چرا کودکان مضطرب می شوند؟

کدخبر: ۲۶۴۰۶۵
اقتصادنیوز: اضطراب در کودکان معمولا به دلایل بسیار کوچکی ایجاد می شود که با راهنمایی های این مقاله می توانید روش های درمان و کاهش اضطراب در کودکان را یاد بگیرید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از پرشین؛ والدین به دلیل حس حمایتی که دارند می خواهند دنیای کودکانشنان را خوشحال و آرام ببینند. کودکان شغلی برای نگه داشتن یا صورت حسابی برای پرداخت ندارد، پس چرا باید نگرانی داشته باشند ولی با این حال اضطراب در کودکان بیشتر از چیزی است که فکرش را می کنید.

عوامل اضطراب در کودکان

عوامل استرس کودکان معمولا خارجی هستند مانند خانواده، دوستان یا مدرسه ولی گاهی هم می تواند درونی باشد مثلا نوع تفکر یا مقایسه.

در کودکان پیش دبستانی، جدایی از والدین می تواند عامل اضطراب شود، همان طور که کودک بزرگتر می شود فشارهای علمی و اجتماعی بر او بیشتر می شود.

بسیاری از کودکان به قدری درگیر تکالیفشان می شوند که دیگر زمانی برای بازهای خلاقانه و آرامش بعد از مدرسه ندارند. کودکانی که از تمام فعالیتهایشان شاکی هستند یا از آن ها شانه خالی می کنند احتمالا کار زیادی به آن ها محل شده است. در مورد فعالیت های فوق العاده کودکتان با او صحبت کنید تا متوجه احساسات آن ها شوید.

اضطراب در کودکان ممکن است فراتر از مشکلات خودشان باشد مثلا شنیدن صحبت های شما در مورد مشکلات کاری، نگرانی در مورد بیماری یکی از نزدیکان یا بحث شما در مورد مشکلات مالی.

والدین باید مراقب باشند که بحث هایشان را در نبود کودکان انجام دهند.

اخبار هم می تواند عامل استرس کودکان شود مثلا بلایای طبیعی جنگ و تروریسم ممکن است باعث ایجاد احساس ناامنی در کودک شود

مشکلاتی مثل بیماری، مرگ یا طلاق نزدیکان می تواند باعث افزایش استرس در کودک شود.

علایم و نشانه های اضطراب در کودکان

اضطراب در کودکان علایم مشخصی دارد مثل تغییر اخلاق عکس العمل های شدید، تغییر الگوی خواب یا ادرار شبانه. برخی کودکان دچار عوارض فیزیکی می شوند ار جمله درد شکم یا سر درد. برخی دچار مشکل تمرکز می شوند یا تکالیف مدرسه را درست انجام نمی دهند یا ممکن است به تنهایی پناه ببرند.

کودکان کوچکتر ممکن است عادت های جدیدی پیدا کنند مانند مکیدن اگشت، چرخاندن مو، گرفتن بینی.

بچه های بزرگتر ممکن است شرو به دروغگویی کنند یا قلدری یا مقابله با مسئولین.

کودکی که دچار استرس است ممکن است نسبت به مشکلات جزئی عکس العمل شدیدی نشان دهد، کابوسببیند یا دچار افت شدید عملکرد تحصیلی شوند.

چگونه می توان اضطراب در کودکان را کاهش داد

استراحت مناسب و تغذیه خوب و رفتار درست والدین می تواند مهارت های مقابله ای را تقویت کند.

هر روز برای فرزندتان وقت بگذارید و با او صحبت کنید خودتان را همیشه در دسترس او قرار دهید. می توانید با او بازی کنید یا تفریح دو نفره انجام دهید تا خودش راحت تر بتواند با شما صحبت کند.

هر چه کودک بزرگتر می شود کیفیت زمانی که با او سپری می کنید اهمیت بیشتری پیدا می کند. شاید برایتانسخت باشد که بعد از یک روز پراسترس کاری با کودکتان همبازی یا همصحبت شوید ولی این کارهای باعث می شود کودکتان بداد برایش ارزش قائلید و بتواند راحت تر راز دلش را با شما بازگو کند.

همچنین می توانید با پیش بینی موقعیت های استرس زا و آماده سازی کودکتان ب او کمک کنید. مثلا در مورد مراجعه به پزشک و اتفاقی که قرار است بیافتد برایش توضیح دهید.

مقداری استرس و اضطراب طبیعی است و طوری رفتار کنید که کودکتان بداند احساس عصبانیتف ترس، تنها و اضطرابش را می تواند با شما در میان بگذارد تا راهنمایی اش کنید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید