یک رهبر مسلمان نسبت به اقدام دولت هند در خصوص مسجد بابری اخطار داد

کدخبر: ۲۴۷۷۷۱
اقتصادنیوز: یک رهبر مذهبی مسلمانان هند از نارندرا مودی نخست وزیر این کشور خواست نسبت به صدور حکم درباره مسجد بابری که به دلیل ادعای هندوها مبنی بر تعلق محل آن به یک معبد تاریخی تخریب شده اقدامات لازم با را به عمل آورد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ، روزنامه ' دی ان ای ایندیا' در گزارشی اعلام کرد،اسد الدین اوویسی دبیر حزب مجلس اتحاد المسلمین هند و عضو پارلمان حیدرآباد در اخطاری به مودی ، وی را به چالش صدور حکم در ارتباط با مساله معبد رام یا مسجد بابری دعوت کرد.

این سخنان اوویسی پس از سخنان گیری راج سینگ مشاور وزیر کشور هند منتشر شد.

مشاور وزیر کشور هند در سخنان خود گفت: صبر هندوها در خصوص مساله معبد رام به پایان رسیده است. دولت هند باید در این خصوص حکم صادر کند یا دادگاه عالی باید این اختلاف را حل و فصل نماید.

اوویسی گفت: چرا آنها فرمانی در خصوص معبد رام صادر نمی کنند؟ بگذارید در این خصوص اقدام کنند. تمام رهبران ار اس اس، بی جی پی و سایر گروه های هندو تهدید می کنند که در مورد معبد رام اقدام خواهند کرد. آنها نتیجه اقدام خود را خواهند دید.

موهان باگوات یک رهبر حزب هندو ار اس اس روز گذشته خواستار احداث معبد رام در 'آیودها' شد. وی گفت ساخت این معبد برای حفظ عزت هندو ها لازم است.

این درحالی است که دادگاه عالی هند اعلام کرده تصمیم گیری در خصوص اختلاف مسجد بابری و معبد رام پس از ماه ژانویه سال 2019 انجام خواهد شد.

سال گذشته دادگاه عالی هند در حکمی اتهامات توطئه چینی و ایجاد دشمنی علیه چند رهبر حزب حاکم بهارتیا جانتا پارتی (بی جی پی) در ارتباط با تخریب مسجد بابری را بار دیگر به جریان انداخت.

پیش از این دادگاه عالی الله آباد عاملان تخریب مسجد بابری را از اتهامات خود تبرعه کرده بود.

بر اساس تحقیقات سازمان مرکزی امنیتی هند ال کی آدوانی یکی از رهبران شناخته شده حزب بی جی پی و 20 نفر دیگر با تخریب مسجد بابری متهم به ترویج دشمنی میان ادیان مختلف هند شده بودند.

مسجد بابُری نام مسجدی در شهر آیودیا (آیودهیا یا آجودهیا) در بخش فیض آباد در ایالت اوتارپرادش هند در یکصد کیلومتری شرق لکنهو است که برفراز تپه‌ای به‌ نام «رام کوت» به معنی «قلعه رام» وجود داشت. این مسجد که در اوایل سده دهم هجری/ شانزدهم میلادی به دستور ظهیرالدین محمد بابُر بنا شده بود در سال 1992 یا 1371 شمسی توسط هندوهای افراطی تخریب شد. این افراد معتقدند که مسجد در محل زادگاه خدای آنها راما بنا شده بود و پیش‌تر معبدی در آن مکان قرار داشته که در زمان بابر تخریب شده است.

از زمان تسلط انگلیسی‌ها بر شبه قاره هند تا کنون مسجد بابری موضوع درگیری‌های خونین میان هندوها و مسلمانان بوده است. پیش از تخریب مسجد، خشونت بر سر این اختلاف هر از گاهی فوران می‌کرد و مقامات مدنی آن را با وعده ساخت معبد یا استفاده از این مسجد به عنوان محل عبادت فرو می‌نشاندند اما با تخریب مسجد بابری ناآرامی‌ها و درگیری‌های متعدد و شدیدی آغاز شد که ابعاد مذهبی، اجتماعی، سیاسی و حقوقی پیدا کرده است و تاکنون حدود 2000 نفر که بیشتر آنان مسلمان هستند در این درگیری‌ها جان باخته‌اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید