بهترین سن برای ازدواج بچه دار شدن

کدخبر: ۲۸۳۷۲۸
اقتصادنیوز: مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، بهترین سن ازدواج را ۱۸ تا ۳۵ سالگی و بهترین سن فرزندآوری از نظر سلامت را نیز در همین سن خواند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز  به نقل از ایسنا،  محمد اسماعیل مطلق در نشست منطقه‌ای آموزشی توجیهی برنامه  باروری سالم  و جمعیت که با حضور کارشناسان مسئول باروری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در فومن برگزار شد، اظهار کرد: راهکارهای وزارت بهداشت پس از فرمایشات مقام معظم رهبری در اردیبهشت سال ۹۳ و تشکیل کمیته‌های مختلف، تغییر کرده است.

وی به سیاست‌های کلی جمعیت بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین سیاست بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با جمعیت ارتقاء پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی است. بر اساس اعلام مرکز آمار در سال۹۰ میزان میانگین باروری کلی در کشور ۱.۸ است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه برای جلوگیری کشوری از آسیب‌های سلامت باید میزان باروری کلی آن به ۲.۱ و بیشتر رسد، تصریح کرد: یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت در این زمینه تلاش در راستای رساندن میزان باروری دانشگاه‌های زیر ۲.۱ به ۲.۱ و بالاتر با فرهنگ‌سازی، تغییر دستورالعمل‌ها، مشاوره و آگاهی است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه همه دانشگاه‌ها در تلاش برای رساندن میزان باروری به ۲.۱ هستند، به گونه‌ای که مرکز آمار میزان باروری کلی را ۱.۹ اعلام کرده است، افزود: میزان باروری گیلان در گذشته ۱.۲۷ بوده و این درحالیست که میزان باروری آن در حال حاضر ۱.۳۴ است. میزان باروری گیلان از زمان تغییر دستورالعمل‌ها و ارجحیت مشاوره، نه تنها از ۱.۲۷ کمتر نشده است، بلکه در تلاش برای رسیدن به ۲.۱ است.

مطلق با تاکید بر اینکه برای رسیدن به نتیجه مطلوب همکاری همه ارگان‌ها، خیرین، سازمان‌ها، روحانیت و سایر وزراتخانه‌ها نیاز است، افزود:با رسیدن میزان باروری کلی به ۲.۱، بالندگی، پویایی و جوانی جمعیت مطمئنا در کشور حاکم می‌شود؛ به شرطی که در بعد سلامت بحث جسمی، روحی، روانی، اجتماعی هر فردی را رصد و بسته خدمتی برای وی تعریف شود.

وی با اشاره به اینکه برای ارتقای سلامت جسمی، روحی و روانی نوزاد، کودک، نوجوان، جوان، میانسال و سالمند بر اساس سیاست‌های وزارت بهداشت برنامه و بسته خدمتی تعریف شده است، افزود: خوشبختانه همه بسته‌های خدمتی در برنامه سیب و پرونده الکترونیک وارد شده است و در حال حاضر در حاشیه شهرها، شهرهای زیر ۲۰هزار نفر جمعیت در حال اجرا است و بزودی سایر شهرها زیر پوشش قرار خواهند گرفت.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، رفع موانع ازدواج، تسهیل تشکیل خانواده، افزایش فرزندآوری، کاهش سن ازدواج، حمایت از زوج‌های جوان، توانمندسازی زوجین در تامین هزینه‌های زندگی و تربیت نسل سالم و کارآمد را از دیگر سیاست‌های ابلاغی دانست و عنوان کرد: در گذشته در خصوص ازدواج برنامه‌ای نداشتیم و این درحالیست که یک اداره با عنوان جوانان تشکیل شده است که در راستای آماده و آگاه کردن جوانان و فرهنگسازی برای یک  ازدواج سالم  فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه نقش ازدواج در امید به زندگی، نقش ازدواج در ارتقای سلامت جسمی و روانی یک فرد و یک خانواده در حوزه فعالیت اداره جوانان قرار دارد، متذکر شد: در اول مهرماه با همکاری اداره آموزش سلامت کمپین ازدواج در تمامی دانشگاه‌ها ایجاد خواهد شد.

مطلق با بیان اینکه سن ازدواج در کشور چهار تا شش سال افزایش یافته است، تصریح کرد: بهترین سن ازدواج ۱۸ تا ۳۵ سالگی و بهترین سن فرزندآوری از نظر سلامت ۱۸ تا ۳۵ سالگی است. در هیچ یک از بسته‌های خدمتی ما ذکر نشده که به افراد ۳۵سال به بالا خدمت ارائه نمی‌شود، بلکه ما موظف به ارائه خدمات به همه افراد هستیم و مراقبت از سن ۳۵ سال برای تولد فرزند سالم به صورت ویژه است.

وی با تاکید بر اینکه ما هیچ برنامه‌ای که بسته‌های خدمتی آن مخالف با ۳۵سال باشد، نداریم، ادامه داد: یکی دیگر از سیاست‌ها و برنامه‌های انجام شده، اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران بویژه در دوره بارداری و شیردهی است.

مطلق با اشاره به ایجاد مراکز ناباروری در کلیه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اظهار کرد: یکی دیگر از اقدامات، همکاری با بنیاد برکت زیر نظر ستاد فرمان هشت ماده‌ای امام(ره) است. تمام تلاش‌مان این است که کلیه دانشگاه‌ها و افراد محروم و ضعیف در مناطق روستایی و شهری را زیر پوشش بنیاد برکت قرار دهیم.

وی ارتقای امید به زندگی، تامین سلامت و تغذیه سالم جمعیت، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بویژه اعتیاد، سوانح و آلودگی‌های زیست‌محیطی را از دیگر سیاست‌های ابلاغی برشمرد و گفت: وزرات بهداشت برای همه موارد مذکور برنامه دارد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت افزود: طرح و ارائه بسته خدمت کنترل بیماری غیرواگیر، کاهش فشار خون، سرطان‌ها، قند و چربی در کل کشور از ابتدای مهر اجرا خواهد شد و در حال حاضر در چهار دانشگاه به صورت پایلوت در حال اجرا است. قبل از انقلاب، سن امید به زندگی در زنان ۵۴ و در مردان ۵۶ بوده است و این آمار امروز تغییر کرده است.

وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت برای سلامت زنان و مردان در هر برنامه‌ای نظیر تغذیه سالم،  یائسگی  و فعالیت‌های فیزیکی و ... برنامه دارد، یادآور شد: یکی از کارهایی که بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری باید انجام دهیم، سلامت مادر و کودک و کاهش مرگ و میر است.

مطلق، سطح‌بندی خدمات مادر و نوزاد و کارگاه مربیان احیاء نوزادان را از جمله برنامه‌ها در راستای کاهش مرگ و میر نوزادان خواند و تصریح کرد: مراقبت از نوزادان پر خطر در منزل یکی از برنامه‌هایی است که تصمیم به اجرای آن در گیلان از امسال داریم.

وی به وجود سه میلیون زوج نابارور در کشور اشاره کرد و گفت: برخی از نوزادان در زمان تولد از نظر سن و وزن دچار مشکل هستند که نیازمند مراقبت‌های ویژه‌اند. برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای بوده که این طرح در چهار دانشگاه اجرا شده است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه با کسب نتایج مطلوب و مثبت این طرح از سال ۹۶ مراقبت نوزاد پرخطر در منزل در کل کشور اجرایی خواهد شد، افزود: توانمندسازی والدین برای مراقبت از نوزاد، بسته‌های خدمتی خودمراقبتی و مراقبت در خانه از دیگر اقدامات در حال اجرا است.

وی با یادآوری اینکه در سال ۶۱، مرگ کودکان و نوزادان در کشور ۱۴۵ در ۱۰۰۰ تولد زنده بوده است، تصریح کرد: در حال حاضر این میزان به ۹.۵ در ۱۰۰۰ تولد زنده رسیده است. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها بنا است این میزان در برنامه ششم به هفت در ۱۰۰۰ تولد زنده رسد و تا سال ۲۰۳۰ در ایران هیچ مرگ نوزاد قابل اجتناب نداشته باشیم.

مطلق با بیان اینکه در گذشته فقط بر روی جسم کودک از نظر لاغری، چاقی، وزن و قد کار می‌شد، ابراز کرد: در حال حاضر کار بر روی تکامل، گفتار، رفتار و کردار کودک در حال اجرا است. با برنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته، مرگ کودکان زیر یک سال ۱۳.۸ در ۱۰۰۰ تولد زنده و مرگ کودکان زیر پنج سال ۱۵.۶ در ۱۰۰۰ تولد زنده است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در پایان به برنامه ارتقای سواد ژنتیک در کشور، پیشگیری و کنترل بیماری PKU، پیشگیری و کنترل تالاسمی و سیکل سل در راستای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری اشاره و اظهار کرد: با توجه به اینکه در سال حدود ۳۰ هزار معلول متولد می‌شود، تلاش‌مان این است که با همکاری و اجرای برنامه‌ها این میزان را به کمترین میزان رسانیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید