دلایل خارش گوش + پیشگیری

کدخبر: ۲۷۳۸۷۳
اقتصادنیوز: گاهی اوقات، خارش گوش می تواند به واسطه یک عفونت شکل گرفته یا نشانه ای از پیشرفت آن باشد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز: ما برای دریافت اصوات از دنیای اطراف به گوش های خود وابسته هستیم. اما این اندام ها نیز همانند دیگر بخش های بدن گاهی اوقات ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند.

 خارش گوش مشکلی رایج است که می تواند آزار دهنده باشد، اما معمولا مضر نیست. درمان خارش گوش به دلیل زمینه ای آن بستگی دارد و ممکن است شامل استفاده از قطره ها، آنتی بیوتیک ها یا تزریق شود.

دلایل

از دلایل خارش گوش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عفونت گوش

گاهی اوقات، خارش گوش می تواند به واسطه یک عفونت شکل گرفته یا نشانه ای از پیشرفت آن باشد.

باکتری ها و ویروس ها می توانند موجب عفونت های گوش مرتبط با سرماخوردگی و آنفلوآنزا شوند. عفونت ها می توانند به واسطه به دام افتادن آب در گوش یا انباشت جرم گوش نیز شکل بگیرند.

عفونت های مزمن گوش عودکننده هستند و برای بهبودی ممکن است به درمان پزشکی نیاز باشد.

خشکی گوش

گوش ها معمولا چربی و جرم تولید می کنند تا تمیزی و سلامت خود را حفظ کنند. اگر فردی گوش خود را بیش از حد تمیز کند، این شرایط می تواند به حذف جرم گوش و خشکی آن منجر شده و خارش گوش را موجب شود.

همچنین، برخی افراد ممکن است به اندازه کافی جرم گوش تولید نکنند که این شرایط نیز می تواند به خشکی گوش منجر شود. اگر فردی به خشکی گوش مبتلاست ممکن است با پوسته های خشک پوست در اطراف گوش خود مواجه شود.

آلرژی های غذایی

یک واکنش آلرژیک به یک غذای خاص می تواند موجب احساس خارش در گوش شود. از آلرژی های غذایی شایع می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- مغزدانه ها

- شیر

- ماهی و نرمتنان صدفدار

- گندم

- سویا

افراد ممکن است خارش در دیگر قسمت های صورت را نیز تجربه کنند. برخی افراد نیز با بروز کهیر مواجه می شوند.

سندرم آلرژی دهانی نوعی واکنش آلرژیک است که معمولا موجب خارش در اطراف دهان می شود، اما برخی افراد خارش در گوش ها را نیز گزارش کرده اند.

از غذاهای رایج که موجب سندرم آلرژی دهانی می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- میوه هایی از قبیل سیب، ملون، گیلاس، کیوی، و موز

- دانه های آفتابگردان

- بادام

- فندق

دشواری در تنفس پس از مصرف یا تماس با این آلرژن ها ممکن است با آنافیلاکسی (شوک آلرژیک) مواجه شده باشد. این یک وضعیت اضطراری و نیازمند دریافت کمک پزشکی فوری است.

انسداد جرم گوش

انباشت جرم گوش می تواند موجب خارش در گوش ها شده و شنوایی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

گوش ها برای کمک به پاکسازی خود و محافظت از گوش داخلی در برابر عفونت جرم تولید می کنند. جرم گوش به طور طبیعی به سمت بیرون گوش حرکت می کند و سلول های مرده پوست و مواد زائد دیگر را نیز با خود حمل می کند.

انباشت جرم گوش می تواند به واسطه وارد کردن چیزی به کانال گوش، تونلی کوچک است که گوش خارجی را به گوش میانی و داخلی مرتبط می کند، رخ دهد.

استفاده از گوش پاک‌کن، یا ورود هر چیز دیگر به داخل گوش می تواند کانال گوش را تحریک کرده، جرم گوش را به سمت عقب هل داده و موجب انسداد شود.

انسداد جرم گوش می تواند باکتری ها را در گوش به دام انداخته و زمینه ساز یک عفونت شود.

وسایل کمک شنوایی

گاهی اوقات، وسایل کمک شنوایی می توانند به واسطه پوشش پلاستیکی خود موجب خارش گوش شوند. برخی افراد ممکن است دارای پوستی حساس باشند یا یک واکنش آلرژیک خفیف به ماده داشته باشند.

افرادی که از وسایل کمک شنوایی استفاده می کنند در صورت به دام افتادن آب پشت آن ممکن است خارش گوش را تجربه کنند.

اگر با خارش گوش به واسطه یک وسیله کمک شنوایی مواجه هستید، می توانید با یک متخصص درباره استفاده از گزینه ای دیگر صحبت کنید.

بیماری گوش شناگر

در صورت به دام افتادن آب در گوش، این شرایط می تواند موجب شرایطی به نام بیماری گوش شناگر شود. شایع بودن این شرایط بین شناگران دلیل چنین نامگذاری است.

باکتری ها می توانند در آب به دام افتاده تکثیر شده و موجب عفونت شوند.

بیماری گوش شناگر می تواند موجب خارش شدید گوش شود. از دیگر علائم این شرایط می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- گوش درد

- درد در گردن، صورت یا سر

- التهاب در اطراف گوش

- احساس مسدود شدن گوش

- ترشح از گوش

- دشواری در شنوایی

رینیت آلرژیک

رینیت آلرژیک که به نام تب یونجه نیز شناخته می شود، به واسطه یک واکنش آلرژیک به ذرات موجود در هوا مانند گرده، گرد و غبار یا خز حیوانات رخ می دهد.

رینیت آلرژیک موجب خارش گوش، چشم ها، و گلو شده و از دیگر علائم آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- آبریزش چشم

- آبریزش بینی

- سردرد

- عطسه

- احتقان

افراد ممکن است خارش گوش را به واسطه احتقان ناشی از سرماخوردگی تجربه کنند. این شرایط معمولا پس از بهبود سرماخوردگی از بین خواهد رفت.

بیماری های پوستی

افراد مبتلا به یک بیماری پوستی ممکن است خارش گوش را تجربه کنند. برخی افراد ممکن است متوجه وصله های پوسته پوسته و ملتهب رو یا اطراف گوش خود شوند.

از بیماری هایی که ممکن است موجب خارش گوش شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- سوریازیس

- درماتیت

- اگزما

درمان

افراد ممکن است قادر به درمان برخی موارد خارش گوش در خانه باشند.

اگر خشکی پوست موجب خارش گوش شده است، می توانید چند قطره روغن زیتون یا روغن نوزاد در گوش خود بریزید.

یک قطره روغن می تواند به تسکین خارش ناشی از وسایل کمک شنوایی نیز کمک کند. روغن نباید با وسایل کمک شنوایی در تماس باشد، از این رو بهتر است پیش از خواب این کار را انجام دهید.

وسایل کمک شنوایی به خوبی باید روی گوش سوار شوند، در غیر این صورت ممکن است موجب تحریک آن شوند. همچنین، پزشک می تواند تشخیص دهد آیا فرد دارای واکنش آلرژیک به وسیله کمک شنوایی خود است یا خیر.

افراد می توانند بخش بیرونی گوش را با استفاده از یک پارچه تمیز کنند، اما نباید چیزی وارد کانال گوش شود. اگر جرم گوش موجب انسداد در آن شده است، چند قطره روغن نوزاد یا قطره های گوش بدون نسخه می توانند به شل شدن جرم کمک کنند.

اگر این روش کارآمد نبود، پزشک ممکن است یک محلول سالین درون گوش تزریق کرده تا جرم اضافه از آن خارج شود.

اگر یک بیماری پوستی مانند سوریازیس موجب خارش گوش شده است، افراد ممکن است به استفاده از یک داروی موضعی برای درمان این شرایط نیاز داشته باشند.

افراد مبتلا به بیماری گوش شناگر با چند قطره از یک محلول اسیدی خفیف ممکن است قادر به تسکین خارش باشند. این می تواند به خشک شدن آب اضافه در گوش کمک کند.

اگر این روش های درمانی موثر نبودند، یا اگر فرد به نوع دیگری از عفونت گوش مبتلا بود، قطره های گوش یا آنتی بیوتیک های تجویزی می توانند موثر باشند.

افراد مبتلا به خارش گوش در نتیجه رینیت آلرژیک ممکن است به مصرف آنتی هیستامین ها برای مدیریت این شرایط نیاز داشته باشند. اگر آلرژی های غذایی دلیل خارش گوش هستند، افراد می توانند رژیم غذایی و علائم خود را مورد بررسی قرار داده تا غذاهایی که محرک علائم هستند، شناسایی شوند.

اگر درمان های خانگی به تسکین خارش گوش کمک نکرد یا با علائم شدیدتری مانند درد یا از دست دادن شنوایی مواجه هستید باید به پزشک مراجعه کنید.

پیشگیری

شما می توانید خطر خارش گوش و عفونت های گوش را با وارد نکردن اشیا مختلف، از جمله گوش پاک‌کن، خلال دندان، مداد، یا پارچه لوله شده به درون گوش کاهش دهند.

وارد کردن اشیا مختلف به درون گوش می تواند جرم گوش را از بین برده، به گوش آسیب رسانده، و یا جرم گوش را به سمت عقب هل دهد.

اگر به طور مکرر با خارش گوش و انباشت جرم گوش مواجه می شوید، می توانید برای پاکسازی گوش به یک متخصص گوش مراجعه کنید.

شما می توانید با مد نظر قرار دادن موارد زیر احتمال ابتلا به بیماری گوش شناگر را کاهش دهید:

- استفاده از محافظ های گوش

- استفاده از سشوار با درجه حرارت کم و فاصله ایمن از گوش برای خشک کردن درون آن پس از خیس شدن

- استفاده از حوله برای خشک کردن قسمت بیرونی گوش

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید