پای مرغ چه معجزه ای در بدن می کند

کدخبر: ۲۵۱۹۳۲
اقتصادنیوز: پای مرغ از غنی ترین منابع کلسیم و ویتامین D است. پیشگیری و درمان مشکلات استخوانی، رفع افسردگی و حفظ سلامت ناخنها و پوست از خواص پای مرغ است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز:  پای مرغ ماده غذایی پرخاصیت و مفیدی است که متاسفانه در کشور ما چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. این ماده غذایی سرشار از کلسیم، ویتامین D و سایر املاح و ویتامین‌های مفید بوده و از خواص و فواید درمانی بیشماری برخوردار است.

تحقیقات پژوهشگران نشان داده، پای مرغ حاوی بسیاری از پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی حیاتی است که بدن انسان قادر به تولید آنها نمی‌باشد. از این ماده غذایی در کشورهای آسیای شرقی بسیار استفاده شده و یکی از محبوبترین غذاها محسوب می‌گردد.

جالب است بدانید استفاده از پای مرغ بهترین جایگزین برای افرادی است که از قرص‌های غضروف ساز خارجی استفاده می‌کنند. رفع مشکلات استخوانی شایع نظیر پوکی و نرمی استخوان، پیشگیری و کمک به درمان آرتروز، ساییدگی مفاصل و ترمیم شکستگی‌های استخوانی و درمان اختلال عملکرد عضلانی ناشی از کمبود کلسیم و ویتامین د، از مهمترین خواص پای مرغ و فواید درمانی آن است.

به طوریکه بسیاری از پزشکان تغذیه و همچنین پزشکان جراح اورتوپدی در بسیاری موارد استفاده از سوپ‌های مختلف حاوی عصاره پای مرغ را به بیماران خود توصیه می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با خواص، روش مصرف و مضرات پای مرغ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

خواص پای مرغ و فواید درمانی

خواص درمانی پای مرغ از دیدگاه برخی پزشگان و متخصصان طب سنتی شامل موارد زیر می‌گردد:

استفاده از پای مرغ برای کمک به درمان و رفع برخی از مشکلات استخوانی نظیر پوکی استخوان، راشیتیسم یانرمی استخون و جلوگیری و ترمیم نکروز و پوسیدگی مفاصل و غضروف‌ها مفید است.

مصرف پای مرغ برای پیشگیری و درمان صدای مفاصل در حال فرسایش بسیار مفید می‌باشد.

پای مرغ سرشار از مواد غضروف ساز و سولفات کندروئتین است. از این رو برای ترمیم و شکستگی استخوان مفید است و به عنوان جایگزین مناسب برای قرص‌های غضروف‌ساز خارجی محسوب می‌گردد.

از دیگر خواص پای مرغ کمک به درمان دیسک کمر و بهبود آن می‌باشد.

مصرف پای مرغ بدون کندن پوست آن در درمان افسردگی و اضطراب بسیار مؤثر می‌باشد.

از خواص پای مرغ برای بهبود رشد کودکان استفاده می‌شود. استفاده از این ماده غذایی مفید برای درمان کودکانی که سر استخوان رانشان نکروز، پوسیده و خراب می‌شود، بسیار موثر است.

در طب سنتی از خواص پای مرغ برای درمان سرماخوردگی و رفع ضعف شدید استفاده می‌شود.

یکی دیگر از خواص پای مرغ کمک به حفظ سلامتی و جوانی پوست و ناخن ها می‌باشد. ترکیبات کلاژن و الاستین مسئول حفظ سلامت پوست و ناخن‌ها در بدن هستند که در این ماده غذایی به مقدار فراوان یافت می‌شود. همچنین استفاده از پای مرغ موجب از بین رفتن خشکی پوست و رطوبت دهی به پوست می‌شود.

استفاده از پای مرغ به دلیل وجود پروتئین‌های خاص در آن برای تنظیم و کنترل فشار خون مفید است.

مصرف پای مرغ برای کمک به درمان بیماری استئوآرتریت (نوعی بیماری مفصلی تحلیل رونده که به طور معمول در افراد مسن دیده می‌شود و در زنان شایع‌تر از مردان می‌باشد) مفید است.

پای مرغ منبع خوبی از آهن و سایر املاح می‌باشد، لذا استفاده از آن برای درمان کم خونی توصیه می‌شود.

ارزش غذایی پای مرغ

پای مرغ سرشار از ویتامین آ، ویتامین د، فسفر، کلسیم، اسیدهای چرب و منیزیم، همچنین غنی از سولفات کندروئتین که ماده مفید برای غضروف سازی در بدن است، می‌باشد.

طریقه مصرف پای مرغ

به منظور استفاده از خواص پای مرغ و فواید درمانی آن می‌توانید تعدای پای مرغ را پس از شستن و تمیز کردن همراه با چند لیوان آب و یک یا دو عدد پیاز به مدت ۴ تا ۶ ساعت بر روی حرات ملایم طبخ نمایید. پس از گذشت این زمان محتویات را داخل مخلوط کن ریخته و سپس آن را صاف کنید و در فریزر نگهداری کنید. به منظور مصرف کافی است از عصاره پای مرغ تهیه شده مقدار یک قاشق را به انواع سوپ و خورشت تهیه شده، اضافه کنید.

مضرات پای مرغ (موارد احتیاطی و منع مصرف)

میزان چربی و کلسترول پای مرغ بسیار بالا است و از این رو زیاده‌وری در مصرف آن برای بیمارن قلبی عروقی خطرناک می‌باشد. بنابراین به افرادی که مبتلا به چربی خون و کلسترول بالا هستند، توصیه می‌شود هنگام مصرف، آن را با آب لیموترش و یا آب غوره مصرف کنند.

از آنجا که پوست پنجه مرغ ممکن است حاوی ترکیبات آلوده باشد یا احتمال دارد صاحب مرغداری برای پیشگیری از بروز انواع بیماری‌ در مرغ‌ها به آنها آنتی‌بیوتیک تزریق کرده باشد یا به آنها هورمونی داده باشد که همه این‌ها وارد پوست و تمام امعا و احشای مرغ شود، لذا به منظور استفاده از پای مرغ حتما آن را از مرغداری‌های ارگانیک و مطمئن تهیه نمایید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید