چرا در زمان خواب وقفه تنفسی رخ می دهد؟

کدخبر: ۲۸۱۵۳۲
اقتصادنیوز: یک متخصص گوش، حلق و بینی گفت: افراد مبتلا به وقفه تنفسی حین خواب ممکن است دارای شاخص توده بدنی، وزن بالا، دور گردن افزایش یافته، خستگی صبحگاهی و افزایش فشار خون باشند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز: دکتر ریحانه حیدری درباره وقفه تنفسی در زمان خواب اظهار کرد: در مواجهه با افرادی که به علت خواب آلودگی، خستگی و احساس کسالت به درمانگاه‌ها مراجعه می‌کنند باید از لحاظ اختلالات خواب و علل ایجاد آن نیز بررسی شوند چراکه ممکن است به علت بروز مشکل وقفه تنفسی دچار اختلالات خواب شده باشند.

وی افزود: افراد مبتلا به وقفه تنفسی معمولا دچار خورخور در هنگام خواب شبانه بوده لذا ممکن است چندین بار در طول شب بیدار شود و پس از بیدار شدن از خواب احساس ناکافی بودن خواب و عدم داشتن انرژی کافی برای شروع کارهای روزانه را داشته باشند.

این متخصص گوش و حلق و بینی ادامه داد: افراد مبتلا به وقفه تنفسی در زمان خواب ممکن است در طول روز نیز به علت خواب آلودگی چندین بار در موقعیت‌های مختلف همچون تماشای تلویزیون و رانندگی به خواب روند.

حیدری با اشاره به اینکه شایع‌ترین عللی که باعث عدم داشتن خواب باکیفیت و سرحال کننده می‌شود قطع یا اختلال تنفس حین خواب است، افزود: بر اساس این وقفه تنفسی کاهش اکسیژن در بدن فرد به وجود آمده و منجر به تحریک شدن سیستم اتونوم بدن به علت استرس ایجاد شده می‌شود و در نهایت منجر به بیداری بسیار کوتاه در فرد شده تا راه هوایی فوقانی باز شود و ورود هوا به ریه‌ها امکان پذیر باشد.

وی خاطرنشان کرد: افراد مبتلا به وقفه تنفسی حین خواب ممکن است دارای شاخص توده بدنی، وزن بالا، دور گردن افزایش یافته، خستگی صبحگاهی و افزایش فشار خون باشند همچنین از خشکی دهان یا ریزش بزاق روی بالش خود ناراحت هستند.

حیدری عنوان کرد: تشخیص قطعی وقفه تنفسی حین خواب منوط به خوابیدن فرد در کلینیک خواب و ثبت وقوع رخدادها و مشخص کردن ارتباط آن با اختلال در کیفیت و میزان خواب توسط پزشک متخصص در این زمینه است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید