پرداخت خسارت به سیل زدگان از چه روزی آغاز می شود؟

کدخبر: ۲۷۵۹۳۴
اقتصادنیوز:رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به وقوع سیل در چند استان و به بار آوردن خسارات سنگین برای مردم گفت: روند پرداخت خسارت به سیل زدگان از شنبه هفته آینده آغاز می شود.

 

به گزارش اقتصادنیوز به نقل ازایرنا علی لاریجانی شامگاه پنجشنبه در نشست مدیریت بحران استان خوزستان اظهار داشت: احتمال پرداخت این خسارت ها از محل بودجه سال 98 کم است ولی پیش بینی می شود از محل های دیگری این امر محقق شود.
وی یکی از نگرانی های مردم سیل زده در استانهای مختلف به خصوص خوزستان را عدم پرداخت خسارت به آنها از سوی دولت ذکر کرد و افزود: با توجه به دستور مقام معظم رهبری نگرانی برای این بخش نیست و این ضررها جبران می شود.
رییس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: درحال حاضر روستاییان و کشاورزان زیادی درگیر سیلاب شده و به دلیل از دست دادن خانه و سرمایه خود نگران هستند و نباید از بابت عدم پرداخت خسارت ها نیز مضطرب شوند.
وی در ادامه با اشاره به علت طغیان رودخانه ها گفت: لایروبی نشدن رودخانه ها یکی از دلایل اصلی طغیان آنهاست که اگر لایروبی به موقع و به درستی انجام شود مشکلاتی نظیر وقوع سیلاب کاهش می یابد.
لاریجانی عنوان کرد: از وزارت نیرو درخواست شده برنامه های دراز مدت خود برای همکاری با سایر کشورها در خصوص لایروبی رودخانه ها را ارائه دهد که تاکنون این امر صورت نگرفته است.
وی یکی دیگر از مشکلات رودخانه ها را نقض حریم آنها دانست و ادامه داد: این مشکل در استان خوزستان هم وجود دارد و لازم است که وزارت نیرو برای حل این مشکل اقدام سختگیرانه ای انجام دهد. 
رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با توجه به سیل اخیر مهم ترین نگرانی ما وضعیت سیلاب در استان خوزستان بود زیرا در نهایت بیشتر آب ها به سمت خوزستان سرازیر می شد اما امروز با مشاهده وضعیت نقاط سیل زده مشخص شد اقدامات خوبی برای مهار سیلاب صورت گرفته است.
وی با اشاره به غیر قابل پیش بینی بودن سیلابی با این وسعت اظهار داشت: پیش بینی های هواشناسی نشان از وجود ترسالی داشت اما این مقدار از بارش در ابتدای سال پیش بینی نشده بود که همین امر سبب شد مسئولان اندکی غافلگیر شوند.
لاریجانی با بیان اینکه مدیران در خوزستان از بروز خسارت های بزرگتر جلوگیری کردند یادآور شد:حجم سیلاب در خوزستان وسیع بود ولی خوشبختانه با اقدامات به موقع مسئولان استان از خسارات سنگین سیلاب در این استان جلوگیری به عمل آمد. 
وی همچنین خواستار هماهنگی در ارائه امداد رسانی به مردم شد و گفت: کمک رسانی به سیل زدگان باید به موقع و در زمان مناسب انجام شود تا ضمن کسب رضایت سیل زدگان مشکلی در روند خدمات رسانی به آنها به وجود نیاید.
رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دستگاه های بسیاری ممکن است در جمع آوری کمک به سیل زدگان نقش داشته باشند اما در نهایت کمک ها از یک دستگاه همچون هلال احمر باید در اختیار افراد قرار گیرد.
وی درخصوص ترمیم زیرساخت های از بین رفته در اثر سیلاب هم یادآور شد: مساله اصلاح زیرساخت های استان به تصویب رسیده و برآورد خسارت اولیه ای نیز صورت گرفته است اما اختصاص مبلغ دقیق در این راستا به اعلام نظر استانداران بستگی دارد.
وی افزود: با وجودی که برخی پیش بینی ها حکایت از آغاز ترسالی در کشور دارد اما نباید فراموش کرد که کشور ما به لحاظ آبی خشک است و باید از منابع آبی موجود نهایت استفاده را برد که یکی از این راه ها اصلاح روش های کشت است.
رییس مجلس شورای اسلامی در بخشی دیگری از سخنان خود در خصوص کشت تابستانه در خوزستان گفت: در صورت وجود شرایط لازم امکان کشت تابستانه در این استان وجود دارد.
وی گفت: مشکلات موجود در ایران را نباید با کشورهای دیگر مقایسه کرد زیرا هیچ کدام از کشورها همچون ایران تحت فشار نیستند از سویی دیگر برخی کشورهای پیشرفته فعلی از چپاول ثروت های ایران به رشد دست یافته اند.
رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سویی دیگر در کشورهای پیشرفته نظیر آمریکا و ژاپن نیز شاهد هستیم که برخی پدیده های طبیعی همچون سیل و توفان زندگی مردم را مختل می کند.
به گزارش ایرنا علی لاریجانی به منظور بررسی وضعیت سیل در خوزستان و شرکت در ستاد بحران این استان صبح روز پنجشنبه از طریق فرودگاه دزفول وارد خوزستان شد.
افزایش کم سابقه آورد سدهای کرخه و دز موجب افزایش خروجی این 2 سد و در نهایت طغیان این 2 رودخانه ، و آبگرفتگی مناطق حاشیه ای در پایین دست شد. در خوزستان وضعیت اضطراری اعلام شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید