امکانات مطلوب اما از وجود متخصص کم بهره هستند و این در حالی است که ما تفاهم کرده بودیم که تبادلی انجام دهیم و در مقابل آن منابعی بدهیم که این توازن به نفع بیمه شدگان بود.

شریعتمداری با اشاره به اینکه قاضی زاده هاشمی پیوسته خواهان انتخاب وی برای فعالیت در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده است، یادآور شد: امسال مدت لازم برای اجرای این قانون به پایان می‌رسد و ما می‌توانیم در صورتی که برای فعالیت در وزارت تعاون انتخاب شوم با دکتر قاضی زاده هاشمی در این رابطه به یک تفاهم‌نامه روشنی برسیم.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به پرسش مافی پیرامون تداوم ابهامات موجود در خصوص نحوه مدیریت وزارت صمت تصریح کرد: آیا ما بعد از دی ماه 96 که مشکلات اقتصادی در کشور ایجاد شد تدبیر خود را از دست داده‌ایم؟ آیا تنزل نرخ تورم و ارز در سال 92 بعد از پیروزی آقای روحانی در انتخابات حاصل تصمیمات وزیر صنعت بود؟ یا اینکه در ذهن مردم اطمینانی نسبت به آینده ایجاد شده بود ضمن اینکه مذاکرات وزارت خارجه نیز با طرفین خارجی موجب رفع تورم و توقف تحریم‌ها شده بود و این در حالی است که معکوس آن از دی ماه سال 96 آغاز شد ما اینکه نرخ ارز افزایش یافت و بازار نیما ایجاد شد بنابراین نتیجه می‌گیریم نحوه واردات تنها به عملکرد وزارت صنعت برنمی‌گردد.

وی افزود: یکی از دلایل افزایش نرخ پراید این بوده که مردم اعمال محدودیت برای واردات خودرو را پیش‌بینی کرده بودند و می‌توان گفت که آنها در این زمینه از دولت پیشی گرفته و بر گران شدن خودروها اثرگذار بوده‌اند. این اتفاقات در اقتصاد تحت عنوان متأثر از عوامل برون‌زا نامیده می شود که بر افزایش نرخ تمام کالاها نیز اثرگذار خواهد بود ضمن آن که کنترل آن از دست اقتصاددانان خارج است بنابراین پاسخ مشکلات اقتصادی را باید در همین حوزه جست وجو کرد.

شریعتمداری عنوان کرد: اگر تخلفی در بخش خودرو وجود داشته بنده در دولت یازدهم بدان رسیدگی کرده و متخلفان را به دادگاه فرستادم بنابراین این مشکل در دولت دوازدهم ایجاد نشده است. از سوی دیگر می‌توان گفت وزارت تعاون یکی از راه‌های توسعه اقتصادی است که حتما بدان خواهیم پرداخت.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مثلث طلایی که در این نشست بدان اشاره شد بیان کرد: در مورد مثلث طلایی با سایر وزارتخانه‌ها پیش از این نیز همکاری داشتیم بنابراین مجلس می‌تواند این امید را داشته باشد که با هماهنگی این وزارتخانه‌ها مشکلات کنونی در بخش‌های اجرایی برطرف شود کما اینکه در امور مشترک در بین وزارتخانه‌های صمت و تعاون در مورد صنایع کوچک و مشاغل مختلف همکاری داشتیم و با این جابه‌جایی صورت گرفته همان مدیریت با قدرت بیشتری تداوم پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه با استقبال از پیشنهاد اعضای فراکسیون زنان برای استفاده از ظرفیت خانم‌ها در سطح مدیریت کلان این وزارتخانه به این مهم اشاره کرد که خانم‌های فرهیخته دارای عاطفه‌ای هستند که مردان از آن بی‌بهره هستند بنابراین می‌توان با استفاده از ظرفیت آنها در جهت حل آسیب‌های اجتماعی گام موثری برداشت ضمن اینکه استفاده از NGOها و برون سپاری بخشی از خدمات حمایتی بهزیستی از دیگر اقداماتی است که در دستور کار خود قرار خواهد داد.

شریعتمداری در پایان ضمن تأکید براینکه حوزه فنی و حرفه‌ای در دنیا دولتی نبوده و باید در این زمینه یک مرکز کوچک فکر ایجاد شود تا به رفع مشکلات این بخش بپردازد، افزود: ما در زمینه رفع آسیب‌های اجتماعی نیز از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد استفاده می‌کنیم کما اینکه جلسه‌ای در این خصوص با این مراکز به منظور بررسی موضوعات کودکان کار، اعتیاد و معلولان با آنها داشتیم و قرار شد در صورت حضور بنده به عنوان وزیر در این وزارتخانه این جلسات استمرار داشته باشد ضمن اینکه معتقدم مشارکت بخش خصوصی نقش مهمی در رفع آسیب‌های اجتماعی خواهد داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید