واکاوی موفقیت فوتبال قطر در جام ملت های آسیا

کدخبر: ۲۶۵۹۷۷
اقتصاد نیوز:تیم ملی قطر در حالی قهرمان آسیا شد که خیلی ها پیش بینی ژاوی از قهرمانی این تیم را به سخره گرفتن اما شاید ژاوی که در بطن تلاش های کشور قطر برای پیشرفت فوتبالش حضور دارد، بهترین فرد برای ارائه نظر باشد.
واکاوی موفقیت فوتبال قطر در جام ملت های آسیا

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از طرفداری، شاید قطری ها پس از سال ها ناکامی اتفاقی به جمله فرانک اوشن رسیده باشند که می گفت:" برای موفقیت نیازی نیست سر و صدا برپا کنی، وقتی موفق بشوی، خود موفقیت به اندازه کافی سر و صدا به پا خواهد کرد."

بخشی از این یادداشت از نوشته وبسایت مارکا گرفته شده است.

 تیم ملی فوتبال قطر در جام ملت های آسیا خوش درخشید با آماری خیره کننده قهرمان آسیا شد. این تیم با ارائه بازی هایی هجومی و دیدنی با بهترین خط حمله و بهترین خط دفاع، سخت ترین بازی های جام را برد و مقتدرانه قهرمان شد.

اما این موفقیت های اتفاقی نیست. این موفقیت های تنها با خرج کردن بی رویه پول برای قطری ها به دست نیامده است. کشوری که حدود 2 میلیون نفر جمعیت دارد، سال 2019 بازی هایی ارائه داد که شاید بتوان گفت از سطح آسیا هم بالاتر بود. تمامی این موارد ساده به دست نیامده است. بی شک داشتن بازیکن با ملیت های مختلف کمک کننده بوده است اما این را هم در نظر بگیرید که آن ها تمام این استعداد های خارجی را کشف کرده و روی آن ها سرمایه گذاری کرده اند و شاید اصلا خارجی به حساب نیایند. شاید شاید چیزی مشابه فرانسه قهرمان جهان در سال 2018. اما به صرف اینکه بگوییم آن ها قطری نیستند، نمی توانیم تمامی تلاش های چندین ساله آن ها را زیر سوال ببریم.

در ابتدا بهتر است نگاهی بکنیم به سرمایه گذاری های قطری ها در بخشی ریشه ای کار، یعنی آموزش جوانان، یاد دادن اصول حرفه ای فوتبال به آن ها و کشف استعداد های مناسب. در سال های اخیر قطری ها با فدراسیون های ورزشی اسپانیا تعامل های خوبی داشته است. آکادمی فوتبال آسپیره در دوحه قطر توسط مدیر استراتژیک سابق رئال مادرید، ایوان براوو اداره می شود. بعد از تشکیل شدن این آکادمی، براوو تنی چند از مربیان خوب اسپانیایی را برای آموزش دادن به بازیکنان جوان آکادمی به قطر آورد. مربیانی مثل روبرتو اولابه، مایکل آنیتا، اسکار فرناندز، سرخیو آلگره، آلبرتو فرناندز ویلانووا و کارلوس دومنک. مربیانی که از آن ها به عنوان آینده مربیگری اسپانیا یاد می شد. فلیکس سانچز، سرمربی کنونی قطر نیز یکی از همان مربیان بود. او پیش از اینکه سال 2006 به این آکادمی ملحق شود، اصول فوتبال را در لاماسیای بارسلونا آموخته بود. 

فلیکس سانچز پیش از اینکه در سال 2017 هدایت تیم اصلی قطر را به عهده بگیرد؛ با تیم های زیر 19 سال، زیر 20 سال و زیر 23 سال قطر کار کرد و نتایج شگفت انگیزی هم با این تیم ها گرفت. فلیکس سانچز سال 2014، تیم زیر 19 سال قطر را در مسابقات قهرمانی آسیا به مقام قهرمانی رساند؛ جایی که تیم ملی زیر 19 سال ایران، در گروهی که یمن، میانمار و تایلند حضور داشتند با 3 امتیاز آخر شد و حذف شد. برخلاف آنچه همگان باور دارند که قطری ها تنها بازیکنان بزرگسال را به کشور خود می آوردند و کار پایه ای نمی کنند، 8 بازیکن از تیمی که قهرمان زیر 19 ساله های آسیا شدند، در تیم بزرگسالان این کشور در جام ملت های سال 2019 حاضر بودند.

فلیکس سانچز

فلیکس سانچز مدرن ترین تمرینات را از بارسلون با خود به دوحه آورد و به بازیکنان نظم و انضباط دفاعی و انتقال سریع و هدف دار توپ را آموخت. آکادمی آسپیره با باشگاه های لئونسا در اسپانیا و اوپن در بلژیک ارتباطاتی دارد و به بازیکنان آکادمی کمک می کند تا تجربه بازی کردن در میادین اروپایی را به دست آوردند. چهره شناخته شده قطر در جام ملت های 2019، المعز علی سابقه 10 بازی در تیم لئونسا را دارد و یک گل نیز زده است. این بازیکن زمانی که 20 سال داشت موفق به گلزنی برای تیم لئونسا شد. اکرم عفیف، ستاره تیم السد و تیم ملی قطر؛ پیش از بازی برای السد در تیم زیر 18 سال سویا و ویارئال بازی کرد.

آکادمی آسپیره (Aspire)

این آکادمی سال 2004 کاملا با پایه اصول آکادمی های اروپایی بنا نهاده شد و هدفش فراهم کردن فضا برای جوانانی است که هم تحصیل کنند و هم استعداد های ورزشی خود را پیدا کنند. این آکادمی امکانات تحصیل و هم امکانات ورزشی را برای جوانان فراهم می کند. این آکادمی مدرن ترین بخش ها را دارا است و متخصصین تحصیل کرده ای در بخش های مختلف آن به کار گرفته شده اند. از بخش مدریت استراتژیک گرفته تا مدیریت تبلیغات و پزشکی-ورزشی و علمی

بر طبق آمار اعلام شده در سال 2015 این آکادمی 230 دانش آموز-ورزشکار تمام وقت و 80 ورزشکار نیمه وقت داشت. این آکادمی همچنین روی بیش از 6 هزار کودک بین 6 تا 12 سال برای کشف استعداد های ورزشی و همچنین یادگیری اصول اولیه فوتبال کار می کند. این آکادمی در زمینه ورزش دو و میدانی هم قدرت زیادی دارد و کمک زیادی به پرورش استعداد در این کشور می کند.

مسئولین و متخصصینی از بیش 25 کشور در این آکادمی حضور دارند تا روش های روز دنیا را در آن پیاده کنند و دانش آموز-ورزشکاران این آکادمی حتی برای شرکت در مسابقات و اردو های تمرینی به خارج از کشور قطر هم مسافرت می کنند. 

این آکادمی در رشته فوتبال 6 تیم در رده های سنی مختلف از 13 تا 18 سال دارد که به صورت جدی مسابقه انجام می دهند. 

کمپ تمرینی این باشگاه نیز یکی از مدرن ترین کمپ های جهان است که باشگاه های بزرگ اروپایی هم برای برگزاری اردو به آن جا می آیند. 

آکادمی آسپیره

در نهایت اما همه این ها رو به حرفه ای شدن لیگ قطر، اضافه شدن بازیکنان با تجربه اروپایی برای بازی کردن در کنار جوانان قطری و منتقل شدن تجربه های آن ها و در عین کار بر روی رده های پایه استفاده از مربیان بزرگ در تیم های لیگ و تیم ملی. فلیکس سانچز سال 2017 جانشین مربی ای نام آشنا به نام خورخه فوساتی شد و حالا این تیم را قهرمان آسیا کرده است.

تیم ملی قطر در حالی قهرمان آسیا شد که خیلی ها پیش بینی ژاوی از قهرمانی این تیم را به سخره گرفتن اما شاید ژاوی که در بطن تلاش های کشور قطر برای پیشرفت فوتبالش حضور دارد، بهترین فرد برای ارائه نظر باشد. شاید قطری ها پس از سال ها ناکامی اتفاقی به جمله فرانک اوشن رسیده باشند که می گفت:" برای موفقیت نیازی نیست سر و صدا برپا کنی، وقتی موفق بشوی، خود موفقیت به اندازه کافی سر و صدا به پا خواهد کرد."

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید