دور جدید ریاست جمهوری سه نفره بوسنی آغاز می‌شود

کدخبر: ۲۵۱۷۳۰
اقتصادنیوز: بوسنی امروز شاهد آغاز دور جدید ریاست جمهوری سه نفره این کشور است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، خبرگزاری فرانسه نوشت، براساس توافق صلحی که به جنگ دهه 1990 بوسنی پایان داد،‌ ریاست جمهوری سه نفره این کشور به نحوی تنظیم شده که هر کدام از این سه نفر هر هشت ماه به روی کرسی ریاست جمهوری خواهند نشست و به این ترتیب قدرت بین سه گروه اصلی این کشور شامل مسلمانان بوسنی، صرب‌ها و کروات‌ها تقسیم می‌شود.

در ماه اکتبر رای دهندگان، ملی‌گرایان را به عنوان نماینده دو گروه اول انتخاب می‌کنند که این نشان دهنده تدوام قبیله‌گرایی و قومیت‌گرایی و تاثیر آن در سیاست کشور بوسنی در فاصله بیش از دو دهه بعد از پایان جنگ داخلی است.

میلوراد دودیک، سیاستمدار حامی روسیه و رئیس جمهور صرب‌های بوسنی که از سوی آمریکا مورد تحریم قرار گرفته امروز سه شنبه همراه با شفیق ظفروویچ، رئیس جمهور مسلمانان بوسنی که متعلق به حزب ملی‌گرای محافظه‌کار SDA است مراسم تحلیف را به جا خواهند آورد.

میلوراد دودیک

در کنار آن‌ها زلیکو کامسیچ، رئیس جمهور کروات‌های بوسنی نیز از حزب سوسیال دموکرات این مراسم را به جا خواهد آورد.

کامسیچ دارای مواضعی متفاوت با دو رئیس جمهور ملی‌گرای دیگر بوده و خواهان تعلق بوسنی به همه شهروندان و فراتر رفتن آن از اختلافات گروهی شد است. این در حالی است که دودیک بین این سه نفر اولین کسی است که ریاست جمهوری را به دست می‌گیرد.

با این حال کامسیچ با انتقادات فزاینده حزب کروات اصلی بوسنی روبرو شده و این حزب او را متهم به خیانت به مردم خود کرده و اکنون نیز تهدید به آبستراکسیون در پارلمان کرده است.

بوسنیایی‌ها عمدتا منتظر وقوع تغییرات بزرگی در نظام سیاسی فلج شده کشورشان که زمینه را برای گسترش فساد فراهم کرده و باعث سال‌ها رکود اقتصادی در این کشور شده ندارند.

چیزی که دولت بوسنی را با پیچیدگی بیشتر روبرو می‌کند، وجود دو دولت مجزا در مناطق پایینی عمدتا خودمختار این کشور است که یکی از آن‌ها به صرب‌ها تعلق داشته و دیگری بین کروات‌ها و مسلمانان بوسنی تقسیم شده است.

رسیدن دودیک به ریاست جمهوری می‌تواند همچون ضربه‌ای به بافت کشوری باشد که او پیش از آن،‌ از آن به عنوان یک مفهوم شکست خورده یاد کرده بود.

او بالغ بر یک دهه است که رهبری نیمه صربی بوسنی را به عهده داشته و مکررا تهدید به برگزاری رفراندوم بر سر استقلال این منطقه کرده است.

سال گذشته آمریکا او را به دلیل تضعیف توافق صلح بوسنی به فهرست سیاه تحریم‌ها اضافه کرد.

با این حال به نظر می‌رسد که او بعد از انتخاب به عنوان رئیس جمهور لحن خود را ملایم‌تر کرده و خواهان همکاری با کروات‌ها و با مسلمانان «برای منفعت همه» شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید