اینترنت ADSL هم به سرنوشت دیال آپ دچار می‌شود؟

کدخبر: ۲۶۶۸۴۵
​اقتصاد نیوز:اینترنت ADSL به عنوان پرمصرف‌ترین سرویس اینترنت خانگی در ایران شناخته می‌شود، اما بر اساس آمار، تعداد کاربران اینترنت موبایل به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرده و پیش‌بینی می‌شود اینترنت ADSL هم به سرنوشت دیال آپ دچار خواهد شد.
اینترنت ADSL هم به سرنوشت دیال آپ دچار می‌شود؟

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از گجت نیوز، امروزه بسیاری از کاربران، استفاده از اینترنت همراه را با سرعتی که 50 درصد از میانگین جهانی کمتر است به اینترنت ADSL ترجیح می‌دهند. آمارها نشان می‌دهد کاربران از اینترنت موبایل تلویزیون می‌بینند و مکالمه‌های آنلاین با یکدیگر برقرار می‌کنند. به طور کلی کاربران موبایل ترجیح می‌دهند با سرعت کند آن به اینترنت متصل شوند. اگر گذری به سال‌های نه‌چندان دور داشته باشیم، حتما صدای خش‌خش اتصال اینترنت دیال آپ و آن کارت های اینترنت معروفشان را به یاد می‌آورید، اما آن‌ها امروزه به یک نوستالژی تبدیل شده و کسی خبری از آن نمی‌گیرد. با توجه به استقبال مردم از اینترنت موبایل می‌توان پیش‌بینی کرد که اینترنت ADSL هم به سرنوشت دیال آپ دچار خواهد شد.

اینترنت ADSL منقرض خواهد شد!

بسیاری ار کارشناسان بر این باورند که اینترنت ADSL یا همان اینترنت ثابت خانگی نیز به سرنوشت دیال آپ دچار می‌شود. بر اساس آماری که وزارت ارتباطات چندی پیش منتشر کرد، هم‌اکنون میزان استفاده‌کنندگان از اینترنت ثابت کاهش پیدا کرده است و به طور متوسط 10 میلیون نفر از آن استفاده می‌کند، اما از سوی دیگر کاربران اینترنت موبایل به سرعت افزایش یافته و انتظار می‌رود تا چند سال دیگر اینترنت ADSL نیز منقرض شود. برای درک این موضوع کافی است بدانید میزان مشترکان اینترنت در کشور حدود 71 میلیون و 249 هزار و 601 نفر است که از این میزان 61 میلیون و 214 هزار و 329 نفر از اینترنت همراه استفاده می‌کنند و فقط 10 میلیون و 35 هزار و 272 نفر جزو مشترکان اینترنت ثابت خانگی هستند.

سرعت اینترنت ایران 50 درصد متوسط جهانی است

موسسه آکامای تکنولوژی که یک موسسه آمریکایی است در بازه‌های زمانی سه ماهه گزارشی از سرعت اینترنت جهان منتشر می‌کند. بر اساس آخرین گزارش این موسسه که پس از بررسی 200 هزار میلیارد درخواست از 149 کشور جهان به دست آمده است، کره جنوبی دارای پرسرعت ترین اینترنت در جهان است و سایر کشورها با آن مقایسه می‌شوند. همچنین سرعت میانگین اینترنت جهان 72 مگابیت بر ثانیه بوده که نسبت به سال قبل حدود 15 درصد افزایش پیدا کرده است.

اینترنت ADSL

میانگین سرعت ایران حدود 4.7 مگابیت بر ثانیه است که از این حیث در رتبه 107 جهان قرار دارد. بر اساس آمار 61 درصد از اتصالات کاربران ایرانی به اینترنت با سرعت بالاتر از 4 مگابیت بر ثانیه انجام می‌شود که از این نظر در رتبه 91 جهان قرار داریم، اما فقط 1.3 درصد از کاربران با سرعتی بیش از 10 مگابیت برثانیه به اینترنت متصل می‌شوند که این میزان نسبت به سه ماهه قبلی حدود 6 درصد کاهش پیدا کرده است. مسئولان ارتباطاتی کشور از وعده سرعت اینترنت 20 مگابیت بر ثانیه خبر می‌دهند که هنوز این وعده‌ها عملی نشده و با آن فاصله زیادی داریم.

همراه اول بیشترین مشترک را دارد

بر اساس آمار منتشر شده، هم‌اکنون تعداد مشترکان تلفن همراه در کشور حدود 91 میلیون و 824 هزار و 535 نفر می‌رسد که از این میزان، اپراتور همراه اول با داشتن سهم 60.22 درصدی، بیشترین مشترک را دارد. همچنین ایرانسل با سهم 36.23 درصد مشترک و رایتل با 3.64 درصد کاربر در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.

اینترنت ADSL

اینترنت موبایل با سرعت پایین همچنان پرطرفدار است

بر اساس آمار، تعداد مشترکان همراه اول و ایرانسل که از سرعت اینترنت پایین 2G استفاده می‌کنند به نسبت کسانی که به اینترنت پرسرعت 4G دسترسی دارند، به مراتب بیشتر هستند. همچنین از میان آن‌ها، بسیاری از کاربران از اینترنت 3G استفاده می‌کنند. گفتنی است طبق آمار هیچ‌یک از کاربران اپراتور رایتل از اینترنت سرعت پایین 2G استفاده نمی‌کنند.

فیبر نوری جایگزین اینترنت ADSL

مدتی است مخابرات برای افزایش سرعت اینترنت ثابت خانگی، فناوری فیبر نوری را عرضه می‌کند، البته هزینه اتصال خانگی به فیبر نوری حدود 350 هزار تومان تعیین شده بود، اما اخیرا مخابرات اعلام کرد این طرح به صورت رایگان انجام می‌شود. از تفاوت‌های اینترنت ADSL و فیبر نوری می‌توان به این موضوع اشاره کرد که تمام مسیر ارتباطی توسط فیبرهای نوری پرسرعت ایجاد شده‌اند که توانایی دریافت پهنای باند 1 گیگابایتی را دارند، اما در اینترنت ADSL به دلیل این‌که از کابل‌های معمولی استفاده می‌شود سرعت و پهنای باند دریافتی کاربران به مراتب محدودتر است.

اینترنت ADSL

طبق آمار تا سال گذشته فقط 8 استان به فیبر نوری دسترسی داشتند که به دلیل گران بودن این فناوری آنچنان که باید از آن استقبال نشد. در حال حاضر محدودیت اینترنت ADSL حداکثر 24 مگابیت بر ثانیه است. همچنین بر اساس آمار، در سال گذشه میزان مشترکان FTTH (اف تی تی اچ) حدود 31 هزار و 505 مشترک بوده است که همچنان بسیاری از محله‌های تهران به این امکان دسترسی ندارند و فقط شبکه سیم مسی به آن‌ها ارائه می‌شود.

اینترنت ADSL

در همین رابطه مدتی قبل سید مجید صدری گفته بود هدف ما ایجاد 300 هزار پورت جدید است و سعی می‌کنیم تا 2.5 میلیون پورت در کشور فراهم شود، اما همچنان افراد کمی از اینترنت فیبر نوری استقبال می‌کنند، چرا که اینترنت فیبر نوری به دلیل فراگیر نشدن بسیار گران است. همچنین برای بسیاری از مردم سرعت دانلود 20 تا 100 مگابایت بر ثانیه، سرعت بسیار خوبی محسوب می‌شود و بیشتر آن‌ها به داده‌های حجم بالا نیاز ندارند.

سرعت اینترنت در ایران تقلبی است

کیوان نقره‌کار، کارشناس آی تی در این خصوص عنوان کرد:زیرساخت‌های توسعه اینترنت فیبر نوری با سرعت بالاتر وجود دارد، اما از چنین اقدامی جلوگیری می‌شود. در حال حاضر با استاندارد‌های جهانی فاصله داریم و با توجه به زیرساخت‌های موجود، اینترنت با سرعت بالاتری ارائه نمی‌شود؛ چرا که بر این باورند با ارائه خدمات و اینترنت پرسرعت شرکت‌های خارجی ارائه‌دهنده بهره‌ می‌برند. از سویی هنگام خرید اینترنت 24 مگابایت بر ثانیه مشاهده می‌شود که دریافت سرویس با نصف سرعت خریداری شده به کاربر ارائه می‌شود. در واقع ما از زیرساخت‌های موجود به‌عنوان یک فرصت استفاده نکرده‌ایم و حتی آن را توسعه نداده‌ایم.

اینترنت ADSL

اگر شما برای اینترنت خانگی خود بسته‌های پرسرعت را خریداری کرده و احساس می‌کنید حجم یا سرعتی که به شما ارائه می‌شود با آنچه خریداری کرده‌اید، متفاوت است، توصیه می‌شود برای رفع نگرانی خود از سامانه‌های سنجش سرعت و کیفیت اینترنت پرسرعت وزارت ارتباطات استفاده کنید. اگر متوجه کم‌فروشی شدید کافی است در سامانه 195 شکایت خود را ثبت کنید تا این موضوع از سوی رگولاتوری بررسی شود.

مفهوم علامت‌های اینترنتی 3G، H+، H، LTE چیست؟

در بخش نوار وضعیت گوشی های هوشمند علامت‌های اینترنتی مختلفی چون H+، H، 3G، E، G و 4G را حتما دیده‌اید. اما این علامت‌ها چه مفهومی دارند؟ در ادامه هر یک از آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

علامت G

علامت G کوتاه شده عبارت جی پی آر اس یا همان 2G است که انتقال داده‌ها را به صورت بسته های اینترنتی انجام می‌دهد. در کنار سرویس جی پی آر اس علاوه بر مکالمه و پیام کوتاه، سرویس‌های دیگری از جمله اینترنت و MMS نیز ارائه می‌شود. در این سرویس حداکثر سرعت دریافت اطلاعات حدود 114 کیلوبیت بر ثانیه یا حدود 14 کیوبایت بر ثانیه است. گفتنی است در برخی از گوشی های موبایل علامت G در کنار وضعیت آنتن‌دهی قرار دارد و نوع شبکه را نشان می‌دهد.

علامت E

علامت E نیز به عنوان نسل دوم اینترنت موبایل محسوب می‌شود، اما میزان سرعت دریافت اطلاعات آن از نسل‌های قبلی بیشتر بوده و حداکثر آن حدود 384 کیلوبیت یا حدود 48 کیلوبایت بر ثانیه است. البته به این نسل اینترنت 2.5G نیز می‌گویند.

اینترنت ADSL

علامت 3G

علامت 3G برای نسل سوم موبایل استفاده می‌شود که علاوه بر امکاناتی که سایر نسل‌های موبایل ارائه می‌دهند، امکان ارتباط تصویری را نیز فراهم می‌کند. سرعت نسل سوم به مراتب از نسل دوم بهتر بوده و سرعت دریافت اطلاعات حداکثر 1.3 مگابیت یا 395 کیلوبایت بر ثانیه است.

علامت H

علامت H نیز برای اینترنت 3G استفاده می‌شود، اما سرعت دریافت آن بییشتر و معادل 14 مگابیت یا 75.1 مگابایت بر ثانیه است. گفتنی است به این نسل 3.5G نیز می‌گویند که در برخی از گوشی های موبایل با علامت H نشان داده می‌شود.

علامت H+

علامت H+ به عنوان نسل چهارم موبایل شناخته می‌شود که ترکیبی از HSDPA و HSUPA است. سرعت دریافت داده‌ها در این نسل حداکثر 168 مگابیت یا 21 مگابایت بر ثانیه است. معمولا اپراتور رایتل از این علامت برای نوع شبکه خود استفاده می‌کند.

4G

4G همان نسل چهارم اینترنت است که سرعت آن حداکثر 6.299 مگابیت یا 5.37 مگابایت بر ثانیه است. با این نسل از اینترنت همراه می‌توان به آسانی فیلم‌هایی با کیفیت HD را تماشا کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید