بیزنس‌اسنایدر گزارش داد؛

وحشت شاهزاده‌های ثروتمند سعودی از بن‌سلمان

کدخبر: ۲۶۷۷۱۳
اقتصادنیوز؛ تحلیل‌گر پایگاه "بیزنس اینسایدر" آمریکا در گزارشی می‌نویسد، دولت عربستان ثروتمندان کشورش را که تلاش دارند مبالغ هنگفتی از اموال خود را به خارج از کشور منتقل کنند، می‌ترساند و آنها از سوی مقامات کشورشان تحت فشار قرار دارند.
وحشت شاهزاده‌های ثروتمند سعودی از بن‌سلمان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا؛ امبروس کری تحلیل‌گر بیزنس‌اسنایدر، تشریح می‌کند این ثروتمندان از سوی اشخاصی که به بانک‌هایشان مرتبط نیستند تماس‌هایی دریافت می‌کنند و از آنها می‌پرسند چرا برای انتقال این مبلغ هنگفت از دارایی‌های خود به خارج برنامه‌ریزی می‌کنند. این تماس‌ها در میان نگرانی‌ها از اینکه دولت عربستان سیستمی غیررسمی برای نظارت بر انتقال سرمایه‌ها در کشور اجرایی بکند، حامل پیام روشنی از سوی این دولت و مخالفتش با این معاملات است.

وی می‌گوید، به دنبال کمپین مبارزه با فساد جنجال‌برانگیز محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، بازرگانان و شاهزاده‌های این کشور از اینکه بن سلمان اموال آنها را مصادره کند، نگرانند. این ثروتمندان به دلیل اعمال محدودیت‌های غیررسمی و غیرعلنی بر خروج سرمایه‌های عربستان، با دشواری روز افزونی در انتقال دارایی خود به خارج از کشور روبه‌رو هستند.

در این گزارش آمده است، این محدودیت‌ها در شرایط وضعیت اقتصادی عربستان مطرح می‌شود که شاهد کاهش چشمگیر اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی به دنبال سلسله اقدامات نگران‌کننده بن سلمان است؛ کسی که به دنبال تقویت قدرت خود و جمع‌آوری سرمایه برای اجرای طرح‌هایش است. کری در گزارش خود به مقاله‌ای که خبرگزاری بلومبرگ آمریکا آن را منتشر کرد، استناد کرده که در آن آمده بود: درباره اتکای دولت عربستان به بانک‌ها و مدیران دارایی‌ها برای ممانعت از انتقال اموال به خارج نگرانی وجود دارد و این اقدام نوعی سیستم غیررسمی نظارت بر سرمایه محسوب می‌شود.

وی افزود، خبرگزاری رویترز در ماه سپتامبر گزارشی منتشر کرد که نشان می‌دهد برخی از بانکداران تجاری عربستان معتقدند انتقال سرمایه خصوصی به خارج از کشور ممکن است در شرایط کنونی کاهش یابد، زیرا بانک مرکزی نظارت خود را پس از کمپین مبارزه با فساد اخیر بن سلمان بیشتر کرده است.

طبق این گزارش، بسیاری از کسانی که از کمپین مبارزه با فساد آزاد شده‌اند ممنوع السفر هستند یا اموالشان در کشور بلوکه شده و یا در جریان بررسی‌های مستمر قرار گرفته است و حدود ۶۰ تن از آنها با اتهامات کیفری روبه‌رو هستند. بازداشتی‌های سابق، خانواده‌های آنها و تعدادی از کسانی که در کمپین مبارزه با فساد دست داشتند معتقدند از سوی دولت تحت نظارت قرار دارند. از سوی دیگر هم مقامات می‌گویند، به دنبال علایمی هستند که نشان دهنده فعالیت‌های غیررسمی مانند برنامه‌ریزی‌ها برای انتقال سرمایه به خارج از کشور باشد.

در این گزارش آمده است، بازرگانان عربستان به ویژه کسانی که همچنان به اتهام فساد ادعایی تحت بازجویی قرار دارند، نسبت به اینکه مورد شنود قرار بگیرند، تردید دارند و به همین دلیل هنگام ملاقات با همکاران و سرمایه‌گذاران در رستوران‌ها به دلیل نگرانی‌ها از اینکه تلفن همراهشان شنود شود، تلفن‌شان را در خودروی خود می‌گذارند و به ملاقات‌هایشان می‌پردازند.

کری می‌گوید، با وجود کنترل‌های غیررسمی بر سرمایه و ترس حاکم بر عربستان، منابع آگاه معتقدند برخی از سرمایه‌داران سعودی همچنان تلاش دارند از طریق انتقال پول‌ها و دارایی‌های خود به خارج در حجم‌های کم یا انتقال آنها به حساب‌هایی در دبی که تحت بررسی دقیق قرار ندارند، بر مقامات خود چیره شوند. برخی از بانک‌ها به مشتریان خود از طریق مشارکت دادن آنها در پروژه‌های بانکی که می‌توانند یکباره در خارج از کشور دارایی‌شان را تحویل بگیرند، کمک می‌کنند اما مقامات در حال اتخاذ تدابیر قاطعانه‌ای علیه این اقدامات هستند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید