تحلیلگران انگلیسی بیان کردند

مهندسان دیر یا زود سراغ ترامپ خواهند رفت

کدخبر: ۲۴۹۴۸۴
رسانه‌های انگلیسی اعضای کنگره آمریکا را به مهندسانی تشبیه کردند که اطراف کاخ ریاست جمهوری را محاصره کرده اند. این تصویر برای بیننده این ذهنیت را تداعی می‌کند که مهندسان دیر یا زود، دیوارهای کاخ را درنوردیده و سپس سراغ اصل ماجرا یعنی ترامپ می‌روند.
مهندسان دیر یا زود سراغ ترامپ خواهند رفت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، نشریه ایونینگ استاندارد انگلیس امروز کاریکاتوری را منتشر کرد که در آن، اعضای کنگره آمریکا را در لباس مهندسانی نشان می‌دهد که اطراف کاخ ریاست جمهوری را محاصره کرده و مشغول تخریب آن هستند. ترامپ نیز وسط کاخ نشسته و همچنان به لفاظی های خود ادامه می‌دهد.
این تصویر برای بیننده این ذهنیت را تداعی می‌کند که مهندسان دیر یا زود، دیوارهای کاخ را درنوردیده و سپس سراغ اصل ماجرا یعنی ترامپ می‌روند.
در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا که بعضی از آن به‌عنوان همه‌پرسی برای محبوبیت ترامپ یادکرده بودند، دمکرات‌ها توانستند اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را از آن خود کنند. این پیروزی به‌منزله قدرت بیشتر دمکرات‌ها برای به چالش کشیدن تصمیم‌های دولت ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکاست.
با از دست رفتن اکثریت حزب جمهوریخواه در مجلس نمایندگان، ترامپ در دو سال باقیمانده از دوره ریاست جمهوری‌اش، برای پیشبرد سیاست‌های خود به‌ویژه در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی با مقاومت بیشتری از سوی کنگره روبه رو خواهد بود.
اسکای نیوز در گزارشی نوشته دومینیک واگرون افزود: جمهوریخواهان وعده داده بودند که با موج آبی کنترل کنگره را به دست بگیرند اما در نهایت این موج در مجلس سنا متوقف شد و دمکرات‌ها با پیروزی در مجلس نمایندگان، کرسی‌های کلیدی بیشتری را به دست آوردند.
واگرون نوشت: مخالفان ترامپ اینک در موقعیتی قرار دارند که مقدمه برکناری او از قدرت را آغاز کنند. دمکرات‌ها با تسلط بر کمیته‌ها و گروه‌های تحقیقاتی قادر خواهند بود تا از ترامپ حساب کشیده و او را به کنگره احضار کنند؛ از این منظر حتی اگر او در توئیتر اعلام پیروزی کند مجبور است تا با تامل بیشتری رفتار کند.
نویسنده اسکای نیوز به راه یافتن مسلمانان به مجلس نمایندگان آمریکا اشاره کرد و ادامه داد:اینک ترامپ می‌تواند دمکرات‌ها را سپر بلای شکست سیاست‌هایش معرفی کند. اما نباید فراموش کرد او رئیس‌جمهوری است که با ایجاد درگیری و جنگ محبوبیت پیدا می‌کند و اینک مخالفانی دارد که سد راه او قرار خواهند گرفت.
اسکای نیوز ادامه داد: ترامپ همچنین می‌داند که زمان ارائه نتیجه تحقیقات رابرت مولر درباره دخالت ادعایی روسیه در انتخابات 2016 نزدیک است و به دنبال آن قوانین جدیدی وضع خواهد شد که ترامپ از آن استقبال نمی‌کند.
نشریه گاردین نیز در گزارشی به پیروزی دمکرات‌ها در مجلس نمایندگان اشاره کرد و نوشت:این نخستین بار پس از آغاز ریاست جمهوری ترامپ است که ظرفیتی برای انتقال مقاومت (در برابر ترامپ) از خیابان‌های به کنگره، ایجادشده است.
این نشریه انگلیسی با تاکید بر اینکه «این انتخابات پیروزی ترامپ نبود» نوشت: دموکرات‌ها 8 درصد بیشتر از جمهوریخواهان آرای مردمی را کسب کردند و نشان دادند که ترامپ باری بر دوش هم حزبی های خود است. این‌یک رای‌گیری علیه ترامپ و برنامه‌های وی بود. به همین دلیل بود که رای‌دهندگان جوان و لاتین تبار حضور گسترده‌ای در انتخابات داشتند و زنان و حومه‌نشینان قرعه خود را به نام دموکرات‌ها زدند. بسیاری از زنان و اقلیت‌ها در پاسخ به پیروزی انتخاباتی 2016 ترامپ بود که تصمیم گرفتند در این دوره نامزد شوند و کنگره فعلی را ازلحاظ جنسیت و قومیت به یکی از متنوع‌ترین کنگره‌های تاریخ آمریکا تبدیل کنند.
گاردین افزود: اما این شکستی نبود که بسیاری‌ها برای ترامپ آرزو می‌کردند یا او را سزاوار آن می‌دانستند.
این نشریه درباره دیدگاه رای‌دهندگان آمریکایی به رئیس‌جمهوری خود نوشت: وقتی ترامپ در سال 2016 پیروز شد، برخی از مردم به‌درستی فهمیده بودند که او شاید روش حکمرانی متفاوتی در مقایسه با مبارزات انتخاباتی‌اش اتخاذ کند. آن‌ها استدلال می‌کردند که باید به او شک کرد. این افراد در آن هنگام نسبت به دیدگاه خود مطمئن نبودند اما حالا نمی‌توان در این نگرش تردید کرد که او (ترامپ) یک فرد ریاکار است.
در تحولی دیگر، «برنار کازنو» نخست‌وزیر پیشین فرانسه و «لرد رابرتسون» رئیس پیشین سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در گزارشی، بر ضرورت تقویت روابط دفاعی دو کشور انگلیس و فرانسه برای مقابله با رویکردهای غیرقابل‌پیش‌بینی ترامپ تاکید کردند.
لرد رابرتسون دراین‌باره می‌گوید که نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا نشان داد که سیاست خارجی این کشور قابل پیش‌بینی نیست و اروپا برای دفاع از منافع خود بایستی اقدامات بیشتری را صورت دهد.
وی به آنچه گرایش منفی ترامپ نسبت به ناتو نامید خواستار تقویت همکاری اعضای اروپایی این نهاد دفاعی، به‌ویژه میان انگلیس و فرانسه شد که به گفته او، 60 درصد ظرفیت‌های دفاعی اروپا را در اختیاردارند.

** مردم آمریکا در انتخابات به سیاست‌های ترامپ 'نه' گفتند
«رودنی شکسپیر» تحلیل‌گر مسائل سیاسی نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا را دست رد مردم این کشور به سیاست‌های کاخ سفید می‌داند.
او امروز (پنجشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مردم آمریکا در انتخابات به سیاست‌های ترامپ 'نه' گفتند. البته بخش زیادی از مخالفت آن‌ها به دلیل مسائل داخلی بود که به لطف تسلط صهیونیست‌ها و نهادهای دفاعی بر رسانه‌های این کشور سازمان‌دهی شد.
وی افزود: ترامپ با شعار «اول آمریکا» و لعنت به سیاست خارجی روی دنده خشونت افتاده است؛ اما این مساله نیروهای متعادل را تحریک کرده و سیاستمداران آمریکا متوجه شده‌اند که رویکرد تکبر و تحقیر سبب تحریک مخالفان می‌شود.
این تحلیل‌گر سیاسی، سیاست خارجی ترامپ را ماجراجویانه و سرشار از تناقض خواند. او با اشاره به توافق فرمایشی آمریکا و کره شمالی بر سر خلع سلاح هسته‌ای پیونگ‌یانگ درازای آنچه او وعده‌های توخالی واشنگتن نامید گفت: اینک کره جنوبی، روسیه و چین از موضع آمریکا فاصله گرفته و برای حل این بحران از آمریکا جلو افتاده‌اند.
شکسپیر همچنین درباره ایران و تحریم‌های آمریکا گفت: اروپا خوب حرف می‌زند اما بایستی به‌طور شفاف با روسیه و چین برای ایجاد کانال مالی به‌جای سوئیفت همکاری کند.
وی بابیان اینکه اروپا هم از سیاست‌های ترامپ کلافه شده است افزود: اما آن‌ها هنوز اراده سیاسی برای مقابله با واشنگتن را ندارند.
'دونالد ترامپ' رئیس‌جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت‌ماه امسال خروج این کشور از برجام را اعلام کرد، اما بلافاصله کشورهای امضاکننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین‌المللی، تأکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت‌هایشان با ایران حمایت می‌کنند.
ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم‌های یک‌جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است، اما تجربه ماه‌های اخیر و همراهی نکردن جهان با واشنگتن نشان داد که این کشور هیچ‌گاه به هدف خود دست نخواهد یافت و اکنون برخلاف تحریم‌های اعمال‌شده قبلی علیه ملت ایران تنهاتر از هر زمان دیگر است.
به دنبال این اقدام ترامپ کشورهای اروپایی اعلام کردند که به دنبال سازوکاری برای ادامه مبادلات اقتصادی با ایران هستند.
 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید