تغییر نام «پارلمان اصلاح طلبان» به «مجمع اصلاح طلبان»

کدخبر: ۲۵۹۶۰۰
اقتصادنیوز: یکی از اعضای شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان از تغییر نام «پارلمان اصلاح طلبان» به «مجمع اصلاح طلبان» خبر داد و گفت: این مجمع قرار است حزبی فراگیر باشد که تمامی احزاب و گروه های مختلف اصلاح طلب را در برگیرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، طرح ایجاد پارلمان اصلاحات را اولین بار محمدعلی نجفی عضو مستعفی حزب کارگزاران در سال 87 پیشنهاد داد. از سال گذشته تا امروز حرف و حدیث های بسیاری درباره روند تشکیل پارلمان اصلاح طلبان مطرح شده اما در نهایت در بهمن گذشته این طرح در شورای سیاست‌گذاری جبهه اصلاحات به ریاست عارف به تصویب رسید.

«محمود میرلوحی» در این زمینه تاکید کرد که عنوان «پارلمان اصلاح طلبان» به «مجمع اصلاح طلبان» تغییر کرده و مجمع اصلاح طلبان قرار است حزبی فراگیر باشد که تمامی احزاب و گروه های مختلف اصلاح طلب را در برگیرد.

وی افزود: این در حالی است که در جلسه اخیر شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب که به ریاست الیاس حضرتی تشکیل شد، علاوه بر کلیات آیین‌نامه نحوه تشکیل مجمع عالی اصلاح‌طلبان (پارلمان اصلاحات)، چهار ماده اول این آیین‌نامه به تصویب اعضای جلسه رسید.

این فعال سیاسی اصلاح طلب یادآور شد: در ماده سه آیین‌نامه اضافه شدن «هیأت داوری و بازرسی» در ارکان این مجمع که به کمیته سیاسی ارائه شده بود، در صحن شورای هماهنگی با تمام آرا به تصویب رسید.

میر لوحی در پاسخ به این سوال که چه شد اصلاح طلبان تصمیم گرفتند نهادی به نام پارلمان اصلاح طلبان را ایجاد کنند؟، اظهار داشت: البته عنوان پارلمان اصلاح طلبان عوض شد، اخیرا در کمیته سیاسی شورای هماهنگی تایید شد که نام پارلمان اصلاح طلبان به مجمع اصلاح طلبان تغییر کند یکی از شئون کلی کار اصلاح طلبی تلاش برای ساختار سازی است.

وی ادامه داد: در سال 76 و زمان دولت اصلاحات فضای سیاسی برای رشد احزاب، سازمان های مردم نهاد و رسانه ها فراهم شد، اما بعد از سال 88 و حوادث آن سال، در آستانه سال 92 و انتخابات ریاست جمهوری جریانی با عنوان شورای مشورتی با محوریت سید محمد خاتمی شکل گرفت و ما به سمتی رفتیم که مناطق و استان ها فعال شوند و ارتباطات آنها سازمان یافته شود، کارهایی شروع شد و در نهایت شورای عالی اصلاح طلبان شکل گرفت.

وی تاکید کرد: البته در انتخابات 92 در قالب شورای مشورتی، گفت و گوها و تصمیمات انجام شد اما وقتی به سال 94 رسیدیم، شورای عالی اصلاح طلبان شکل گرفت و چند قدم به سمت انسجام و فراگیری جریان اصلاح طلبی قدم برداشتیم.

عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طبان همچنین گفت: در شهرستان ها و استان ها زیر ساخت ها آماده شد. از نظر من این اقدامات و تلاش ها باعث شد واقعیت اصلاحات رسمیت پیدا کند.

میرلوحی در مورد اقدامات اصلاح طلبان در خصوص این حزب جدید اظهارداشت: در شواری عالی دوم اصلاح طلبان کارگروهی تشکیل شد که به دنبال انسجام ساختار نهایی اصلاح طلبان باشد اما به خاطر مجموعه شرایطی که پیش آمد و محدودیت هایی که وجود داشت این انسجام آنچنان که باید ایجاد نشد.

وی یادآور شد: چند جلسه هم مصطفی معین رییس کار گروه شد و فعالیت کرد اما دوام پیدا نکرد. همین باعث شد که ما همچنان در قالب شورای عالی اصلاح طلبان جبهه باقی بمانیم و نتوانیم یک یا تشکل منسجم حزبی ایجاد کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب هجنین در مورد ساختار این تشکل جدید گفت: وقتی می گوییم مجمع اصلاحات در مورد یک حزب فراگیر صحبت می کنیم که دبیر کل آن خاتمی باشد. و این حزب منتخبین همه استان ها و مراکز و بخش ها را در بر بگیرد. این ایده آلی است که ما باید روی آن کار کنیم. اما این کار موانع زیادی پیش روی خود دارد به همبن دلیل بعضی دوستان معتقدند که ما همچنان تا انتخابات 98 کار جبهه ای را ادامه دهیم، چون برای وصول و ورود به یک چهارچوب حزب علنی و همه جانبه هنوز شرایط فراهم نیست.

میرلوحی تاکید کرد: اما یکی از ماموریت های شورای عالی سوم این است که تشکیل این حزب را به مرحله نهایی برساند البته شورای هماهنگی احزاب هم روی این موضوع کار می کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شورای عالی اصلاح طلبان به دنبال ایجاد یک حزب به نام مجمع اصلاح طلبان است؟، گفت: بله اما نه با ویژگی احزاب کنونی، اصناف و احزاب گوناگونی مثل صنف معلمان، کارگران، پزشکان و دانشجویان یا احزابی مثل اتحاد ملت، کارگزاران، اعتماد ملی یا مردم سالاری وجود دارد، هدف شورای عالی اصلاح طلبان این است که همه این احزاب در حزب مجمع اصلاح طلبان مستحیل شوند.

میرلوحی در پاسخ به این سوال که آیا احزاب اصلاح طلبی مثل حزب اتحاد ملت منحل می شوند و عضو حزب مجمع اصلاح طلبان می شوند؟ پاسخ داد: بله این اتفاق باید بیفتد در غیر این صورت ما همین حالا هم شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان را داریم.

وی تاکید کرد: شورای عالی متشکل از اشخاص حقوقی و حقیقی است که یک جبهه را تشکیل داده یعنی احزاب و شخصیت های مختلف یک جبهه را شکل داده اند. وقتی قرار باشد ما یک حزب بزرگ و فراگیر داشته باشیم، احزاب کوچک اصلاح طلب با هم متحد می شوند. مثلا در آمریکا حزب دموکرات یک حزب بزرگ است که داخل آن اصناف و شاخه ها هستند.

عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان درمورد برنامه زمانی تشکیل این حزب نیز گفت: هنوز شرایط آنگونه که باید فراهم نشده است اگر شرایط فراهم شود، ما شروع به کار می کنیم در واقع به خاطر شرایط سیاسی کنونی ما این مسیر جبهه ای را انتخاب کرده ایم اما مطلوب اصلاحات این است که شرایطی فراهم شود که بتوانیم بدون محدودیت و موانع کار کنیم.

میرلوحی افزود: به نظر من قانون اساسی مصوب 1358 نیازمند اصلاح است. این قانون در آن زمان در موارد بسیاری در دنیا پیشرو بود فقط 40 کشور در دنیا انتخابات حزبی برگزار می کردند اما حال می بینیم به جز قلعه استبداد خلیج فارس همه دنیا انتخابات دارند.

وی تصریح کرد: قوانین مجلس نیز باید اصلاح شود و جایگاه احزاب را مشخص کند از این بعد سیاستمداران نباید بگویند من مستقلم من وابسته به حزب نیستم. این مسائل ریشه در تفکری دارد که کار حزبی باید به جای تشویق مورد مذمت قرار می گیرد. ما طی این سال ها دیدیم که کنگره های حزبی از سال 88 همه متوقف بود و از سال 92، بعد ازحدود پنج سال کنگره ها برگزار شد یا مثلا فعالیت حزب مشارکت و حزب مجاهدین انقلاب اسلامی ممنوع شد، ما با مسائلی از این دست روبرو هستیم یا مثلا امروز می بینیم که رهبر اصلاحات ممنوع التصویر است.

وی خاطرنشان کرد: ما کارهایی را شروع کرده ایم ما الان در تمام شهرستان ها تعدادی افراد فعال داریم در بعضی از شهرستان ها این تعداد به 200 نفر هم می رسد که در انتخابات ها فعال می شوند، این سرمایه عظیمی است که اصلاحات دارد اما اصولگرایان از این سرمایه محرومند چون آنها طی این سال ها از نیرو های بسیج، از مکانات مساجد و نیروهای رسمی استفاده می کردند و احساس بی نیازی داشتند. این فعال سیاسی اصلاح طلب یادآور شد: دیدیم که وقتی جمنا را شروع کردند گفتند 3 هزار نفر در آن شرکت داشتند اما با ساختار خاصی از جاهایی اتوبوسی آدم آوردند که اگر بخواهند لیست آن افراد را منتشر کنند حتی نام آنها را پیدا نمی کنند.

میرلوحی تاکید کرد: اما جریان اصلاحات در هر شهری نیرو دارد که اعضا معلوم است، این افراد می توانند در یک حزب جمع شوند و براساس آداب حزبی رفتار کنند نماینده انتخاب کنند. ما منتظر تغییر شرایط و فضا هستیم اما مسیر خود را طی می کنیم و تا آن روز شورای عالی اصلاح طلبان است که تصمیم می گیرد یعنی ساختار جبهه ای خواهیم داشت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید