دو سناریو درباره ایران، که ممکن است اردوغان با آنها مواجه شود

کدخبر: ۲۸۱۵۱۴
اقتصادنیوز: عبد الحافظ الصاوی در العربی الجدید نوشت: اجرایی شدن تحریمهای آمریکا علیه نفت ایران و لغو معافیت ترکیه، بر طبیعت روابط اقتصادی بین دو کشور ایران و ترکیه تاثیر منفی خواهد داشت و مساله تنها منحصر به مبادلات تجاری نیست، بلکه گردشگری و سرمایه گذاریهای مستقیم ایران در ترکیه نیز مطرح است. همانطور که ترکیه امیدوار بود سهمی در اجرای طرحهای زیربنایی در ایران، داشته باشد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب؛ در ادامه این مطلب آمده است: علاوه بر این، گردشگران ایرانی، منبع درآمد مهمی برای ترکیه هستند؛ چرا که تعداد آنها به دو میلیون گردشگر در سال 2018 رسید و گردشگری یکی از بخش های مهمی است که اقتصاد ترکیه متکی بر آن است.

 

سناریوی افزایش تنش

موضع گیری مخالف ترکیه در قبال تحریمهای نفتی آمریکا علیه ایران، ما را در برابر احتمال تجدید نظر آمریکا در تصمیمش قرار می دهد و علت آن، اعتبارهای اقتصادی است که آنکارا از ان صحبت می کند و می تواند هزینه واردات نفت از کشورهای دیگری جز ایران را برای ترکیه افزایش دهد. یا اینکه آمریکا واکنش متفاوتی خواهد داشت و براساس ان، ترکیه را در تحریمهای اقتصادی ایران شریک می کند.

این احتمال، منجر به تنش زایی منفی بین ترکیه و امریکا می شود؛ به این دلیل که ترامپ و دولت او بارها تهدید کرده اند که ترکیه را مورد تحریمهای اقتصادی قرار می دهند.

در صورتی که امریکا چنین اقدامی کند، لیره ترکیه اولین عاملی است که تحت تاثیر قرار می گیرد؛ چرا که در حال حاضر نیز با کاهش ارزشش مواجه است و بانکهای مرکزی ترکیه پیش بینی می کنند که سقوط لیره تا مرز 6.2 لیره در مقابل یک دلار، تا پایان سال 2019 هم برسد.

در این جا، قیاس ضررهای اقتصادی ترکیه، بر حسب طبیعت تحریمهایی محاسبه شد که احتمال دارد امریکا علیه ان اعمال کند. اما ارتباط اقتصاد ترکیه با منافع اقتصادی اتحادیه اروپا، می تواند آمریکا را وادار به عقب نشینی کرده و آن را از تحریم ترکیه منصرف کند.

باید یاداور شویم که پرونده مدیر هالک بانک ترکیه، محمد خاقان عطا الله، که همچنان در آمریکا بازداشت است، به ارتباط او با اتهام بانک در مورد انجام معامله های مالی به نفع ایران، باز می گردد.

شاید تنش بین دو طرف، که علت آن مخالفت ترکیه با تصمیم آمریکا برای ممنوعیت خرید نفت ایران است، بر پیچیدگی پرونده مدیر بانک بیفزاید.

 

سناریوی اتش بس

زبان منافع، این روزها بر بسیاری از درگیریهای سیاسی حاکم است. اختلافات زیادی بین آمریکا و ترکیه وجود دارد که اخیرا شدت بیشتری پیدا کرده است. همانطور که معامله سامانه دفاعی روسیه که ترکیه عزمی جدی برای آن دارد، یکی از اصلی ترین دلایل بازگشت تنش در روابط بین آمریکا و ترکیه است.

بنابراین، احتمالاتی وجود دارد مبنی بر اینکه ترکیه تعامل مثبتی با تصمیم آمریکا داشته و در صورتی که با ارائه تسهیلاتی از سوی آمریکا و هم پیمانان آن در منطقه، در رابطه با ذخایر نفتی مواجه شود، از خرید نفت ایران عقب نشینی کند.

این مهم در صورتی برای ترکیه آسانتر است که باقی دولتهایی که معافیت انها به پایان رسیده، با تصمیم آمریکا همراهی کرده و خرید نفت ایران را متوقف کنند.

اقتصاد ترکیه از میانگین بیکاری نزدیک به 15 درصد و تورم 20 درصد رنج می برد و ارزش ارز داخلی آن به شدت کاهش یافته است. همین شرایط، دولت ترکیه را بر آن می دارد تا یک حالت موازنه بین دستاوردها و خسارتها را ایجاد کند تا اقتصاد آن با دشواری بیشتری مواجه نشود.

در نهایت آنکه تحریمهای آمریکا علیه نفت ایران، یکی از مسائلی است که می تواند باعث ایجاد جبهه جدیدی علیه ایالات متحده شود؛ همانطور که شرایط فعلی در حمایت از تجارت، به این شکل پیش می رود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید