پر بارش ترین استان کشور در پاییز امسال

کدخبر: ۲۵۵۹۹۸
اقتصادنیوز: پاییز امسال آسمان ایلام دستان پرسخاوتش را گشود و زمین خشک و تشنه را از باران رحمت الهی سیراب کرد و در پاییز برگ ریز، سرسبزی ، زندگی ،طراوت و نشاط را به ایلام بخشید.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، بارش باران رحمت الهی موجب خرسندی و شعف در بین اقشار مختلف مردم شد و در این میان سهم خوشحالی کشاورزان از بارش نزولات جوی بیش از سایرین بود.

کشاورزان استان ایلام در سال های اخیر به علت کمبود نزولات جوی دچار زیان های زیادی شدند و برداشت محصولات آنها افت چشمگیری پیدا کرد.

کمبود بارش ها ، نامتناسب بودن دامنه ، قدرت ریزش ها و نیز به موقع نبودن بارندگی ها حوزه کشاورزی استان ایلام را دستخوش تحولات منفی کرد به گونه ای که کشاورزان بین 35 تا 40 درصد با افت برداشت محصول و تحمل خسارت مواجه شدند.

کشاورزان دارای اراضی باغی و زراعی دیم که مهمترین و اصلی ترین منبع دریافت آب مورد نیاز محصولاتشان نزولات جوی است در سال های گذشته زیان قابل توجهی را به علت خساست آسمان متحمل شدند.

اما امسال لطف خداوندگار صحفه آسمان را ورقی دیگر زد و استان ایلام نیز بعد مدت ها رنگ باران واقعی پاییز را به چشم دید و زمین خشکیده این دیار سیراب از آب باران شد.

بارندگی های پاییزه شادی و خوشحالی را مهمان مردم ایلام کرد و به چشم انتظاری چندین ساله آنها برای بارش باران موثر پاییزه پایان بخشید و مردم به هر قطره باران به چشم الماس درخشان و مروارید گرانبها نگاه می کردند.

اما باز هم در این میان قشر کشاورز خوشحال ترین مردمانی بودند که زمین زراعی و باغی شان لبریز از آب باران شد و کامشان نوشین از آب خوشگوار اهدایی آسمان.

امسال در بارندگی های مهرماه تاکنون استان ایلام بعد از استان گیلان دومین استان کشور از لحاظ بارش باران و دریافت نزولات جوی بود و به طور میانگین در این مدت 338 میلیمتر بارش نزولات جوی ثبت شده است.

این میزان ریزش نزولات جوی نسبت به میانگین بارش های بلندمدت که 227 میلیمتر بوده معادل 204 درصد و در مقایسه با سال گذشته با 59 میلیمتر بارش 463 درصد افزایش بارندگی در استان ایلام ثبت شده است.

این آمار بیانگر افزایش دریافت نزولات جوی بیش از نرمال 100 درصد است و نشان دهنده پاییزی بارانی و ترسال است که در طول سال های اخیر این میزان بارش در یک فصل کم سابقه است.

** بارندگی ها زمین های کشاورزی باغی و زراعی را سیراب کرد

یکی از کشاورزان نمونه استان ایلام در زمینه بارش های امسال گفت: پاییز امسال به علت بارش نزولات جوی میزان بهره وری اراضی زراعی و باغی دیم بیشتر از سال های گذشته بوده است.

علی زمان پرهیز افزود: سال های گذشته به علت اینکه بارش ها موثر و یا به موقع نبود کشاورزان از جمله خود من دچار خسارات جبران ناپذیری شدیم و کشت و کار زراعی و باغی مناسب نبود.

وی که دارای 20 هکتار زمین زراعی و باغی دیم و سه هکتار آبی است، یادآور شد: در سنوات خشکسالی علاوه بر کمبود منابع آبی سرما نیز موجب بروز خسارت به محصولات می شد اما امسال به خاطر وجود بارش باران و روطوبت هوا سرما چندان محصولات کشاورزی را تهدید نمی کند.

پرهیز اظهار داشت: اما امسال بارش نزولات جوی افزون بر اینکه منابع آبی را تقویت کرده باعث افزایش بهره وری و کیفیت محصولات کشاورزی شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: این روند مطلوب بارندگی ها در فصل زمستان نیز تداوم داشته باشد تا خسارتی بر کشاورزان وارد نشود.

** تداوم بارش ها 50 درصد بهره وری محصولات کشاورزی را افزایش می دهد

رئیس سازمان جهادکشاورزی ایلام در زمینه تاثیر بارندگی ها بر اراضی کشاورزی استان ایلام گفت: بارندگی های موثر و به موقع پاییزه موجب سبز شدن مزارع و باغات و عرصه های طبیعی شده است.

سید محمدتراب میری افزود: بارندگی های پاییز امسال که هم به موقع، مناسب و موثر بود افزایش محصولات کشاورزی به ویژه گندم، جو و کلزا در پایان فصل برداشت را در پی خواهد داشت.

وی تاکید کرد: در صورتیکه این روند بارندگی ها تا اردیبهشت سال آینده تداوم داتشه باشد به طور قطع میزان برداشت محصولات باغی و زراعی نسبت به سال های اخیر باعث افزایش 50 درصدی میزان بهره وری محصولات کشاورزی استان ایلام می شود.

میری یادآور شد: اما اگر بارش ها در فصل زمستان کاهش یابد یا متوقف شود بازهم کشاورزان دیم کار متحمل زیان و خسارت خواهند شد.

وی توضیح داد: ایجاد فاصله یک ماه تا 45 روز در عدم بارش نزولات جوی نسبت به آخرین بارش باران پاییزی موجب بروز خسارت در اراضی کشاورزی می شود.

مدیر جهاد کشاورزی ایلام گفت: این فاصله در بین 2 بارش موجب توقف رشد محصولات زراعی و باغی شده و بارش تگرگ یا سرما در فصل زمستان نیز در بروز خسارت به کشاورزان بی تاثیر نیست.

میری افزود: بارندگی های امسال موجب آبگرفتگی و بروز خسارت به حدود 150 تا 200 هکتار از زراعی جنوب استان ایلام شد.

** آب سدهای دویرج و چم گردلان ایلام سرریز شد

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای ایلام گفت: با توجه به ورودی آب ناشی از بارش های مطلوب پائیزی حجم آب سدهای دویرج و چم گردلان ایلام تکمیل و سرریز شد.

احسان یارمحمدی اظهار داشت: در بارندگی های اواخر ماه آبان ماه سال جاری نزدیک به 30 میلیون مترمکعب آب وارد سدهای چم گردلان ایلام، دویرج دهلران و کنگیر ایوان شده بود که در پی این بارندگی ها حجم آب سد ایلام تکمیل شد.

وی حجم کلی سد ایلام را 64 میلیون مترمکعب بیان کرد و افزود: از ابتدای سال جاری در مجموع بیش از 14 میلیون مترمکعب حجم آب ورودی به سد چم گردلان ایلام بوده است که در پی بارندگی های چند روز گذشته و با توجه به حجم تکمیلی در بارش های قبلی آب آن سرریز کرد.

یارمحمدی با اشاره به وضعیت آب موجود در سد دویرج دهلران نیز گفت: حجم کلی این سد 201 میلیون متر مکعب است که در بارندگی های اواخر آبان ماه بیش از 21 میلیون متر مکعب آب وارد این سد شد و حجم آن به 171 میلیون مترمکعب رسید.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای ایلام با اشاره به بارندگی های هفته جاری یادآور شد: در پی بارش های مطلوب روزهای گذشته حجم آب این سد تکمیل و سرریز شد.

یارمحمدی در خصوص سد کنگیر ایوان نیز تصریح کرد: حجم کلی سد کنگیر ایوان نیز 19 میلیون متر مکعب است که تنها پنج میلیون و 500 هزار متر مکعب تا سرریز شدن فاصله دارد.

به گفته یارمحمدی و در صورت ادامه بارندگی پائیزی مخزن آب سد کنگیر ایوان نیز تکمیل و سرریز خواهد کرد.

** بارش های زمستانی در ایلام کمتر از حد نرمال است

مدیرکل هواشناسی ایلام گفت: بارش نزولات جوی استان برخلاف پاییز که بارندگی ها به موقع و به صورت متوالی و با شدت و ضعف شروع شد و کماکان ادامه دارد، در فصل زمستان بر اساس مطالعه نقشه های جوی چندان چشمگیر نیست.

ناصر ملکی اظهار داشت: بارش نزولات جوی در دی ماه کمتر از حد نرمال پیش بینی شده اما در فصل پاییز ایلام دومین استان کشور در زمینه دریافت نزولات جوی بود.

وی افزود: در ماه های بهمن و اسفند نیز بارش ها هرچند از دی ماه بهتر است اما مقدار آن در حد نرمال تا کمتر از نرمال خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی ایلام یادآور شد: استان ایلام در زمستان امسال بارش نزولات جوی با کاهش محسوس نسبت به فصل پاییز مواجه خواهد شد.

ملکی در مورد افت دمای هوا در فصل زمستان نیز گفت: دمای هوا در این فصل از سال نرمال زمستانی و در برخی از اوقات کاهش پایین تر از حد نرمال دارد.

وی تاکید کرد: البته احتمال ایجاد تغییر در الگوهای جوی در فصل زمستان و تغییر در میزان بارش ها دور از انتظار نیست.

به گزارش ایرنا، بر اساس مطالعه نقشه های هواشناسی و مطالعات جوی استان ایلام در پاییز امسال از میزان بارش های مطلوبی برخوردار است که باتوجه به میزان بارش های متوالی از مهر امسال تاکنون می توان گفت که این پیش بینی هواشناسی محقق شده است.

بارش باران در فصل پاییز باعث تقویت سفره های زیرزمینی، چاه های آب و قنات ها شد و تا ماه ها مشکل کم آبی اراضی کشاورزی مرتفع شده است.

از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون بیشتر بارش باران در ارکواز ملکشاهی با 476 میلی متر بوده و کمترین بارش هم در دهلران با 240 میلی متر بارندگی ثبت شده و ایلام نیز 397 میلی متر بارندگی داشته است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید