لاریجانی: باید برای ساماندهی کولبران تعاونی درست کنیم

کدخبر: ۲۵۳۲۲۹
اقتصادنیوز: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر به توسعه تعاونی‌های ساختمان با رعایت استانداردها و قوانین لازم بها دهیم آنها می‌توانند ضمن پیاده کردن اهداف دولت در بخش مسکن کمبودهای خانه را در کشور حل کنند.
لاریجانی: باید برای ساماندهی کولبران تعاونی درست کنیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در سیزدهمین اجلاس بین‌المللی تعاون در آسیا و اقیانوسیه گفت: بخش تعاون را نباید بخش فربه‌ای از اقتصاد کشور بدانیم ضمن اینکه تجمیع اقتصادهای خرد در کشور می‌تواند کارهای بزرگی را انجام دهد.

وی افزود: کاستی‌ در زمینه قوانین در حوزه تعاون کشور وجود ندارد ضمن اینکه در سیاست‌های اصل ۴۴ اعلام شده است که ۲۵ درصد از اقتصاد کشور باید متعلق به بخش تعاون باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر به توسعه تعاونی‌های ساختمان با رعایت استانداردها و قوانین لازم بها دهیم آنها می‌توانند ضمن پیاده کردن اهداف دولت در بخش مسکن کمبودهای خانه را در کشور حل کنند.

وی تأکید کرد: در صنعت تعاون اهداف کیفی مناسب و کمی مهمی در نظر گرفته شده است و در برنامه قانون ششم توسعه هم به این موضوع اهمیت ویژه‌ای داده‌ایم.

لاریجانی افزود: اتاق تعاون هم‌اکنون مانند اتاق بازرگانی با برنامه‌ریزی لازم می‌تواند در تمامی کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی شرکت کند ضمن اینکه در صحن مجلس هم می‌تواند در کنار سایر مسئولین دولتی اظهار نظر کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: توجه به مسئله تعاون همانطور که در قانون اساسی و سیاست‌گذاری‌های کلان آمده است نیازمند حمایت‌های ساختاری است اما متاسفانه در واقعیت اقتصادی کشور بخش تعاون نتوانسته به جایگاه اصلی خود برسد.

وی تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی آمادگی لازم را دارد تا به اتاق تعاون ایران کمک‌هایی را انجام دهد البته قطعاً دولت هم نظر مثبتی در این خصوص دارد.

وی به ضعیف بودن فرهنگ تعاون در کشور اشاره کرد و گفت: متأسفانه کار جمعی و همراهی با یکدیگر و لزوم تعاون و فواید این موضوع در جامعه جا نیفتاده است البته صدا و سیما می‌تواند نمونه‌های موفقی را در این خصوص به مردم معرفی کند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: رسانه‌های گروهی می‌توانند به تعاون به عنوان بخش پایه‌ای اقتصاد کشور و توسعه آن کمک کنند.

وی گفت: برخی تعاونی‌ها روزگاری به دلیل عدم رعایت برخی چارچوب‌ها و قوائد در اذهان مردم تأثیر منفی گذاشته‌اند اما هم‌اکنون تعاونی‌های موفق و روشمندی وجود دارد که کارهای چشمگیری را انجام داده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: گاهی از مدل‌هایی خاص مانند کوله‌بری یا ته‌لنجی برای ورود اجناس به کشور استفاده می‌شود که به هیچ وجه مناسب نیست ولی اگر بتوانیم با ساماندهی، نظم‌بخشی و استقرار تعاونی‌ها این موضوع به سامان شده و منظم شود بسیار مطلوب است.

لاریجانی گفت: کسانی که از اجناس، کالاها و اقدامات کوله‌بران منفعت بیشتری می‌برند قطعاً شخص کوله‌بر نیست.

وی گفت: تعاونی‌های زیادی در حوزه ساختمان کشور تشکیل شده است که تعداد زیادی از آنها ناموفق بوده‌اند به همین دلیل باید تغییرات لازم به دلیل این عدم موفقیت از آنها صورت گیرد.

وی گفت: یکی از مشکلات عدم موفقیت تعاونی‌های حوزه ساختمان نداشتن استانداردهای فنی بوده است و نیازی نیست که حتماً کارمندان اداره‌ای رأساً اقدام به تشکیل تعاونی مسکن دهند تا خانه بسازند بلکه می‌توانند از متخصصین و حسابرسان ماهر و فعال در این بخش استفاده کنند لذا باید استانداردهای لازم را برای راه‌اندازی تعاونی‌های ساختمان به کار بگیریم تا اعضا هم از فعالیت آن تعاونی اطمینان حاصل کنند.

لاریجانی افزود: با توجه به شرایط فعلی کشور و نیاز مبرم به خانه و تأکیدات ریاست جمهوری مبنی بر رشد در این حوزه می‌توانیم با ساز و کارهای ویژه تعاونی‌های استاندارد، خانه‌هایی را راه‌اندازی کنیم که این فعالیت می‌تواند به صورت جدی در بافت‌های فرسوده نتیجه‌بخش باشد.

وی به دولت پیشنهاد کرد که تئوری فعلی دولت در بافت‌های فرسوده از سوی بخش تعاون جنبه اجرایی پیدا کند تا حرکتی سازنده و دقیق در این خصوص انجام شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بخش تعاون در حوزه صندوق‌های بانکی می‌تواند با تجمیع سرمایه‌های خرد و ارائه تسهیلات به افراد مستضعف ایفای نقش کند این در حالیست که ضمانت‌های سنگین در بخش بانکی از افراد گرفته می‌شود اما می‌توان در صندوق‌های بانکی بخش تعاون و حضور سرمایه‌های کارآفرین کارهای بزرگی را انجام داد ضمن اینکه در شورای هماهنگی اقتصادی کشور و همچنین مجلس شورای اسلامی آمادگی افزایش این سرمایه و حمایت‌های لازم از آن را دارد.

وی تصریح کرد: معوقات بانکی و سهمگین فعلی متعلق به افرادی است که وام‌ها و تسهیلات سنگین گرفته‌اند البته طبق تحقیقات انجام شده مشخص شده است ۹۲ درصد مردمی که وام گرفته‌اند قسط‌های خود را سر موقع پرداخت نکرده‌اند.

وی همچنین پیشنهاد کرد: توزیع اقلام، اجناس و کالاها در محلات می‌تواند با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور مفید باشد بر همین اساس دولت هم می‌تواند با رفع خلاء‌ها حمایت‌های لازم را از حضور تعاونی‌ها در این بخش به عمل آورد.

لاریجانی گفت: استفاده از تجربیات سایر کشورها در بخش تعاونی و ایجاد ساز و کارهای مناسب با توجه به تجارب ۱۰۰ ساله آنها و بومی کردن آن قطعاً می‌تواند فرصت مناسبی را برای گسترش و افزایش زمینه‌های مشارکت مردم در بخش تعاون کشور ایجاد کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید