محمود عباس: اسرائیل می‌تواند مرا بکشد اما نمی‌تواند موضعم را تغییر دهد

کدخبر: ۲۶۰۵۷۲
اقتصادنیوز: محمود عباس در سفرش به مصر تاکید کرد، موضع فلسطین و سازمان آزادی‌بخش آن درباره انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی و عدم مذاکره با رژیم صهیونیستی ثابت است و تغییری نخواهد کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در این سفر ضمن دیدار با تعدادی از فرهیختگان و اصحاب رسانه مصر گفت: با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا چهار مرتبه دیدار کردم و آخرین آن سال ۲۰۱۷ در نیویورک بود، در این دیدار از ترامپ خواستم راهکار تشکیل دو کشوری را اجرایی کرده و میان فلسطین و اسرائیل میانجی‌گری کند و او هم این خواسته را پذیرفت اما پس از دو هفته ناگهان از اعلام انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس توسط ترامپ غافلگیر شدم؛ مساله‌ای که غیرقابل قبول بوده و به دنبال آن تا به امروز رهبری فلسطین تصمیم گرفت آمریکایی‌ها را تحریم کند.

به نقل از رای‌الیوم، وی افزود: از آن زمان تاکنون آمریکایی‌ها را تحریم کردیم و انصراف از تصمیم انتقال سفارت، عقب‌نشینی از موضع اتخاذ شده درباره آژانس امداد و کاریابی آوارگان فلسطینی (آنروا) و شرح موضعشان درباره شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی شرط لغو این تحریم است.

عباس ادامه داد، رهبری همچنین از همه فلسطینی‌ها خواسته آمریکایی را در همه جا تحریم کنند، پس از اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل توسط واشنگتن، هیچ چیزی برای مذاکره وجود ندارد و آنچه در حال حاضر اجرایی می‌شود اعلامیه بالفور،‌ خودمختاری در کرانه باختری و دادن امپراتوری به غزه است.

ترامپ دسامبر ۲۰۱۷ قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و ۱۴ مه ۲۰۱۸ سفارت کشورش را از تل‌آویو به این شهر اشغالی منتقل کرد.

عباس تاکید کرد، ‌هرگز اجازه نخواهد داد اعلامیه بالفور با نظارت آمریکا و امضای انگلیس تصویب شود.

وی درباره رژیم صهیونیستی هم در این دیدار گفت، رهبری فلسطین عزم خود را جزم کرده تا مانع از ادامه مصادره مقدسات و سرزمین فلسطین توسط رژیم صهیونیستی شده و به روابطش با این رژیم از زمان توافق‌نامه اسلو پایان دهد.

عباس افزود: من ۸۳ سال سن دارم و مثل یک خائن نخواهم مرد. من توان جنگیدن ندارم اما می‌توانم نه بگویم. ما از قدس کوتاه نمی‌آییم.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت، اقدامات دیگری اتخاذ خواهد کرد و سکوت نمی‌کند، توافق‌نامه اقتصادی پاریس را با اسرائیل لغو کرده و در حال حاضر تنش شدیدی با این رژیم وجود دارد.

وی ادامه داد، قدس از آن فلسطین است و از آن فلسطین باقی خواهد ماند، دولت خودمختار مردود است و همه قطعنامه‌های شورای امنیت اجرایی نشده‌اند.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در ارتباط با حماس مدعی شد: "این جنبش از دایره مشروعیت و قانون خارج شده و از آن زمان به دنبال حل توأم با آرامش مسائل بودیم، از سال ۲۰۰۷ به اتحادیه عرب متوسل شدیم که مصر را برای آشتی میان ما و حماس مکلف کرد و حماس از این نشست تا نشست بعدی به همه توافق‌نامه‌ها خیانت می‌کند".

وی افزود: "حماس خواستار توافق در سال ۲۰۱۷ شد و من به آنها پاسخ دادم که مطالبات من، لغو دولت غیرقانونی و انحلال آن است".

رئیس تشکیلات خودگردان حماس را تاجران درآمدهای حاصل از آب و برق و دارویی خواند که از تشکیلات و دیگر کشورهای به دست می‌آورند و هشدار داد: اگر متعهد نباشند آنچه در غزه به آنها پرداخت می‌کنیم قطع خواهیم کرد که ماهانه معادل ۹۶ میلیون دلار است.

عباس ادامه داد: پس از لغو شورای قانون‌گذاری به فکر برگزاری انتخابات سراسری افتادیم و اگر انتخابات پارلمانی در قدس برگزار نشود، برگزاری انتخابات سراسری را هم نخواهیم پذیرفت، هنگامی که اسرائیل در سال ۲۰۰۶ اعتراض کرد، اعتراضش را رد کردم همان روز محمود الزهار، رئیس فراکسیون حماس در مجلس فلسطین به من گفت: قدس مکه نیست، نگذار مانع از تکمیل انتخابات شود، من هم به او گفتم: ابدا و عزم خود را جزم کردم و موفق شدم.

وی با بیان اینکه آماده چشم‌پوشی از قدس نیست، تاکید کرد، موضعش ثابت است و اسرائیل می‌تواند او را در خانه‌اش بکشد اما این مساله تاثیری در موضعش نخواهد داشت، آنها یاسر عرفات، رئیس فقید تشکیلات خودگردان فلسطین را مسموم کردند و می‌توانند او را هم در هر زمانی که بخواهند بکشند.

عباس افزود، چیزی به اسم معامله قرن وجود ندارد، این مساله پس از تصمیمات و مواضع آمریکا پایان یافته، در این وضعیت چنین طرحی جایی ندارد.

این مقام تصریح کرد، مساله فلسطین از سه ناحیه آمریکا، رژیم صهیونیستی و "حماس" در مرحله بسیار دشواری قرار دارد و با مشکلات شدیدی دست و پنجه نرم می‌کند. وی بدون بیان جزئیاتی گفت،‌ تشکیلات خودگردان فلسطین هرگز تسلیم نخواهد شد.

عباس ادامه داد،‌ حل و فصل مساله فلسطین از سه طریق سیاسی، امنیتی و اقتصادی ممکن است و پذیرش روندی بدون دو روند دیگر غیرممکن است.

وی گفت: بهترین راه‌حل برای آشتی در فلسطین برگزاری انتخابات سراسری در همه نواحی آن است و اگر ما در این انتخابات پیروز نشویم قدرت را به دست کسی خواهیم سپرد که به کشور خدمت کند.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز جمعه در یک سفر سه روزه برای بررسی آخرین تحولات مساله فلسطین وارد قاهره شد. وی قرار است نشستی با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر و تعدادی از مقامات ارشد این کشور داشته باشد.

روند صلح میان فلسطین و اسرائیل از سال ۲۰۱۴ به دلیل مخالفت رژیم اشغالگر با توقف شهرک‌سازی و عدم قبول مرزهای ژوئن ۱۹۶۷ براساس راهکار تشکیل دو کشور متوقف شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید