این افراد بیشتر در معرض ابتلا به میگرن هستند

کدخبر: ۲۵۷۹۷۶
اقتصادنیوز: خیلی از مبتلایان به چاقی، از سردردهای میگرنی شکایت دارند. از طرف دیگر هنگام اجرای رژیم لاغری، نگران آن هستند که کاهش وزن باعث تشدید سردرد‌های آنها گردد. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که چاقی و به ویژه چاقی شکمی، ‌باعث افزایش خطر بیماری‌های قلبی، دیابت و ... می‌شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز: مطالعه‌ای که توسط محققین دانشگاه کالیفرنیا انجام گرفته، نشان داده است که خطر ابتلا به میگرن در افراد ۲۰ تا ۵۵ ساله ای که دارای اضافه وزن و به ویژه چاقی شکمی‌ هستند، افزایش می‌یابد.

در این مطالعه، چاقی شکمی‌ از طریق اندازه‌گیری دور کمر، و چاقی کلی بدن نیز بر اساس نمایه توده بدنی(نسبت وزن به مجذور قد) مورد مطالعه قرار گرفت.

در این مطالعه که روی بیش از ۲۲ هزار نفر انجام گرفت، افراد مورد مطالعه از نظر ابتلا به میگرن و یا هر نوع سردرد شدید مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج این مطالعه نشان داد که سن، جنس و چگونگی توزیع چربی در بدن از عوامل خطر ابتلا به میگرن هستند.

بر اساس نتایج این مطالعه، افرادی که اندازه دور کمر بزرگ‌تری داشتند، نسبت به افرادی که اندازه دور کمر کمتری داشتند، بیشتر احتمال ابتلا به حملات میگرن را دارا بودند. ۳۷ درصد از زنانی که دارای چربی اضافه در ناحیه ی شکم بودند، بروز میگرن را گزارش کردند، در حالی که در مردان ۲۰ درصد بروز میگرن در افرادی که دارای چاقی شکمی‌بودند گزارش شد که این ارقام در مقایسه با آنان که دورکمر متناسب داشتند، بیشتر بود.

جالب است بدانید چاقی شکمی‌ در زنان پس از حذف اثرات چاقی کلی بدن، بروز حملات میگرنی را به میزان ۳/۱ برابر افزایش می‌دهد.

نتایج این مطالعه به اهمیت سنین جوانی و میانسالی و شیوع جنسیتی با احتمال ابتلای بیشتر خانم‌ها تاکید دارد. علاوه بر این چاقی و افزایش وزن، به ویژه چاقی شکمی‌ احتمال بروز حملات میگرنی را افزایش می‌دهد.

اما خوشبختانه نتایج مطالعات نشان داده است که کاهش وزن و به ویژه کاهش چربی شکم برای افراد جوانی که سابقه ابتلا به میگرن داشته‌اند و به ویژه برای زنان، سودمند خواهد بود. البته ذکر این نکته ضروری است از آنجا که معمولا افراد چاق دارای یک وابستگی به مواد قندی می‌باشند، نوسانات ناگهانی میزان قند خون اعم از استفاده زیاد از مواد قندی ساده و یا اجرای رژیم‌های سخت که توام با حذف وعده‌های غذایی و کاهش قند‌خون هستند، باعث تشدید حملات میگرنی می‌شوند.

چاقی و به ویژه چاقی شکمی‌ در سنین جوانی و میانسالی به خصوص در خانم‌ها، خطر بروز حملات میگرنی را افزایش می‌دهد. از طرف دیگر کاهش وزن و رژیم‌های غذایی منطقی که با کاهش وزن تدریجی و با برنامه منظم همراه هستند، در بهبود حملات میگرنی کمک‌کننده خواهند بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید