چالش بزرگ فوتبال ایران در آسیا

کدخبر: ۲۷۳۶۹۲
اقتصاد نیوز:باشگاه‌های فوتبال ایران زمانی که برنامه‌های خود برای شروع فصل جدید را طراحی می‌کنند معمولا اهمیت چندانی برای بازی‌های برون مرزی قائل نمی‌شوند. این وضعیت به طور مشهود در میان مدعیان سنتی لیگ به چشم می‌‌خورد و این قبیل باشگاه‌ها که انتظار عمومی از آنها بسیار بالاست، بیشتر برنامه‌های خود را معطوف به بازی‌های داخلی می‌کنند و انگیزه‌ای برای حضور مقتدرانه در رقابت‌های آسیایی ندارند.
چالش بزرگ فوتبال ایران در آسیا

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از ایران ورزشی، نه فقط به دلیل نتایج ضعیفی که استقلال و پرسپولیس در این دوره از رقابت‌ها از خود برجا گذاشته‌اند و درآستانه حذف از این رقابت‌ها قرار دارند، بلکه توجه به سوابق این دو تیم در تمام سال‌هایی که در این عرصه حضور داشتند -منهای فصل پیش که سرخ‌ها تا فینال جلو رفتند و استقلال 5 سال پیش که تا نیمه‌نهایی صعود کرد- به وضوح نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی برای قهرمانی در رقابت‌های آسیایی جایگاه آن چنانی در میان سیاستگذاران باشگاه‌های نامی فوتبال ایران ندارد. حتی تیم‌های سپاهان، تراکتور و ذوب‌آهن نیز که سابقه بیشتری در قیاس با دیگر تیم‌ها در حضور در این بازی‌ها دارند، این رقابت را چندان جدی نمی‌گیرند و توجهی به حضور آبرومندانه در مهم‌ترین تورنمنت فوتبال آسیا بعد از جام ملت‌ها ندارند.

این تیم‌ها به همراه دو غول پایتخت همواره صعود از گروه‌های مقدماتی را به عنوان هدف نهایی خود برمی‌گزینند و انگیزه آن چنانی برای رسیدن به قهرمانی از خود نشان نمی‌دهند و حذف‌های پی‌درپی و شکست‌های مکرر در واقع بدل به اتفاقاتی عادی شده و توجیهاتی تکراری نیز از زبان مسئولان، مربیان و بازیکنان در پی شکست‌ها شنیده می‌شود.

انتخاب مربیان ناوارد که در بازی‌های برون‌مرزی همواره ناکامند، بی‌بهره بودن از بازیکنان طراز اول و بین‌المللی، فقدان بودجه و نداشتن عزم و اراده کافی بیشترین نقش را در ناکامی‌های سریالی نماینده‌های فوتبال ایران در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا ایفا کرده است.

بدون شک اگر نگاهی بنیادی‌تر به رقابت‌های آسیایی باشد و سیاستگذاران باشگاه‌ها -مدیران و اعضای هیات مدیره- اهمیت موفقیت در این بازی‌ها را عمیقا درک کنند، این عرصه علاوه بر اعتباربخشی به باشگاه‌ها، منبع درآمدزایی بسیار چشمگیری خواهد بود کما اینکه دیدیم پرسپولیس در اولین فصل پرفروغ خود در رقابت‌های آسیایی درآمدی بیش از 60میلیارد تومان را به چنگ آورد که این ارقام نه تنها هزینه‌های جاری تیم‌ها را جبران می‌کند، بلکه سرمایه مناسبی است تا در سال‌های آتی نیز تیم‌ها با تدارکات بهتر وارد این رویداد شوند.

سیاستگذاران باشگاه‌های فوتبال ایران در همه سال‌هایی که لیگ قهرمانان آسیا با شکل و شمائل جدید طراحی شده اما طوری به استقبال این بازی‌ها رفته‌اند که انگار تیم‌های فوتبال ایران تاب و توان رقابت با تیم‌های آسیایی را ندارند و با طرح موضوعاتی همچون هزینه‌های میلیاردی و بیان جملاتی تکراری نظیر اینکه حریف بازیکن میلیاردی دارد! جمله‌ای که برخی مربیانی به وفور آن را به زبان آورده‌اند، سعی در مبرا ساختن خود از ناکامی‌ها داشته‌اند در شرایطی که آنها خود مقصران اول این شکست‌ها محسوب می‌شوند و باید برنامه‌های خود را به گونه‌ای طراحی می‌کردند که تیم‌های تحت اختیارشان لااقل در این سال‌ها یک بار قهرمان آسیا شوند؛ افتخاری که بارها نصیب تیم‌های عربستانی، قطری و اماراتی شده اما هرگز به فوتبال ایران نرسیده است.

شرقی‌ها نیز در رسیدن به قهرمانی آسیا همواره با برنامه بوده‌اند و در سال‌های اخیر حتی چینی‌ها هم با سرمایه‌گذاری چشمگیر به دایره قهرمان‌ها ملحق شده‌اند اما در فوتبال ایران دریغ از ساختن یک قهرمان در دوران جدید رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا و دریغ از یک تیم که مایه فخر و مباهات فوتبال ایران باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید