شورای شهر: وجود ۷۵۹ دکل غیراستاندارد در شهر تهران

کدخبر: ۲۶۰۲۰۱
اقتصاد نیوز:عضو کمیته سلامت شورای شهر تهران می‌گوید، از ۲۷۰۰ دکل نصب‌شده در شهر تهران، ۷۵۹ دکل غیراستاندارد است که به مناطق اعلام شده‌ نسبت به جمع‌آوری این دکل‌ها اقدام کنند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه شهروند ،دکل از آن چیزهایی است که تهرانی‌ها به دیدنش عادت کرده‌اند و طی سال‌های گذشته نه ‌تنها از سرعت رویش‌شان کم نشده که هر روز چشم شهروندان به دیدن دکل‌های تازه متولدشده روشن می‌شود. بعضی از دکل‌ها که بزرگتر و توی چشم‌تر هستند، به انتقال برق مشغولند، اما حجم بسیار بزرگتری از دکل‌های تهران را دکل‌های مخابراتی تشکیل می‌دهند، دکل‌هایی که اپراتورهای تلفن همراه برای پوشش تمام نقاط تهران آنها را علم می‌کنند. اما به اعتقاد کارشناسان سلامت وجود این دکل‌ها و رویش بی‌رویه‌شان خیلی هم برای سلامتی ما بی‌خطر نیست، مخصوصا وقتی بدانیم که خیلی از این دکل‌ها با رضایت مالکان ساختمان‌های چند طبقه و گرفتن مبلغی پول از اپراتورها روی ساختمان‌ها نصب می‌شد، مبلغی که چندان هم کم نبود و صاحبان واحدهای ساختمانی را حسابی وسوسه می‌کرد.

اما طی سال‌های اخیر داغ‌شدن بحث‌های مربوط به خطرناک‌بودن این دکل‌ها باعث شده نهادهای شهری و متولیان سلامت بیشتر از گذشته روی نصب بی‌رویه آنها حساس شوند، تا جایی که چند وقت پیش شورای شهر تهران قانونی به نام «ساماندهی دکل‌ها، آنتن‌ها و ایستگاه‌های ارتباط رادیویی در شهر تهران» تصویب کرد و در آن دستور به توقف نصب دکل‌ها بر پشت‌بام ساختمان‌ها داد و چند روز بعد از تصویب آن مدیرعامل شرکت ارتباط مشترک شهر خبر از توقف نصب دکل‌های شرکت همراه اول داد. با این وجود، به نظر می‌رسد توقف احداث دکل‌ها کافی نیست و باید برای استانداردسازی دکل‌های موجود هم فکری کرد، چون ناهید خداکرمی، عضو کمیته سلامت شورای شهر تهران دیروز خبر از تعداد بالای دکل‌های غیراستاندارد داد و گفت: «از ۲۷۰۰ دکل نصب‌شده در شهر تهران، ۷۵۹ دکل غیراستاندارد است که به مناطق اعلام کرده‌ایم نسبت به جمع‌آوری این دکل‌ها اقدام کنند.»

از آن طرف، حرف‌های چند وقت پیش وزیر ارتباطات درباره احداث دستگاه‌هایی برای سنجش میزان پارازیت‌های شهر تهران باعث شد توجهات زیادی به دکل‌هایی شود که وظیفه‌شان پارازیت فرستادن روی امواج ماهواره‌ای است.

زهرا صدراعظم‌نوری، یکی دیگر از اعضای کمیته سلامت شورای شهر تهران در جواب این‌که آیا در طرح ساماندهی دکل‌های تهران به موضوع این دکل‌ها هم ورود شده است،  می‌گوید: «یکی از شرکت‌های شهرداری تهران شرکت ارتباطات مشترک شهر است که وظیفه‌اش بررسی درخواست‌های اپراتورها و تمامی کسانی است که می‌خواهند در سطح شهر دکل و آنتن نصب کنند. این شرکت همچنین وظیفه دارد آنتن‌ها و دکل‌هایی که از قبل در سطح تهران نصب شده است، بررسی کند و اگر این دکل‌ها با استانداردها همخوانی نداشتند یا جایابی آنها مشکل داشت، دستور به حذف یا اصلاح آنها بدهد. بررسی دکل‌های پارازیت‌فرست هم ازجمله مسئولیت‌های این شرکت است و نحوه برخوردش با این دکل‌ها و نهاد نصب‌کننده آنها مانند بقیه دکل‌هاست.»

او ادامه می‌دهد: «در شرکت ارتباطات مشترک شهر کمیته‌ای وجود دارد که متشکل از نماینده‌های اعضای شورای شهر، سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان انرژی اتمی است، این اعضا درباره دکل‌ها تصمیم می‌گیرند و برایشان فرقی نمی‌کند که کدام نهاد یا سازمان دکل را نصب کرده است، وضع آن را بررسی می‌کنند تا دکل‌های تهران ساماندهی شود.»

صدراعظم نوری با اشاره به قدیمی‌بودن بسیاری از دکل‌ها از جمله دکل‌های پارازیت‌فرست می‌گوید: «سلامت شهروندان چیزی نیست که بتوان با آن شوخی کرد. هر نهاد و سازمانی که با هدفی مشخص می‌خواهد اقدام به نصب دکل کند یا در گذشته این کار را کرده، فارغ از میزان اهمیتی که به کارش می‌دهد و آن را ضروری می‌داند، باید سلامت شهروندان و انضباط شهری را مدنظر قرار دهد و مجوزهای لازم را اخذ کند. همین الان بسیاری از انواع دکل‌ها بدون مجوز شرکت ارتباطات مشترک شهر نصب شده‌اند، اما قانون به‌زودی به سراغشان می‌رود. مگر مسأله ارتباطات شهروندان موضوع بی‌اهمیتی است؟ قطعا نه، اما باید برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی به ضوابط توجه شود، این موضوع در مورد اهداف سایر دکل‌ها هم صدق می‌کند.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید