ظریف در بدو ورود به نیویورک:

ما هرگز میز مذاکره را ترک نکردیم/ آمریکا زبان تکریم و احترام را امتحان کند/ ترامپ منافع اسرائیل را مهم‌تر از منافع آمریکا می‌داند

کدخبر: ۲۷۹۴۸۷
اقتصادنیوز؛ محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، با بیان اینکه دولت ترامپ طرف مذاکراتی معتبری نیست است و قوانین بین‌المللی و توافق‌ها را بی‌ارزش می‌داند، دربار امکان مذاکره مجدد ایران و آمریکا تصریح کرد: این به عهده آمریکا است. ما هیچ گاه میز مذاکره را ترک نکردیم. ما به دیدارهای خود با اعضای باقی مانده در توافق هسته‌ای ادامه می‌دهیم. این آمریکاست که تصمیم گرفت به میز مذاکره پایان دهد.
ما هرگز میز مذاکره را ترک نکردیم/ آمریکا زبان تکریم و احترام را امتحان کند/ ترامپ منافع اسرائیل را مهم‌تر از منافع آمریکا می‌داند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ محمد جواد ظریف عصر سه شنبه در بدو ورود به نیویورک در جمع خبرنگاران گفت: همه برنامه های من در این سفر رسانه ای است، به غیر از سخنرانی روز چهارشنبه در مجمع عمومی و دیدار با دبیرکل و رئیس مجمع عمومی سازمان ملل، در چند موسسه مطالعاتی آمریکایی سخنرانی و دیدارهایی هم با اصحاب رسانه و برخی از متفکران و فعالان سیاسی غیر دولتی آمریکایی دارم.
وی ادامه داد: اینها برنامه هایی است که برای نشان دادن سیاست های خصمانه ایالات متحده که باعث ایجاد خطر برای امنیت منطقه و امنیت جهان است، داریم و برنامه های جمهوری اسلامی را برای مقابله با این سیاست ها و ادامه روابط سازنده در منطقه و جهان به بحث بگذاریم.

هرگز میز مذاکره را ترک نکردیم/آمریکا طرف مذاکراتی معتبری نیست

وزیر امور خارجه درباره اظهارات مقامات آمریکایی برای مذاکره مجدد با ایران اظهار کرد: آمریکا نشان نداده است که یک طرف مذاکراتی معتبر است. آن نشان داده است که قوانین بین المللی و حتی توافق ها و تصمیم هایی که خودشان پیش از این گرفته اند را بی ارزش می دانند.
ظریف با بیان اینکه این ایران نیست که به میز مذاکره بازگردد، اضافه کرد: این به عهده آمریکا است. ما هیچ گاه میز مذاکره را ترک نکردیم، ما به دیدارهای خود با اعضای باقی مانده در توافق هسته ای ادامه می دهیم. این آمریکا است که تصمیم گرفت به میز مذاکره پایان دهد.
وی تصریح کرد: این به عهده آنها است که رفتار خودشان را اصلاح و اشتباهات خود را تصحیح کنند و تصمیم بگیرند که در آینده با آمریکا و با ایستادن آمریکا در جهان چه می خواهند بکنند.

اولویت منافع اسرائیل بر منافع آمریکا در کاخ سفید

وزیر خارجه ایران تاکید کرد: به نظر می رسد که نگرانی و توجه ترامپ و اعضای کاخ سفید به منافع اسرائیل نسبت به آمریکا بسیار بیشتر است و در واقع وارد بازی بسیار خطرناک اسرائیل و در حقیقت بازی نتانیاهو در منطقه ما شده اند. متاسفانه این کار بسیار خطرناک است.
ظریف با بیان اینکه آمریکا منبع اصلی بی ثباتی در منطقه ما است، گفت: آنها با بقیه منابع بی ثباتی در منطقه همکاری دارند و از آنها حمایت می کنند که به پشتیبانی از افراط گرایی و تروریسم در منطقه ما ادامه می دهند، کشورهایی همچون عربستان سعودی و امارات متحده عربی که تمام اصول قوانین بین المللی انسان دوستانه را در یمن و بحرین و بقیه نقاط منطقه نقض کرده اند.
وی تاکید کرد: آنها نیاز دارند که در سیاست های خود تجدید نظر کنند و به رفتارهای عادی بازگردند.

بستن تنگه هرمز

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اینکه آیا بستن تنگه هرمز روی میز ایران است یا خیر؟ گفت: من درباره گزینه های نظامی اظهار نظر نمی کنم و این مساله را باید بخش نظامی درباره آن تصمیم گیری کند.
ظریف افزود: ما گفته ایم که ایران از منافع خود که یکی از آنها ثبات در منطقه محافظت می کند. ثبات در منطقه باید برای همه باشد، کامیابی اقتصادی باید برای همه باشد، منفعت نهایی ایران در تداوم حفظ ثبات منطقه است و ثبات برای همه فراهم باشد.

آمریکا پلیس دنیا نیست

وی با اشاره به لغو تمدید معافیت های آمریکا برای خریداران نفت از ایران و همچنین اظهاراتی برای لغو معافیت های مربوط به فعالیت هسته ای، گفت: آمریکا پلیس دنیا نیست که معافیت بدهد یا لغو کند. 
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: ما نه به معافیت‌ها و نه به لغو آنها اهمیت می‌دهیم اما این بقیه دنیا هستند که باید ببینند اجازه می دهند که کشوری به آنها بگوید شما حق ندارید قطعنامه شورای امنیت را اجرا کنید یا خیر.
ظریف با بیان اینکه کشوری پیدا شده و به دیگران می گوید شما حق ندارید یک قطعنامه شورای امنیت را که به اتفاق آرا تصویب شده اجرا کنید، ادامه داد: پا را از این هم فراتر گذاشته و گفته اگر این قطعنامه را اجرا کنید شما را مجازات می کنم .
 

 

بدتر از دزد سرگردنه

وی تصریح کرد: حرکت آمریکا از دزد سر گردنه هم بدتر است زیرا دزدهای سر گردنه لااقل دیگران را مجبور به همراهی و دزدی نمی کنند اما این نه تنها خودش دزدی می کند و بر سر گردنه ایستاده است به بقیه هم می‌گوید شما هم اگر همراه من دزدی نکنید مجازات خواهید شد. 
وزیر امور خارجه با اشاره به لزوم مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا افزود: جمهوری اسلامی تصمیمش را خیلی وقت پیش گرفته است. این سایر کشور ها هستند که باید تصمیم بگیرند آیا می‌خواهند در مقابل این وضعیت سازش داشته باشند یا مقاومت می‌کنند؟
ظریف همچنین یک گروه کوچک از صهیونیست ها را حاکم بر سیاست های دولت آمریکا خواند و ادامه داد: هم تحریم ها غیرقانونی است و هم اقداماتی که در رابطه با تحریم ها از سوی آمریکا برقرار می شود غیر قانونی است .
وی خاطرنشان کرد: مهم این است که آیا دیگر کنشگران این آمادگی را دارند که نه برای منافع ایران بلکه برای منافع خود سیاست یکجانبه گرایی و تحمیل نظرات یک اقلیت کوچک را تحمل کنند یا خیر؟ ما شاهد تحمیل نظرات رژیم صهیونیستی بر آمریکا هستیم.

 

آمریکا زبان تکریم و احترام را امتحان کند/ایران تسلیم فشارها نمی‌شود

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با بیان اینکه وظیفه دولت جمهوری اسلامی، تامین معیشت و کاستن از فشارها بر مردم است، یادآور شد: مردم ایران در طول تاریخ نشان داده اند هرگز در مقابل فشارها تسلیم نمی شوند و باید با آنها با زبان تکریم و احترام سخن گفت. ظریف تاکید کرد: اگر آمریکا این زبان را امتحان کند و خیال های باطل را کنار بگذارد، شاید سیاست هایش به سنگ نخورد.
وی با یادآوری اعتراف ترامپ مبنی بر اینکه هفت تریلیون دلار در منطقه خرج کرده‌اند و جز بی‌ثباتی و هزینه مالی و جانی برای مردم آمریکا و منطقه نداشته است، گفت: وقت آن است که ببینند آیا سیاست هایشان تا الان نتیجه ای برایشان داشته است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید