گزارش رابرت مولر کار ترامپ را تمام می‌کند؟/ کنگره خواستار انتشار کامل گزارش

کدخبر: ۲۶۹۹۱۶
اقتصادنیوز: شبکه خبری تلویزیونی سی ان ان گزارش داد:در حالیکه قرار بود گزارش نهایی'رابرت مولر'بازپرس ویژه پرونده ارتباط کمپین انتخاباتی ترامپ با روسیه درانتخابات 2016 ایالات متحده هفته آینده انتشار یابد و اکنون به تعویق افتاده، کارشناسان معتقدند عواقب این گزارش، گریبان 'ترامپ' را خواهد گرفت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، سی ان ان افزود: گزارش نهایی مولر درباره مداخله روسیه در انتخابات 2016 امریکا بنابر گزارش های قبلی قرار نیست هفته آینده انتشار یابد و این گزارش باید ابتدا به رویت 'ویلیام بار' (William Barr) وزیر دادگستری آمریکا رسیده و وی تصمیم خواهد گرفت که این گزارش چگونه انتشار یابد، این درحالیست که دمکرات ها خواستار انتشار کامل گزارش مولر شده اند.

'پیتر متیوس' (Peter Mathews) استاد علوم سیاسی کالج 'سیپرس' (Cypress) واقع در ایالت کالیفرنیا در این باره گفت: می دانیم که گزارش نهایی مولر بسیار طوفانی خواهد بود، حتی اگر ترامپ اینگونه نتیجه گیری کند که انتشار این گزارش وی را گرفتار نخواهد کرد اما دیگر مشکلات قانونی پس از انتشار این گزارش از پیامدهایی خواهد بود که گریبان او را خواهد گرفت.

این تحلیلگر سیاسی ادامه داد: برای همین است که همگان خواهان آن هستند تا بدانند چه چیزی در این گزارش وجود دارد.

وی افزود: نمی دانیم که دادستان کل آیا گزارش کامل مولر را منتشر می کند یا خلاصه آن را بیرون می دهد و یا برخی نکات و موارد این گزارش را از آن خارج می سازد و این یک مشکل واقعی است، کنگره خواستار دریافت کامل این گزارش است، آنها می خواهند از موارد کامل این گزارش آگاه باشند تا کنگره بداند که با این گزارش چه باید انجام دهد.

سی ان ان افزود: به گزارش نیویورک تایمز، 'مایکل کوهن' وکیل سابق ترامپ در کمیته تحقیق مولر از احتمال انجام موارد نامشروع مالی در نهاد ترامپ اشاره کرده است.

کوهن قرار است هفته آینده در برابر کنگره شهادت دهد، وی سه جلسه شهادت در روزهای سه شنبه تا پنجشنبه هفته آینده دارد که تنها جلسه شهادت روز چهارشنبه وی در کنگره علنی بوده و بقیه پشت درهای بسته خواهد بود، وی گفته است که پرداخت حق السکوت به دو زن بازیگر فیلم های غیر اخلاقی که با ترامپ رابطه داشته اند به اطلاع و با هدایت ترامپ صورت گرفته است.

این رسانه تصویری آمریکایی ادامه داد: کوهن در روزهای سه شنبه و پنجشنبه که پشت درهای بسته برگزار خواهد شد به ترتیب در برابر کمیته اطلاعاتی سنا و سپس مجلس نمایندگان قرار خواهد گرفت تا درباره مداخله و تبانی روسیه در انتخابات 2016 آمریکا شهادت داده و در جلسه روز چهارشنبه درمورد مسائل مالی باید شهادت دهد.

به گزارش ایرنا، سی ان ان روز پنجشنبه دوم اسفند ماه به نقل از منابع آگاه خبر داد که بیل بار دادستان کل آمریکا آماده می شود که تا هفته آینده گزارش نهایی رابرت مولر بازپرس ویژه پرونده دخالت ادعایی روسیه در انتخابات 2016 ایالات متحده را دریافت کرده و سپس خلاصه ای از آن را به کنگره ارائه کند، این گزارش که محرمانه است نتیجه دو سال تحقیقات مولر به شمار می آید و امکان دارد که زمان دقیق ارائه آن تغییر کند.

هنوز معلوم نیست که چه زمانی و چه بخش هایی از گزارش مولر به کنگره فرستاده می شود اما از آنجا که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بزودی برای دیدار با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی راهی آسیا می شود، احتمال می رود که مقام های آمریکایی برای جلوگیری از تداخل با تلاش های دیپلماتیک کاخ سفید، انتشار این گزارش به زمان دیگری شود.

وزارت دادگستری و دفتر مولر از اظهارنظر در این باره خودداری کردند. ویلیام بار گفته تا جایی که امکان داشته باشد سعی خواهد کرد در برابر کنگره و افکار عمومی «شفاف» و «مطابق با قوانین» عمل کند.

طبق قوانین، مولر باید گزارش «محرمانه ای» از نتیجه گیری های خود را به دادستان کل ارائه کند اما الزامی برای ارائه این گزارش به کنگره یا افکار عمومی وجود ندارد.

بنابراین ویلیام بار باید تصمیم گیری کند که چه بخش هایی از گزارش را به کنگره ارائه دهد.

با پایان یافتن تحقیقات مولر، رسیدگی به پرونده های افرادی که در همین چارچوب به دادگاه ها ارائه شده ادامه خواهد یافت.

تاکنون کار مایکل کوهن وکیل سابق ترامپ و پال مانافورت رئیس سابق ستاد انتخاباتی ترامپ به دادگاه کشیده شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید