علت افزایش قیمت مرغ چیست؟

کدخبر: ۲۵۸۰۵۷
اقتصادنیوز: جهش قیمت گوشت مرغ در هفته های اخیر در بازار مصرف، به گفته برخی کارشناسان ناشی از افزایش تقاضای این محصول به دلیل رشد بهای دیگر اقلام پروئینی همچون گوشت قرمز، ماهی و تخم مرغ است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، با وجود اینکه خط تولید از وضعیت مناسبی برخوردار است و کمبودی در تولید مرغ زنده رخ نداده، اما با افزایش روزانه قیمت این محصول مواجه ایم تا جایی که به تازگی محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی قیمت منطقی هر کیلوگرم گوشت مرغ را با توجه به تامین نهاده های تولید با ارز رسمی 4200 تومان ، نزدیک 10 هزارتومان عنوان کرد.

درحالی که در مردادماه امسال ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب هر کیلوگرم گوشت مرغ را برای مصرف کنندگان هشت هزار و 175 تومان تعیین کرد، اما این محصول در ماه های اخیر نه فقط با نرخ مصوب عرضه نشد بلکه بهای آن در خرده فروشی ها به هر کیلوگرم نزدیک 14 هزار تومان رسیده است.

گزارش ها در بازار مصرف نشان می دهد که روزانه قیمت هر کیلوگرم محصولات پروتئینی دستخوش تغییرات اساسی شده تا جایی که قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ بین 12 تا 13 هزار و 800 تومان، ماهی قزل آلای پرورشی بین 28 تا 32 هزارتومان، قیمت هر شانه 2 کیلوگرمی تخم مرغ در بازار 24 هزار تومان، گوشت گوساله با قلوه گاه 69 هزار تومان، گوسفندی با قلوه گاه 68 هزار و 500 تومان، زبان گوساله 55 هزار تومان، یک دست دل و جگر 67 هزار تومان و کله و پاچه 100 هزار تومان است.

به همین دلیل شرکت پشتیبانی امور دام کشور از اواخر آذرماه با هدف تنظیم بازار مرغ وارد عمل شد و روزانه بیش از یک هزارو 200 تن مرغ منجمد در سراسر کشور با نرخ 8900 تومان عرضه کرد که روزانه 100 تن آن مربوط به تهران است.

** قیمت گوشت مرغ در هفته آتی متعادل می شود

در این پیوند «محمد یوسفی» رئیس انجمن پروش دهندگان مرغ گوشتی روز یکشنبه در گفت و گو اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: با توجه به هزینه های تمام شده تولید قیمت منطقی مرغ زنده هشت هزار تومان و گوشت مرغ برای مصرف کنندگان 11 هزار و 500 تومان است بنابراین عرضه این محصول با قیمت هایی بیش از آن اجحاف به حقوق مصرف کنندگان به شمار می رود.

به گفته وی، طبق آمارها، امروز قیمت هرکیلوگرم مرغ زنده بین 8400 تا 8600 تومان، میدان بهمن 12 هزارتومان بوده که اندکی افزایش قیمت این محصول را نشان می دهد.

این مقام صنفی، افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار ناشی از افزایش تقاضای بخش عمده اقشار جامعه دانست و تصریح کرد: بیشتر مردم و اقشار کم درآمد و متوسط جامعه به جای مصرف گوشت قرمز و ماهی به مصرف این محصول روی آورده اند که خود سبب افزایش تقاضا شده است.

وی قیمت گوشت مرغ را در خرده فروشی های مناطق مختلف شهر غیرمنطقی دانست و گفت: این محصول با قیمت های مناسب در سطح میادین میوه و تره بار عرضه می شود و مردم می توانند برای خرید مناسب از این مراکز خرید کنند.

رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران توصیه کرد: برای کاهش قیمت این محصول در بازار، مردم می توانند از مرغ های منجمد شرکت پشتیبانی امور دام که تفاوت کیفیتی با گوشت مرغ گرم ندارد، با نرخ های منطقی استفاده کنند که این امر خود می تواند موجب کاهش قیمت گوشت مرغ گرم شود.

وی اضافه کرد: مرغ های منجمد علاوه بر داشتن کیفیت بالا دارای تاریخ مصرف های بالایی هستند بنابراین مردم بدون هیچ نگرانی از این محصول استفاده کنند.

یوسفی افزود: اکنون با مشکل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سطح طیور پرورشی گوشتی مواجه نیستیم و تنها این مسئله را در مرغ تخم گذار ، بوقلمون و مرغ های بومی داریم که می تواند خسارت زا باشد.

وی قیمت امروز جوجه یک روزه را سه هزار تومان عنوان کرد و ادامه داد: با وجود نوسان قیمت ها در نهاده های تولید و جوجه یک روزه وضعیت تولید آرام است و کمبودی در این زمینه نداریم اما سهمیه مرغداری ها را برای تامین نهاده ها ناکافی است به طور مثال اگر برای یک جوجه تا زمان کشتار پنج کیلوگرم نهاده مورد نیاز است تنها 2 کیلوگرم آن توسط بخش دولتی تامین می شود و پروش دهندگان باید بقیه نهاده های مورد نیاز را از بازار آزاد و با قیمت های بالا تامین کنند.

تازه ترین آمار گمرک نشان می دهد در هفت ماهه نخست امسال چهار میلیون و 755 هزار و 536 تن ذرت دامی به ارزش یک میلیارد و 106 میلیون دلار وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر وزنی 21 درصد رشد داشت؛ برهمین اساس نهاده های دامی صدرنشین محصولات وارداتی به کشور شده است.

یوسفی اظهارداشت: با نزدیک شدن به ایام نوروز از ابتدای دی تا پایان بهمن ماه جوجه ریزی افزایش می یابد که با جوجه ریزی جدید و افزایش عرضه مرغ های گوشتی به بازار به نظر می رسد از هفته آتی قیمت این محصول کاهش مناسبی پیدا کند.

به گفته رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران، اکنون قیمت هر کیلوگرم ذرت 1100 تومان و کنجاله سویا 2150 تومان توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور به دست پرورش دهندگان می رسد که نسبت به قیمت های بازار آزاد حداقل بین 15 تا 20 درصد کاهش قیمت را نشان می دهد زیرا قیمت هرکیلوگرم ذرت در بازار نزدیک 1500 و کنجاله سویا 2700 تومان است.

یوسفی اظهار داشت: به تازگی زمزمه واردات گوشت مرغ در وزارت صنعت و معدن و تجارت به گوش می رسد که می تواند در صورت برنامه ریزی به طور مقطعی بازار را متعادل کند اما به طور حتم واردات بی رویه آن ضربه ای به تولید داخلی خواهد بود.

این درحالیست که چندی پیش صادرات گوشت مرغ با شرط تامین بازار داخلی رفع ممنوعیت شد که برخی کارشناسان بر این باور بودند که آزادسازی صادرات این محصول تاثیری در افزایش قیمت بازار داخلی این محصول نخواهد داشت زیرا وضعیت تولید این محصول در شرایط مناسبی قرار دارد.

آمارها نشان می دهد با وجود اینکه ایران ظرفیت تولید 3 میلیون تن گوشت مرغ را دارد اما سالیانه 2 میلیون و 300 هزار تن گوشت مرغ در ایران تولید و عرضه می شود که تامین کننده نیاز داخلی است تا جایی که در سالهای اخیر شاهد صادرات سالانه 100 هزار تن از مرغ مازاد بر نیاز داخلی بوده ایم.

در مجموع سالیانه 100 میلیون تن گوشت مرغ در سطح جهان تولید می شود که نزدیک به 10 میلیون تن آن در مبادلات تجاری قرار می گیرد که از این میزان حدود سه میلیون تن آن به مصرف همسایگان ایران از جمله عراق و عربستان می رسد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید