چرا با معده خالی بعضی داروها را نباید خورد؟

کدخبر: ۲۷۸۴۳۲
اقتصادنیوز: در صورت عدم توجه به راهنما و دستور العمل‌ دارو ها امکان دارد به حالت تهوع و مشکلات مربوط به شکم دچار شوید.
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نیک صالحی؛ دارو ها دستور العمل ها و راهنماهای مخصوص به خود را دارند. بر روی برخی از دارو ها نوشته شده است که دارو با معده خالی خورده نشود. اگر با شکم خالی بعضی مواد و دارو ها را مصرف کنید صدمات زیاد و جبران نا پذیری را به دستگاه گوارش، روده و معده خود وارد کرده‌ اید و خود را در خطر مبتلا شدن به برخی از بیماری‌ ها قرار می‌ دهید. برخی دارو ها هستند که در صورتی که با معده خالی مصرف شوند افراد دچار حالت تهوع می شوند. برای خواندن مطلبی در مورد مشکلات خوردن دارو با معده خالی ، با نیک صالحی همراه باشید.

مشکلات خوردن دارو با معده خالی

چرا با معده خالی بعضی داروها را نباید خورد؟

کدامیک از داروهای معمولی و در دسترس(مثل قرص سرما خوردگی و استامینوفن) این محدودیت را دارند؟

پاسخ : با سلام نحوه درست مصرف داروهای خوراکی : بطور کلی بهتر است داروها را با یک لیوان پر آب مصرف کنید مگر آنکه دستور پزشک شما چیز دیگری باشد .

بعضی داروها باید همراه غذا مصرف شوند تا موجب تحریک معده نشوند و بعضی دیگر اگر همراه غذا مصرف شوند غیر فعال شده یا شروع اثرشان به تاخیر می افتد .

هنگام مصرف داروهای طولانی اثر هر دوز دارو باید بطور کامل مصرف شود همینطور داروها را قبل از بلع نجوید یا خرد نکنید مگر آنکه دستورالعمل ویژه ای در رابطه با آن از جانب پزشک خود داشته باشید .

داروهایی را که دارای پوشش روده ای می باشند نباید باشیر یا آنتی اسید مصرف شوند ، در غیر این صورت خیلی زود در معده حل می شوند .

مضرات خوردن دارو با معده خالی در افراد

اگر دارو را به شکل شربت مصرف می کنید باید از قاشق یا پیمانه مخصوص اندازه گیری میزان مایع استفاده شود تا بطور دقیق میزان دوز دارو تنظیم گردد .

داروهای خوراکی در اشکال متفاوتی مثل قرص ، کپسول و شربت عرضه می شوند بنابراین اگر در مصرف یکی از این اشکال دچار مشکل باشید می توانید با پزشک خود مشورت نمایید تا درصورت امکان از شکل دیگر دارو استفاده کنید .

چرا نباید دارو با معده خالی خورده شود؟

هر دارویی ممکن است در کنار خواص درمانی عوارض ناخواسته ای نیز داشته باشد که بعضی از آنها ممکن است به اقدامات پزشکی خاصی نیاز داشته باشند بنابراین لازم است بدانید داروی مصرفی چه عوارضی دارد و در صورت بروز آن چه اقدامی نمائید .

برای این منظور یا از پزشک خود در مورد عوارض احتمالی دارو سوال کنید و یا هر واکنش و عارضه غیر عادی را به پزشک خود اطلاع دهید تا وی تصمیم گیرد ، پزشک معالج ممکن است دوز دارو راکم کرده یا تذکر دهد که بعد از گذشت چند روز بدن شما خود را با این شرایط تطبیق خواهد داد ، یا شاید داروهای دیگری را با عوارض جانبی کمتر جایگزین آن نماید .

نام داروی مصرفی خود را برای استفاده در آینده روی کاغذی نوشته و با خود همراه داشته باشید . در موارد مصرف طولانی مدت دارویی خاص قبل از اتمام آن جهت تهیه آن دارو اقدام نمایید تا پیوستگی درمان از بین نرود .

استامینوفن وداروی سرماخوردگی که یک جزئ اصلی ان هم استامینوفن میباشد را با یک لیوان اب بایستی استفاده کرد ومیتوان همراه با غذا یا بدون ان این دو دارو را مصرف نمود.

بیشتر بدانید : چند دارو با معده خالی خورده نشود

متفورمین

به طور معمول متفورمین برای درمان دیابت نوع دوم استفاده می‌شود که در آن بدن فرد نمی‌تواند سطح قند خون را کنترل کند. اگر متفورمین را با غذا مصرف نکنید، دچار ناراحتی و مشکلات مربوط به شکم و گوارش می‌شوید. علاوه بر این، مصرف غذا با داروهای مخصوص دیابت از افت فشار خون جلوگیری می‌کند.

آنتی‌بیوتیک‌ها

هر آنتی‌بیوتیک مکانیزم متفاوتی دارد به همین دلیل مصرف غذا به همراه برخی آنتی‌بیوتیک‌ها توصیه می‌شود و برخی دیگر به شدت منع می‌شود. از جمله آنتی‌بیوتیک‌هایی که باید به همراه غذا مصرف شود می‌توان آموکسی سلین و کلوفازیمین را می‌توان نام برد.

داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی

این داروها درد را با مسدودد کردن پروستاگلاندین‌ها که گیرنده‌های درد هستند کاهش می‌دهند. این داروها دردهای ناشی از سردرد، آرتروزرا کاهش می‌دهند.

استامینوفن، آسپرین و ایبوپروفن از این دسته هستند که بهتر است به همراه غذا استفاده شوند تا هم ضرری به بدن وارد نکنند و همچنین تاثیرگذاری آن‌ها افزایش یابد و مهم‌تر از همه از مکشلات گوارشی و خونریزی روده یا معده جلوگیری می‌کند.

داروهای مسکن و ضد درد

این داروها دردها و نشانه‌های درد موجود در مغز را کاهش می‌دهند. کدئین‌ها، اکسی‌کدون، و مورفین از این دسته هستند. برای پیشگیری از حالت تهوع و عمل تهوع این داروها را به همراه غذا مصرف کنید. علاوه بر این، اگر مواد غذایی که حاوی فیبر هستند با این داروها مصرف شود، از یبوست جلوگیری می‌کند.

قرص‌های ضدبارداری

قرص‌های ضدبارداری دسته دیگری از داروهایی هستند که باید همراه غذا مصرف شوند. مصرف این داروها با غذا از حالت تهوع شما جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، اگر این داروها را با غذا مصرف کنید زمان مصرف آن‌ها را فراموش نمی‌کنید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید