تعداد موسسات فرهنگی مهاجران افغانستانی در خراسان رضوی

کدخبر: ۲۵۹۹۶۰
مسئول امور فرهنگی سرکنسولگری افغانستان در مشهد گفت: مهاجران افغانستانی مقیم خراسان رضوی در 16 موسسه دارای مجوز از اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری این استان به فعالیت فرهنگی مشغولند.
تعداد موسسات فرهنگی مهاجران افغانستانی در خراسان رضوی

به گزارش اقتصادنیوز، حسین رحیمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا افزود: بزرگترین موسسه فرهنگی اتباع افغانستان در این استان شورای هماهنگی هیاتهای مذهبی است که 320 هیات مذهبی مهاجران را زیر پوشش دارد و برآورد می شود دست کم 20 هزار عضو داشته باشد.
وی اظهار داشت: سه شورای ورزشی، معلولین و دانش آموزی نیز در قالب فعالیتهای فرهنگی، آموزشی و خدماتی فعالیت می کنند که هر یک دارای چند زیر شاخه هستند.
وی گفت: شورای نخست در رشته های مختلف ورزشی به ارائه خدمات و هماهنگی بین مهاجران می پردازد و شورای معلولین نیز در قالب چهار موسسه زیر شاخه خود شامل باور سبز، صائب، باشگاه معلولین غدیر و انجمن نابینایان به معلولان مهاجر خدمات مختلف درمانی ارائه کرده و همچنین ابزار توانبخشی همچون ویلچر و عینک در اختیار آنان قرار می دهد.
رحیمی افزود: شورای دانش آموزی نیز در قالب 10 مدرسه خودگردان به دانش آموزان مهاجر خدمات ارائه می دهد که در این مدارس برخی مواد درسی از جمله درس جغرافیا براساس نظام آموزشی و اطلاعات جغرافیایی کشور افغانستان در کنار دیگر کتب درسی تدریس می شود.
وی به فعالیت خاص سه موسسه فرهنگی هنری اشاره کرد و اظهار داشت: موسسه فرهنگی در دری، خانه هنرمندان افغانستان و موسسه نجمه به ترتیب در حوزه شعر و ادبیات داستانی ، هنرهای تجسمی نظیر نقاشی ، طراحی و گرافیک و فعالیتهای هنری مختص بانوان همچون خیاطی و طراحی لباس فعالیت می کند.
وی گفت: بنیاد نخبگان افغانستان که سال گذشته تاسیس شد، نخبگان این کشور را که دارای دستاوردهای علمی ، هنری و اجتماعی خاص هستند شناسایی و تقدیر می کند.
رحیمی افزود: دیگر موسسه فرهنگی دارای مجوز، مجمع فرهنگی اهل بیت (ع) است که از یک دارالقرآن و مدرسه خودگردان تشکیل شده است.
وی اظهار داشت: 6 موسسه خیریه به نامهای سیدالشهدا (ع)، امام جواد (ع)، خیرالبشر، باقرالعلوم (ع)، سید المرسلین(ص) و امام علی (ع) نیز موسسات مجاز خیریه دارای دفتر می باشند.
وی گفت: شانزدهمین موسسه نیز اتحادیه اسلامی دانشگاهیان افغانستان می باشد که حدود سه هزار نفر از دانشجویان افغانستانی مشغول تحصیل در دانشگاههای استان در آن عضویت دارند.
رحیمی افزود: فعالیت این موسسه فرهنگی در ارتباط با مسائل آموزشی و دانشجویی است.
مسئول امور فرهنگی سرکنسولگری افغانستان در مشهد ادامه داد: در برخی استانهای ایران با وجود جمعیت زیاد اتباع دارای مجوز اقامت در آنها، انجمنهای فرهنگی و ادبی فعالیت قابل توجهی ندارند.
وی شمار موسسات فرهنگی مهاجران در خراسان رضوی را بیشتر از تهران عنوان کرد و گفت: به دلیل تغییرات فراوان هنوز از تعداد مخاطبان این موسسات آمار جامع و دقیق تهیه نشده است.
مسئول موسسه فرهنگی در دری نیز  گفت: این موسسه با حدود 30 سال فعالیت ادبی در حوزه شعر و داستان از سال 1376 به صورت رسمی مجوز فعالیت دریافت کرد و از جمله موسسات باسابقه مهاجرین افغانستانی در مشهد می باشد.
سید ابوطالب مظفری افزود: این موسسه در زمینه انتشار کتاب، برگزاری جلسات فرهنگی و ادبی و دوره های آموزشی ویژه مهاجرین مقیم مشهد فعالیت دارد و برخی روزهای هفته بصورت مداوم جلساتی با موضوع شعر یا داستان برگزار می کند.
وی اظهار داشت: در کنار در دری موسسات دیگری نیز به فعالیت در حوزه ادبیات، فعالیت های سینمایی، هنری، آموزشی و مذهبی نیز می پردازند.
320 هزار تبعه کشور افغانستان به صورت قانونی در خراسان رضوی اقامت دارند.
 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید