جهان فوتبال در اشغال برزیلی‌ها

کدخبر: ۲۵۰۹۵۶
اقتصاد نیوز:برزیلی‌ها همه‌ فوتبال جهان را تسخیر کرده‌اند و در همه لیگ‌های دنیا می‌شوند و یا ردپایی از بازیکنان فوتبال این کشور دیده می شود.
جهان فوتبال در اشغال برزیلی‌ها

   به گزارش اقتصاد نیوز، در لیگ خودمان هم‌اکنون 9بازیکن برزیلی به نام‌های نیگویته، شیمبا و تارتا (فولاد)، ماریون (ذوب‌آهن)، کی‌روش (سپاهان)، ماگنو (پیکان)، بالوتلی (صنعت‌نفت)، فرناندو (ماشین‌سازی)، کلودیر (پدیده) دیده می‌شوند. حتی در لیگ سطح پایین عراق هم 7بازیکن برزیلی حضور دارند. ژاپنی‌ها به‌خاطر علاقه زیاد به فوتبال برزیل و به‌دلیل اینکه عموی سوباسا هم برزیلی بود، با 92بازیکن برزیلی قرارداد بسته‌اند که هر آن ممکن است یک یا چند تن از آنها به تیم ملی ژاپن دعوت شوند. شاید باورتان نشود؛ مالت که نه جمعیت دارد نه لیگ درست‌ودرمان، 42بازیکن برزیلی را در استخدام تیم‌های داخلی خود دارد. برزیلی‌ها آنقدر نفوذ کرده‌اند که حتی در مغولستان هم یک بازیکن برزیلی به نام روان فلیپه در تیم خانگارید بازی می‌کند. در کشور جنگ‌زده سوریه و باشگاه الشورا هم 2برزیلی بازی می‌کنند. در پرتغال نزدیک به 500بازیکن برزیلی بازی می‌کنند که یک روز اگر تصمیم بگیرند می‌توانند در این کشور کودتا کنند! لیگ روسیه 11بازیکن برزیلی در استخدام دارد و شاید ملی‌پوش بعدی تیم ملی روسیه هم یکی دیگر از همین‌ها باشد.

روند تغییر ملیت‌ها در ورزش ادامه دارد. بعد از جذب ورزشکاران سایر کشورها و تغییر تابعیت آنها توسط بسیاری از کشورها و در راس آنها قطر و جمهوری آذربایجان، حالا نوبت به روسیه رسیده که ترکیب تیم ملی فوتبال خود را بعد از درخشش در جام‌جهانی، برزیلی‌تر کند. آنها در جام‌جهانی2018 یک بازیکن با اصالت برزیلی داشتند و برای اینکه ماریو فیگیرا فرناندس در تیم ملی روسیه تنها نباشد، آری سیلوا را هم دعوت کردند. فرناندس زیاد مشخص نبود برزیلی است اما پوست تیره ملی‌پوش جدید کاملا او را از نژاد روس‌ها متمایز می‌کند. جالب اینکه آری سیلوا 32سال دارد و خیلی دیر تغییر ملیت داده است. او از سال2010 در لیگ روسیه و در تیم‌های اسپارتاک، کراسنودار و لکوموتیو بازی کرده و پیش از آن عضو تیم آلکمار هلند بود. آری سیلوا سابقه بازی در تیم فوتبال زیر 20سال برزیل را دارد درست مثل فرناندس که یک بازی قبل از رسیدن به سن تیم ملی بزرگسالان برای برزیل انجام داده بود. او قرار است در 2بازی فیفادی مقابل آلمان و سوئد برای روسیه بازی کند. روس‌ها روند دعوت از بازیکنان برزیلی را پیش از آنکه در سال2017 فرناندس به تیم ملی دعوت شود، از فوتسال آغاز کردند. هم‌اکنون 3بازیکن برزیلی به نام‌های روبینیو، گوستاوو و ادر لیما در تیم ملی فوتسال روسیه حضور دارند. همین الان تیم ملی آذربایجان 7بازیکن متولد برزیل دارد و روس‌ها هم برای آنکه از همسایه جنوبی کم نیاورند این سیاست را در فوتسال خود و بعدا در فوتبال پیاده کردند.

در جام جهانی‌های اخیر غیر از فرناندس، بازیکنان برزیلی دیگری هم در سایر تیم‌های ملی حضور داشتند؛ بازیکنانی مثل تیاگو موتا (ایتالیا)، دیه‌گو کاستا (اسپانیا)، پپه (پرتغال)، کاکائو (آلمان)، دکو (پرتغال) و... بازیکنان برزیلی به‌قدری زیادند که برخی از بااستعدادهای آن چاره‌ای جز پذیرفتن ملیت سایر کشورها و تجربه بازی در تیم ملی ندارند. حتی برخی برزیلی‌های شاغل در فوتبال ایران نظیر ادینیو هم برای تغییر تابعیت و بازی برای تیم ملی ایران ابراز علاقه کرده بودند اما سیاست فدراسیون فوتبال در همه این سال‌ها استفاده از بازیکنان ایرانی یا با ریشه‌ای ایرانی بوده است. در جام‌جهانی2018 تیم‌های حاضر در مسابقات، 25بازیکن با خودشان آورده بودند که در جایی غیر از کشورهایی که در آن بازی می‌کردند متولد شده بودند. جالب اینکه با وجود انتقادات از تیم ملی فرانسه که به قول نایب‌رئیس مجلس منتخب قاره آفریقا بود، فرانسه تنها 2بازیکن در لیست خود داشت که در فرانسه به دنیا نیامده‌اند؛ اومتیتی و مانداندا. در عوض، مراکش رکورد زد و 17بازیکن از 23بازیکن این تیم خارج از مراکش متولد شدند؛ در کشورهایی مثل کانادا، فرانسه، اسپانیا، آلمان و هلند که البته همگی آنها ریشه‌ای مراکشی داشتند، برخلاف 8ملی‌پوش سوئیس که نه ریشه سوئیسی داشتند نه در این کشور به دنیا آمده بودند. از ایران فقط سامان قدوس بود که خارج از ایران به دنیا آمده. اسپانیا از 2 بازیکن متولد برزیل شامل رودریگو و کاستا و یک بازیکن متولد ایتالیا از والدینی برزیلی به نام تیاگو آلکانتارا در ترکیب خود بهره می‌برد. حتی آرژانتین هم بازیکن متولد خارج از این کشور در لیست خود می‌دید؛ ایگواین که در فرانسه به دنیا آمده است.

همشهری ورزشی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید