دولت برای دادن سهم تهران لقمه را دورسرش نگرداند / 270 ساختمان بلند مرتبه در منطقه یک کارنامه 12 سال شهر فروشی

کدخبر: ۲۵۵۱۹۷
اقتصادنیوز : قرار است برای اداره تهران منابع درآمدی تازه ای تعریف شود محمود میرلوحی جزئیات این منابع تازه را تشریح می کند و از کاهش هزینه های اداره شهر خبر می دهد از حذف خرید کود تا صرفه جویی در هزینه های جاری.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  اسکان نیوز، دو هفته پیش بود که امام جمعه تهران در خطبه‌های نماز جمعه گفت: کدام شهردار عاقلی شهر را با فروش تراکم اداره می‌کند.

آسانترین روش برای کسب درآمد و روشی محبوب میان شهرداران گذشته پایتخت، اما به گفته مدیران تازه شهر، چیزی برای فروش در تهران باقی نمانده است و اگر هم بخواهیم همان روش گذشتگان را ادامه دهیم، امکان‌پذیر نیست.

محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران گفت: واقعاً چیزی برای فروش باقی نمانده است البته مدیریت شهری جدید قبل از اینکه به این جمع‌بندی برسد، معتقد بود این راه، راه خوش‌فرجامی نیست و باید تغییر کند.

او با بیان اینکه نتیجه فروش شهر برای اداره آن را می‌بینیم، افزود: ۲۷۰ ساختمان بلندمرتبه در کوچه‌های کمتر از ۲۰ متر در منطقه یک یا ساخت و سازهایی که روی گسل‌ها انجام شده یا وضعیت بافت فرسوده و ساختمان‌های منطقه ۲۲ نشان‌دهنده تفکر گذشتگان برای اداره شهر است.

میرلوحی ادامه داد: بدهی‌هایی که بر روی دست مدیریت شهری مانده نیز همین پیام را به ما می‌دهد که اداره شهر بر اساس تراکم‌فروشی، روشی عاقلانه نبوده است. وقتی دیگر از این راه نتوانستند هزینه‌های شهر را تأمین کنند شروع به استقراض از بانک‌ها کردند و این میزان بدهی را روی دست تهران گذاشتند؛ بنابراین ما باید به سمت کسب درآمد از محل منابع پایدار برویم.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه تلاش کردیم هزینه‌های شهر را کاهش دهیم، افزود: پیشنهادی که هفته گذشته در خصوص تشکیل شورای عالی پسماند در شهرداری دادم، در این راستا بود. بر اساس محاسباتی که انجام دادیم حدود هزار میلیارد تومان برای نگهداری فضای سبز پایتخت هزینه می‌شود که ۲۰۰ میلیارد آن، هزینه کود است؛ این کود را ما می‌توانیم از آرادکوه تهیه کنیم اما چرا از کمپوست تولیدی شهرداری نمی‌توان استفاده کرد، زیرا داخل آن شیشه وجود دارد و اگر در باغ و پارک از این کودها استفاده کنیم، ممکن است به کودکانی که پابرهنه در چمن‌ها می‌دوند، آسیب برسد.

میرلوحی ادامه داد: مسئله دیگر این است که به دلیل وضعیت آب، باید چمن‌کاری به تدریج کاهش پیدا کند و کاشت درختچه‌های مناسب با آب و هوای پایتخت، در دستور کار قرار گیرد.

او با بیان اینکه به تازگی معاونت خدمات شهری بخشنامه کرده است که خرید کود ممنوع است، افزود: این یکی از محل‌های صرفه‌جویی است. اگر بتوانیم مردم را آموزش دهیم که این شیشه‌ها را در پسماندهایشان نریزند، می‌توانیم کمپوست‌هایی تولید کنیم که امکان استفاده آن در فضای سبز وجود داشته باشد.

عضو شورای شهر تهران یکی دیگر از درآمدهای پایدار پایتخت را پارک حاشیه‌ای عنوان کرد و گفت: اپلیکیشن پارک حاشیه‌ای تهیه شده و ما کم‌کم به سمت آن می‌رویم که از این محل کسب درآمد کنیم یا همین بحث طرح زوج و فرد که به زودی در شورای ترافیک تهران بررسی می‌شود.

میرلوحی یکی دیگر از منابع درآمدی شهر تهران که در بودجه امسال به آن توجه می‌شود را پروژه‌هایی عنوان کرد که امکان فرصت سرمایه‌گذاری در آنها وجود دارد.

به گفته او، برای ادامه اتوبان صیاد، قرار نیست دیگر مانند تونل توحید، خودمان هزینه کنیم بلکه به دنبال سرمایه‌گذار بخش خصوصی هستیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه به دلیل بدهی‌های بانکی، امکان انتشار اوراق قرضه را نداریم، تصریح کرد: با رایزنی‌هایی که با دولت انجام داده‌ایم و تنظیم توافق‌نامه‌ها، تلاش می‌کنیم سهم دولت را از یارانه مترو و اتوبوس بگیریم.

میرلوحی با بیان اینکه دولت نیز باید به تعهدات خود در قبال پایتخت عمل کند، گفت: به طور مثال جرایم راهنمایی و رانندگی حق تهران است که تحقق نیز پیدا کرده است اما متأسفانه وقتی به خزانه می‌رود، آنقدر دولت خودش چاله و چوله دارد که چیزی به تهران نمی‌رسد یا زمانی که اعضای شورا به دیدار رئیس‌جمهور رفتند، آقای نوبخت در همان جلسه یادداشتی نوشتند و به ما گفتند که ۷۹ میلیارد از سهم یارانه بلیت مترو و اتوبوس تا آخر هفته به شهرداری داده می‌شود که هنوز این مبلغ به شهرداری تهران نرسیده و متأسفانه از این اتفاقات زیاد می‌افتد و ما نباید کاری کنیم که لقمه دورِ سر گردانده شود و اگر منابعی متعلق به شهرداری‌ها است، مستقیماً به حساب شهرداری‌ها واریز شود؛ نه اینکه از خزانه به شهرداری برسد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید