این هشدارها در بدن را نادیده نگیرید

کدخبر: ۲۷۸۴۴۳
اقتصادنیوز: در این مطلب با برخی نشانه‌های هشدار دهنده که نباید هرگز نادیده گرفته شوند، بیشتر آشنا می‌شویم. در صورت مواجهه با آن‌ها برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید زیرا می‌تواند صرفه جویی در زمان و هزینه را به همراه داشته یا حتی جان شما را نجات دهد!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز: بدن انسان زمانی که با مشکل مواجه می‌شود، با ارائه برخی نشانه‌ها و سیگنال‌های هشدار دهنده تلاش می‌کند تا ما را از بروز آن آگاه سازد. به عنوان مثال، ممکن است هنگام انجام کارهای روزانه خود به ناگاه با احساس فشاری عجیب در سینه خود مواجه شوید که تا پیش از این، چنین شرایطی را تجربه نکرده‌اید. فشار پس از مدت کوتاهی از بین رفته، اما پس از چند دقیقه دوباره باز می‌گردد.

همانند بسیاری از مردم، ممکن است با خود فکر کنید که اکنون نمی‌توانید کار را رها کرده و موجب ناراحتی دیگران شوید. همچنین، زمانی که مشخص شود با مساله خاصی روبرو نبوده‌اید، دوست ندارید همانند فردی نادان به نظر برسید. با مراجعه به پزشک ممکن است مشخص شود با مساله ای به جز یک سوء هاضمه مواجه نبوده‌اید، اما مشکلی دیگر مانند یک زخم در دستگاه گوارش شناسایی شود.

در ادامه با برخی نشانه‌های هشدار دهنده که نباید هرگز نادیده گرفته شوند، بیشتر آشنا می‌شویم. در صورت مواجهه با آنها برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید زیرا می‌تواند صرفه جویی در زمان و هزینه را به همراه داشته یا حتی جان شما را نجات دهد.

فک درد

فک با قلب شما رابطه نزدیکی دارد و حتی اگر با سینه درد مواجه نباشید، احساس درد ناگهانی در فک می‌تواند نشانه‌ای از یک شریان مسدود شده باشد. اگر این شرایط با سینه درد و یا تنگی نفس همراه است، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

تورم قوزک

عملکرد ضعیف کلیه‌ها یا نارسایی کلیه می‌تواند به احتباس مایع در بدن، به ویژه در اندام‌های پایینی، منجر شود. در صورت مواجهه با تورم قوزک پا برای بیش از یک یا دو روز، در شرایطی که دلیل مشخصی برای آن وجود ندارد، برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید.

آسم

گاهی اوقات آنچه شبیه به آسم یا دشواری در تنفس به نظر می‌رسد، در حقیقت، یک انسداد شریانی است. اگر با آسم، آلرژی‌های فصلی، یا اضطراب مواجه نیستید، احساس تنگی و فشار در قفسه سینه و ناتوانی در تنفس درست ممکن است نشانه‌ای از یک حمله قلبی باشد. افراد بسیاری ممکن است این شرایط را با قرار گرفتن در معرض گرده گیاهان یا گرد و غبار ارتباط دهند، اما بهترین گزینه مراجعه به پزشک و بررسی دقیق شرایط برای پیشگیری از مواجهه با شرایطی جدی است.

تکرر ادرار

اگر تلاش می‌کنید تا بدن خود را هیدراته نگه دارید، تکرر ادرار می‌تواند نشانه خوبی باشد. اما اگر بیشتر از حد عادی مایعات مصرف نمی‌کنید و با تکرر ادرار مواجه هستید، این شرایط می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به دیابت نوع ۲ باشد زیرا بدن تلاش می‌کند قند اضافه را از طریق تولید ادرار بیشتر دفع کند. در مردان، تکرر ادرار می‌تواند نشانه‌ای از بروز مشکل در پروستات نیز باشد.

سکسکه 

به طور معمول، سکسکه شرایطی آزاردهنده اما بی ضرر است. اگر خیلی سریع یک نوشیدنی را مصرف کنید ممکن است با سکسکه مواجه شوید. اما اگر سکسه بدون دلیلی مشخص شکل می‌گیرد، دردناک است و متوقف نمی‌شود، می‌تواند نشانه‌ای از یک سکته مغزی باشد.

این شرایط در زنان بیشتر از مردان رخ می‌دهد و به طور معمول با احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی در دست‌ها، تاری دید، و دیگر نشانه‌های کلاسیک سکته مغزی همراه است.

زبان درد

احساس درد در زبان اغلب یک نشانه اولیه از کمبود ویتامین B۱۲ است، به ویژه اگر با خستگی و ضعف، و شکنندگی ناخن‌ها همراه باشد. زبان متورم و دردناک شرایطی است که به نام گلوسیت شناخته می‌شود.

اگر کمبود ویتامین B۱۲ جدی شود، بر سیستم عصبی، تعادل، تنفس، بینایی و خلق و خوی شما تاثیرگذار خواهد بود. پس به زبان خود توجه داشته باشید!

موی زائد صورت

رشد مداوم، غیرعادی و بیش از حد موی زائد در صورت زنان می‌تواند نشانه‌ای از سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد که یک اختلال غدد درون ریز است و می‌تواند بر باروری زنان اثرگذار باشد. موی زائد صورت نشانگری از اختلال هورمونی ناشی از این شرایط است.

احساس تشنگی مداوم 

دست در دست تکرر ادرار که پیش‌تر به آن اشاره شد، احساس تشنگی مداوم می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به دیابت باشد. همان گونه که اندام‌ها قند اضافه را از طریق ادرار دفع می‌کنند، بدن تلاش می‌کند تا ذخیره مایع را دوباره پر کند.

نازک شدن ابروها

شاید باورش دشوار باشد، اما نازک شدن ابروها می‌تواند نشانه‌ای آشکار از مشکلات تیروئید باشد. با مراجعه به پزشک می‌توانید آزمایش‌هایی را برای بررسی عدم تعادل هورمون تیروئید انجام دهید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید